Gå til innhold

Hva slags kaffetype passer best til Siemens EQ.5?

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp kjøpt en helautomatisk maskin, og jeg drikker ikke kaffe engang... Men fruen gjør det, og jeg ville overraske henne med noe som virkelig kan lage gode saker. Siemens har jo fått god kritikk. Men hva slags kaffe passer best til en sånn maskin? Hun har pleid å bruke Friele frokostkaffe og lignende filtermalt til Moccamasteren, men her skal det jo bønner til. Kanskje det fins noe som ikke blir så veldig forskjellig fra det i smaken, iallfall til å begynne med, før hun er tilvendt den nye maskinen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her finnes det jo et skog av kaffetyper du kan prøve. - Slik rådgivning får du og bønner kan du kjøpe på den lokale kaffe-baren. - Ellers liker jeg godt litt rene smaker som Blå Java f.eks - Meny har noe utvalg av bønner blant dagligvarebutikkene.

Lenke til kommentar

He-he, den "lokale" kaffebaren er nok minst ti mil unna! ;) Bor ute på landet, jeg. Men Blå Java er notert, takk! Det er en Meny i nærheten. Jeg ser forresten at Elkjip selger noen kaffetyper også, blant annet italiensk espresso. Aner ikke hvorfor de kaller den italiensk, den er neppe dyrket der... Har du noen anelse om den er brukbar?

Lenke til kommentar

Hvis du har tilgang på en Coop-butikk, så anbefaler jeg å kjøpe Coop Fyldig & aromatisk (blå pose, link) i form av hele bønner. Synes dette er en av de beste kaffetypene til hverdags, og antageligvis de hele bønnene som gir best smak per krone.

Lenke til kommentar

GeO, synkronposting! Nesten som synkronsvømming, men uten badedrakt. Jeg har iallfall ikke badedrakt på meg, men jeg vet jo ikke hva du sitter i... ;)

Takk! Da blir det Coop i dag, for der har de både Blå java og den du anbefaler. En pose av hver, så får fruen se hva hun liker best.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom du har tenkt å overraske med god kaffe er ikke meny, coop, elkjøp el. tingen. Dette er kaffens svar på Ringnes, kjipt, smakløst og industrielt.

Anbefaler heller å reise til nærmeste bakeri eller kaffebutikk. Dersom du ikke orker reisen er det faktisk mulig å bestille på nett. Anbefaler supremeroastworks.no, timwendelboe.no og kaffa.no (i den rekkefølgen). Sjekk alltid brennedato når du kjøper. Kaffen skal helst konsumeres 3-4 uker etter brenning.

Lenke til kommentar

Takk, men fruen liker faktisk det industrielle. Budweiser og Heineken, Cola Zero, Friele og Coop kaffe. :) Hun er ikke veldig glad i "avansert" kaffe med veldig mye smak, av den typen de selger på kaffebarer og sånt. Kanskje hun vil få smaken på det etter hvert, men som jeg skrev, skal det i utgangspunktet ikke skille seg så veldig mye fra vanlig filterkaffe.

Lenke til kommentar

Litt usikker på hva du mener med "veldig mye smak". Industriell kaffe er gjerne brent hardt for å skjule at det egentlig ikke smaker noe. Kvalitetskaffe brennes mye lettere, for å få frem smaksnyanser som ellers ville blitt borte.

Sagt på en annen måte: Industriell kaffe smaker kraftig brent og sterkt bittert, mens kvalitetskaffe smaker mørk sjokolade, nøtter, krydder, bær og aromatisk te.

Lenke til kommentar

Jepp. Når det gjelder selve Siemens-maskinen er det mange innstillinger dere kan gjøre der også. Foruten å justere på styrken på kaffen kan dere også teste å kjøre gjennom en kort kaffe (espresso) og deretter tilsette en passe mengde varmvann fra maskinen. Dette gir et annet smaksbilde om en bare kjører en full kopp gjennom maskinen, med noe mindre bitterhet i smaken.

Lenke til kommentar

Da har vi fått testet den skikkelig. Og jeg kan varmt anbefale Siemens EQ.5 med Blå Java. Hele den utvidede familien (sønn, frue, mine foreldre, mine brødre pluss diverse kompiser) har bare hatt rosende ord å si om kaffen. Flere mener den er den beste de har fått utenfor kaffebarer! Og til nå har vi altså bare prøvd den vanlige Coop Blå Java, ikke den dyrere kaffen. :) Pluss at den også funker ypperlig som vannkoker.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...