Gå til innhold

Hvoran begynne som politiker

Anbefalte innlegg

Hvordan kan man begynne som politiker på heltid? Hvis man har en jobb med feks turnus, så går det jo ikke ann å ha en slik rolle etter jobb på en måte? Man må vel stille opp på alle de møtene som er, og man kan ikke ha noen verv vil jeg tro. Er det noen som har noen forslag til slikt? :)

Har alltid vært interessert i politikk og har jobbet mye så har aldri fått tid til å drive med det, men har lyst å begynne en plass.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Du må lære deg disse viktige ferdighetene først:

1: Lyve rutinemessig uten å blunke eller ta deg på nesen

2: Prate i 10 minutter om et tema uten å si noe som helst

Begynn med disse grunnleggende evnene, så kan du ta det videre derfra.

Dagens! Det stemmer da at politikere sier mye, og mener det motsatte, så godt poeng! Politikk er jo egentlig et spill så.

Lenke til kommentar

Sørg for å ta en middelmådig utdanning, historie, filosofi, kanskje en bachelor i økonomi.

Ikke ha noe særlig jobberfaring, og ikke ha noen nyhetshistorier om deg selv(de kommer i ettertid)

Vær flink til å prate, gjerne vær karismatisk, og vær flink til å lyve til deg selv ved å si at du lyver kun for deres eget beste.

Lenke til kommentar

Jada, folk misliker politikere. Det poenget har kommet frem klart og tydelig med femten streker under.

Jeg går utfra at TS har funnet seg et parti? I så fall er det bare å melde seg inn, gå på arrangementer, være mest mulig aktiv på frivillig basis og gjøre seg selv bemerket med f.eks. foredrag og avisinnlegg. Det er også viktig å bygge nettverk og være bevisst på hvilke mennesker det på sikt kan lønne seg å bli kjent med.

• Liker 6
Lenke til kommentar

Hvordan kan man begynne som politiker på heltid? Hvis man har en jobb med feks turnus, så går det jo ikke ann å ha en slik rolle etter jobb på en måte? Man må vel stille opp på alle de møtene som er, og man kan ikke ha noen verv vil jeg tro. Er det noen som har noen forslag til slikt? :)

Har alltid vært interessert i politikk og har jobbet mye så har aldri fått tid til å drive med det, men har lyst å begynne en plass.

Først burde du jo delta i debatter på internett og med folk.

Og du burde sette deg grundig inn i alle partienes partiprogrammer.

Du burde finne ut hva slags ideologi de ulike står for, og hva disse ideologiene går ut på, og hva slags samfunn du selv ønsker i fremtiden. Hva slags retning du ønsker Norge skal ta, burde du jo finne ut av.

Du burde lete etter et parti som har en helhetlig fornuftig politikk, som du kan stille deg bak.

Noen partier har mer intelligent politikk enn andre. Og selv om noe høres fint ut, så er det ikke sikkert at politikken fungerer bra i praksis. Så du burde undersøke argumentene for og i mot. De som klager og syter, har ikke nødvendigvis noen bedre og mer gjenomtenkt politikk selv. Så du burde sjekke hva de enkelte partiene har som praktiske løsninger, og finne ut av hva du mener er mest fornuftig.

Desto mer et parti lover, desto mer må vi betale i skatt, osv. Så det gjelder her å finne en gyllen middelvei som vil være til gagns for de fleste innbyggerne i landet.

Og man burde gå inn å lese seg opp på en sak, før man begynner å kritisere andre.

Lenke til kommentar

1. Meld deg inn i et politisk part

2. Bli hjernevasket av ideologien deres

3. Hjernevask andre mennesker

4. Får du ingen suksess innenfor politikken så slutt

5. Politikken har tatt knekken på deg

6. Du spiller World Of Warcraft

7. Politikken har ødelagt livet ditt og du ønsker å ta hevn

8. Lag en bombe og spreng politikere

9. Politikerne skylder på at videospill skaper terrorister, som de selv har skapt

Endret av Anvilycus
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Først må man bli et rasshøl, litt etter som tiden går forstår man at man starte å sleikee andre rasshøl. Og til slutt, om man sleiker godt nok og mange nok, slikker alle rasshølet ditt.

The fuck did i just read?

Lenke til kommentar

Når du har funnet partiet ditt, må du være flink til å albue deg frem i rekkene og få oppmerksomhet. Det handler ikke like mye om å ha gode argumenter og et klokt hode som det handler om å være karismatisk, benytte seg av nettverk, lobbyvirksomhet og å tråkke på andre partifeller for å komme opp og fram.

Lenke til kommentar

Mange takk for svar, at mange har så mye i mot politikere det skjønner jeg ikke helt. Greit nok er der en del i samfunnet som burde vært bedre, men hvis man tenker over det så er det en helt umulig oppgave å få til alt, så uansett blir det noe å klage å syte over. Hvis man tror man kan noe bedre så hvorfor ikke melde seg inn i et parti selv, eller om man ikke finner et parti som passer så kan man vel siden man vet så mye bedre greie å stable på plass et parti selv som alle vil like, alle vil jo ha et perfekt samfunn så sett i gang!

Politikere er samfunnsengasjerte folk som jobber for det de tror er det beste for samfunnet og alle er ikke like og har heller ikke samme bakgrunn eller ståsted. Noen tenker på andre, noen tenker på seg selv når de stemmer på et parti.

Men takk for engasjementet.

Jeg lurer egentlig mer på om det går ann å ha slike verv om man feks jobber turnus, eller om slike ting foregår slik at man absolutt må være tilstede på alle møter osv?

Er det noen som har erfaring med det? :)

Takk for svar :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Når du sier politiker så regner jeg med at du mener yrkespolitiker. Hvis du ser på stortinget, ev. på ditt lokale kommune-/fylkesting så tviler jeg på at du finner mange med annen yrkesbakgrunn.

Grunnen til dette er følgende:

* Politikere med innvalgte verv har kommet seg opp og frem på partienes valglister

* For å komme høyt på disse listene må man ha meninger som mange i partiet støtter

* Man må formidle disse meningene offentlig slik at folk legger merke til deg

* Man må være karismatisk og/eller ha snakketøyet i orden slik at folk tror på- og liker det du sier

De som har mest tid til å utføre disse tingene er de som ikke har en fulltidsjobb ved siden av. Så svaret på spørsmålet ditt er: jo mer tid du kan bruke på politikk jo større sjanser har du på å få et politisk verv.

Jeg tror nok også at de fleste politikere har en idealistisk tilnærming når de starter i politikken, og senere finner ut at det hele er et spill hvor de som prater vinner mens de gjennomtenkte og reflekterte taper.

Jeg vil anbefale deg å starte med avisinnlegg e.l. om saker du brenner for og hva du synes man bør gjøre. Deretter finne et parti som kan støtte disse meningene. Lykke til!

Lenke til kommentar

Grunnen til at mange politikere "snakker om ingenting" er at de ikke kan komme med utsagn de ikke har ryggdekning for, f.eks. hvis det er et tema de ikke har satt seg inn i eller ikke er kjent med partiets linje. Journalister og reportere forsøker bevisst å vippe politikere av pinnen ved å stille spørsmål som de på forhånd vet at de ikke kan/bør svare på, i håp om at politikeren skal være så ubetenksom at han/hun plumper uti og gir media en kjempesak. Når de f.eks. spør Støre om enkelttilfeller fra helsesektoren så svarer han så og si alltid at han ikke vil kommentere enkeltsaker, for hvis han sa noe sånt som "ja, her er det tydelig at noe sviktet ved Ahus" blir neste morgens avisoverskrift kanskje "Støre raser mot Ahus" eller "Støre slakter Ahus-ledelsen", med alt det medfører.

Lenke til kommentar

Bli med i et parti, og kyss ræv til du kommer opp i systemet. Du er ferdig når du endelig har gitt fra deg alle personlige meninger, og har gjort så mange kompromiss at du ikke lenger har et snev av integritet.

Velkommen til parlamentarismen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg lurer egentlig mer på om det går ann å ha slike verv om man feks jobber turnus, eller om slike ting foregår slik at man absolutt må være tilstede på alle møter osv?

Er det noen som har erfaring med det? :)

Takk for svar :)

Verv kan du ta deg uansett, så lenge du gjør en innsats når du har tid og visst du ikke kan møte på møter regner jeg med du har en god grunn. Så bare kjør på!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...