TheB Skrevet 19. juni 2013 Del Skrevet 19. juni 2013 Lurer på følgende spørsmål: Hva er maks totalvekt på tilhenger klasse B? Er det 750kg, eller må jeg se i vognkort? I tilfelle hvor ser jeg etter i vognkortet? Takker for svar! Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. juni 2013 Del Skrevet 19. juni 2013 Det er ikke så enkelt som en bestemt grense. Det avhenger blant annet av førerkort, bilens tillatte totalvekt, og bremser eller ei på hengeren. Bruk heller Statens vegvesens tilhengerkalkulator for å finne ut av det. Lenke til kommentar
TheB Skrevet 19. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2013 Er det lov å bruke denne kalkulatoren under sikkerhetsspørsmålet på oppkjøringen? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. juni 2013 Del Skrevet 19. juni 2013 Aha, jeg tenkte litt for praktisk. Følg linkene under LES OGSÅ så finner du nok ut av det. Lenke til kommentar
TheB Skrevet 19. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2013 Der fant jeg ut av det! Sitat fra: http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+forerkort/Hva+har+jeg+lov+a+kjore/Personbil+%28klasse+B+og+B+96%29 "Med klasse B kan du etter hovedregelen for bilførerkort trekke tilhenger med tillatt totalvekt høyst 750 kg. Er bilens tillatte totalvekt 3500 kg, kan vogntogets (bil + tilhenger) tillatte totalvekt være inntil 4250 kg. Det kan også være tillatt å trekke tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg med klasse B. Etter den såkalte «campingvogn-regelen» kan man med klasse B trekke en tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg hvis summen av tilhengerens tillatte totalvekt + bilens tillatte totalvekt er høyst 3500 kg. Trekker man bilens tillatte totalvekt ifra 3500 kg, finner man tilhengerens maksimum tillatte totalvekt. «Tillatt totalvekt» finner du i vognkortene til bilen og tilhengeren. Takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå