Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Hvem skal erstatte hvitevarer; utleier eller leietaker?


LipsOfDeceit

Anbefalte innlegg

Hei.

 

For øyeblikket har jeg og de andre jeg leier med havnet i en konflikt med personen vi leier leilighet av. For litt siden så sluttet oppvaskmaskinen å fungere, den vil ikke tømme seg for vann så vi misstenker at det er pumpa som ikke virker. Filteret er sjekket, så vi vet at det ikke er noe som sitter fast i det.

Hun vi leier av mener at vi er ansvarlige for å erstatte oppvaskmaskinen, noe vi er uenige i. Slik vi tolker husleieloven så er ikke vi ansvarlige når feilen ikke skyldes mangel på vedlikehold eller feil bruk.

Det står forresten i leiekontrakten at oppvaskmaskinen er inkludert av innventar("fult utstyrt kjøkken")

Takk på forhånd for all tilbakemelding.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til og med den verste hushaien jeg har leiet hos ordnet dette uten diskusjon. Sånt er i utgangspunktet huseiers ansvar, hvis feilen skulle skyldes dere får hun heller trekke reparasjonen fra på depositumet. Fikser hun det ikke selv innen rimelig tid, betaler dere en reparatør, sender henne kvittering og holder summen tilbake fra leia. Dere betaler for en leilighet med fungerende oppvaskmaskin.

 

§ 5-3. Vedlikehold

Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å holde utleid husrom og eiendommen for øvrig i den stand som leieren har krav på etter reglene i lovens kapittel 2.

Er ikke annet avtalt, plikter leieren å vedlikeholde dørlåser, kraner, vannklosetter, elektriske kontakter og brytere, varmtvannsbeholdere og inventar og utstyr i husrommet som ikke er en del av den faste eiendommen. Leieren plikter også å foreta nødvendig funksjonskontroll, rengjøring, batteriskift, testing og lignende av røykvarsler og brannslukkingsutstyr. Må gjenstander som tilhører utleieren skiftes ut, påhviler dette utleieren hvis annet ikke er avtalt.

Utbedring av tilfeldig skade regnes ikke som vedlikehold etter annet ledd.

 

§ 2-10. Krav på retting av mangel

Leieren kan kreve at utleieren for egen regning retter en mangel ved husrommet eller tilbehøret dersom dette kan skje uten en urimelig kostnad eller ulempe for utleieren.

Vil leieren gjøre en mangel gjeldende, har utleieren krav på å få rette mangelen dersom retting kan skje uten vesentlig ulempe for leieren, og leieren heller ikke ellers har særlig grunn til å motsette seg retting.

Retting skal skje innen rimelig tid etter at det er framsatt krav om det.

Oppfyller ikke utleieren sin plikt til å rette mangelen, kan leieren kreve erstattet sine forsvarlige utgifter ved å få mangelen rettet. Medfører rettingen arbeid, kan leieren kreve en rimelig godtgjørelse for det.

Endret av Isbilen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Til og med den verste hushaien jeg har leiet hos ordnet dette uten diskusjon. Sånt er i utgangspunktet huseiers ansvar, hvis feilen skulle skyldes dere får hun heller trekke reparasjonen fra på depositumet. Fikser hun det ikke selv innen rimelig tid, betaler dere en reparatør, sender henne kvittering og holder summen tilbake fra leia. Dere betaler for en leilighet med fungerende oppvaskmaskin.

 

Takk for svar :) Godt å se at vi har skjønt husleieloven rett og har loven på vår side. Hun er veldig sta og mener at vi har fult ansvar for alt. Vi hadde for eksempel ei skohylle som ramlet ned som hun mente at vi måtte få fikset, men grunnen til at den ramlet ned var at hun hadde festet den med vanlige skruer i en gipsvegg....

 

Dersom dere har avtalt at oppvaskmaskin er inkludert i leien, kan jeg ikke skjønne noe annet enn at hun er ansvarlig for at oppvaskmaskinen er i god stand. Hun må evt. påvise at dere er erstatningsansvarlig pga. uaktsomhet.

 

Men hvordan kan hun påvise at vi er erstatningsansvarlige/vi bevise at vi ikke er det? Nå er det jo bare vårt ord i mot hennes

Lenke til kommentar

Regjeringen har utstedt en brosjyre som ikke er egnet til annet enn forvirring:

http://www.regjering...r/Nr_06_web.pdf

 

Problemet er at den brosjyren er ganske klar på hva forfatterne anser som "vedlikehold".

F.eks. hvis en vaskemaskin må skiftes ut fordi det ikke lønner seg å reparere den, er det utleiers ansvar. Men hvis vaskemaskinen kan bli reparert ved å skifte én del, er det du [leieren] som har vedlikeholdsansvaret.

 

Så basert på brosjyren er det TS som betale for reparasjon hvis det "lønner seg".

 

Edit: Hvis utleier har krevd at TS "erstatter" oppvaskmaskinen er det en god ting. Det tyder i så fall at utleier ikke trodde det ville være lønnsomt å reparere maskinen, noe som betyr at utleier må betale.

Endret av Ståle Nordlie
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hun vi leier av spurte forresten en bekjent som hun hadde om problemet. Her er svaret han ga:

 

"Husleielovens § 5-3 om vedlikehold sier følgende; «Er ikke annet avtalt, plikter leieren å vedlikeholde (min utheving) dørlåser, kraner, vannklosetter, elektriske kontakter og brytere, varmtvannsbeholdere og inventar og utstyr i husrommet som ikke er en del av den faste eiendommen (min utheving). (…) Må gjenstander som tilhører utleieren skiftes ut, påhviler dette utleieren hvis annet ikke er avtalt.

 

Utgangspunktet er derfor at leietaker er ansvarlig for reparasjoner av alt som ikke tilhører den faste eiendommen, typisk vaskemaskinen. Er det smådeler som må skiftes ut, vil denne plikten også ligge hos leietaker. Det innebærer at han selv må besørge vedlikeholdet/utskiftingen, og selv ta regningen.

 

Utleiers ansvar inntrer først når en gjenstand ikke lenger er «regningssvarende» å reparere, dvs. når noe er så ødelagt at poenget med reparasjon må anses å ikke være tilstede.

Utleiers ansvar inntrer også når det er snakk om utskifting av vitale deler ved vaskemaskinen. Om det dreier seg om en vital del i det enkelte tilfelle, må vurderes konkret.

Unntak fra disse reglene gjelder der leietaker er skyldig i den feilen som har oppstått. Da vil han være fult ut ansvarlig også for utskifting av hele tingen.

Jeg kan ikke se at den bestemmelsen om vedlikehold dere har i avtalen innebærer noe annet enn de reglene jeg har beskrevet ovenfor."

 

Hun la ikke med mailen hun sendte til han, så hvordan hun vinklet saken vet vi jo ikke da.

Endret av LipsOfDeceit
Lenke til kommentar

Men hvordan kan hun påvise at vi er erstatningsansvarlige/vi bevise at vi ikke er det? Nå er det jo bare vårt ord i mot hennes

Det blir det opp til reparatøren å finne ut av.

 

Altså, jeg mener det ikke først og fremst er §5-3 som gjelder her, men §2-10. Dette er en mangel ved husrommet eller tilbehøret, og dere kan kreve at utleier retter denne for egen regning - det er ikke noen urimelig kostnad å få en servicemann til å se på maskinen. Hvis den bør skiftes ut, er jo ansvaret uansett ikke deres.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Men skiller man ikke mellom vedlikehold og reparasjon eller er det regnet for å være det samme?

 

Jeg kan se at det finnes tilfeller som ligger i grenseland, men jeg anser å olje en dørlås som vedlikehold, mens å skifte den som en reparasjon.

 

Tømme filteret i vaskemaskinen er vedlikehold, bytte pumpen er reparasjon.

 

Stramme en skrue i stikkontakten er evdlikehold, butte ut er reparasjon

 

Igjen, med mindre det foreligger uaktsom bruk fra deres side ville jeg mene at dette tilfaller utleier å erstatte.

 

*ikke jurist*

Endret av Ekko
Lenke til kommentar
Det blir det opp til reparatøren å finne ut av. Altså, jeg mener det ikke først og fremst er §5-3 som gjelder her, men §2-10. Dette er en mangel ved husrommet eller tilbehøret, og dere kan kreve at utleier retter denne for egen regning - det er ikke noen urimelig kostnad å få en servicemann til å se på maskinen. Hvis den bør skiftes ut, er jo ansvaret uansett ikke deres.

 

Pgf 2-10 gjelder situasjonen ved avtaleinngåelse/overlevering av husrommet. Pgf 5-3 gjelder forhold som oppstår i leieperioden. Se ellers henvisningen til 2-10 i pgf 5-7.

Lenke til kommentar

Men skiller man ikke mellom vedlikehold og reparasjon eller er det regnet for å være det samme?

 

Jeg kan se at det finnes tilfeller som ligger i grenseland, men jeg anser å olje en dørlås som vedlikehold, mens å skifte den som en reparasjon.

 

Tømme filteret i vaskemaskinen er vedlikehold, bytte pumpen er reparasjon.

 

Stramme en skrue i stikkontakten er evdlikehold, butte ut er reparasjon

 

Igjen, med mindre det foreligger uaktsom bruk fra deres side ville jeg mene at dette tilfaller utleier å erstatte.

 

*ikke jurist*

 

Ja er slik vi og tolker begrepet vedlikehold.Problemet er at hun nekter å innse at en oppvaskmaskin kan slutte å virke pga slitasje/alderdom.

Lenke til kommentar

Det begynner å bli en stund siden oppvaskmaskinen sluttet å virke( ca 1,5 mnd) Leiekontrakten vår varer frem til begynnelsen av August. Har lest at man kan nekte å betale full leie, så lenge oppvaskmaskinen ikke fungerer. Noen som vet hvor stor sum det er snakk om/ om det er verdt å gå gjennom bryet med det?

Lenke til kommentar

Dersom du meiner at mangelen på (fungerande) oppvaskmaskin utgjer ein mangel i forhold til kva som var avtalt så kan du holde tilbake ein sum frå leiga som sikrer at du får dekkt dine utgifter fram til mangelen er utbetra.

 

Nøyaktig kor stor sum det her er snakk om vil være ei skjønnsmessig vurdering. Har du muligheit til å vaske opp for hånd? Var tilgang på oppvakmaskin vesentlig for at du valgte å leige? Må du kjøpe engangsbestikk? Osv.

 

 

Det enklaste er nok å få oppvaskmaskina reparert og heller holde tilbake det du måtte betale for reperasjonen (husleigelova § 2-10). Men då må utleigaren ha fått muligheit til å rette mangelen sjølv innan rimelig tid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...