Gå til innhold

Prikker på bildet med Olympus C750


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Forhåpentligvis er det linsa som ikke er helt ren. Prøv å pusse den forsiktig med en microklut (fås kjøpt i fotoforretninger), evnt. med en linsevæske. I verste fall har du fått et kamera med et utall døde pixler, noe som høres litt rart ut. (på eksponeringstider over 1,3s tar mitt G3 et bilde til med blenderen lukket og plukker vekk døde pixler).

 

Satser på at det er linsa som trenger en rengjøring, da oljeflekker fra da optikken ble satt sammen kan være glemt å pusse vekk.

Lenke til kommentar

Alle digitalkameraer har slike feil i større eller mindre grad på lange lukkertider. De fleste nye kamera litt oppover i prisklassene har både filtere og/eller elektronikk for å redusere denne effekten. Husker ikke om C-750 har justerbar støyfjerning, så se i manualen.

 

En kjapp løsning i software er 'Dust & Scratches' filteret i Photoshop (Salt & Pepper i PSP?). Disse fungerer flott på helt 'hotte' pixler, men er ikke noe særlig på støy med lavere intensitet. En annen mulighet er dette frittsående gratisprogrammet som gir en tilsvarende effekt. Ønsker du mer avansert kontroll over støyfjerning kan du se på NeatImage.

Lenke til kommentar

Nå har jeg pusset linsen.

 

Lukkertid 16 sek, F8.0 (blender ganske lukket).

 

Trykk nede i h hjørne på bildet for å se bildet i fullsize:

uten filter

med filter

mørke uten filter og samme negativ

 

mørke med filter

 

Har også testet med blender helt åpen og mindre lys. Samme resultat.

 

Kameraet er jo helt nytt. Skal jeg bry meg med det eller er det sånn alle digital kameraer er.

 

MVH Øyvind

Lenke til kommentar

Alle kameraer er slik med lange lukkertider. Men som med en LCD-skjerm, til eksempel, er noen *slik* mere enn andre... Sensorstøy er noe man ikke kommer helt utenom. Du kan selvsagt buke angrefristen, eller prøve å bytte det og håpe at du får et bedre eksemplar. Det er dog *egentlig* ikke noe galt med det du har.

 

Har du prøvd å skru på kameraets støyreduksjon? Menu -> Mode -> Noise Reduction -> Enable? Er det dette du mener med filter?

 

For å være helt ærlig synes jeg du har vært heldig med mengden hotte/døde pixler med de resultatene du viser her. Kikk for eksempel på lang-lukkertid testene hos Imaging Resource for en sammenligning (nesten nederst).

Lenke til kommentar

Vel, siden det er så mange som sier det: Det er helt normalt med

dårlige bilder fra digitalkamera. Heldigvis slumpet jeg borti et kamera

som IKKE har slik støy i bildene..Puhh, noen skal jo ha flaks da......

Nå har selvfølgelig ISO-innstillingen endel å si, men bilder som det

som er vist her har jeg aldri tatt (ikke på ISO-400 engang). Om det er slik at de som har svart her innehar et Olympus selv, er jeg sjeleglad for at ikke ønsket om en god zoom avgjorde mitt valg :D

(hadde faktisk det kameraet som et av mine alternativer)

Lenke til kommentar
Heldigvis slumpet jeg borti et kamera

som IKKE har slik støy i bildene... Puhh, noen skal jo ha flaks da...

 

Jepp. G3 har vel alltid vært kjent for å ha meget god støyreduksjon. Likevel slipper det ikke helt unna et par strøpiksler. ISO 100, 15 sek.

 

For alle oss *uten* G3: Her er et gratis filter som bruker samme teknikk som G3s støyfjerning. Litt mere knot enn det jeg nevnte forrige gang, men gir gode resultater.

Lenke til kommentar

Vel, nå har vel ikke G3 verdens klareste bilder, men i forhold til

Olympusen er de ganske så fantastiske (for ikke å legge på for mye :lol: )

Prisen på et G3 er jo omtrent den samme nå, så om det er billedkvalitet

og ikke zoom som er det viktigste: Bytt det med et G3. :p

 

Det er greit nok at man lar bildene gå en runde i et billedbehandlingsprogram for utskrift/visning på web ol.,men å måtte fjerne støy i slike mengder som det der blir vel litt kjedelig i lengden.....

Lenke til kommentar

Tok en kjapp test med Canon S45. Tok noen bilder i et veldig mørkt rom. (Tilnermet helt mørkt) Instilling: TV, 15 sekund. Det ble ingen pixler som skilte seg ut. Har også lest meg litt frem til at canon tar et bilde uten åpen lukker, og sammenligner bildene. (Derfor det går så lang tid, i tillegg til de 15 sekundene, sikkert?)

Håper du finner en meny eller noe, som du kan settepå automatisk filter. -Finner ikke noe slikt på mitt kamera, regner med den er låst til å være på.

Lykke til! Mvh Jan Ove

Lenke til kommentar

Pixel mapping burde fjerne problemet. Gi oss beskjed når du har prøvd det...

 

Noise reduction burde ikke være nødvendig på annet enn nattbilder (da settes det automatisk på). Du kan jo prøve å ta et bilde i P mode og et bilde i Natt-modusen og se om det blir noen forskjell. Men jeg har mer tro på pixel mapping.

 

Jeg har aldri sett sånne prikker på mitt eget kamera (c730) under vanlig bruk. Jeg har kun sett noe liknende én gang; da hadde jeg tatt et bilde med ISO400 (ved en feil) og kjørt det gjennom støyfjerning i NeatImage for å teste - med feil innstillinger. Noe av støyen forsvant og noe ble kraftig forsterket og ble vist som hvite prikker.

På vanlige bilder med ISO50/64/100 skal ikke slikt dukke opp helt av seg selv.

Lenke til kommentar
Jeg har aldri sett sånne prikker på mitt eget kamera (c730) under vanlig bruk. ... På vanlige bilder med ISO50/64/100 skal ikke slikt dukke opp helt av seg selv.

 

Hva mener du med *vanlig bruk*?

 

Trådstarter sier jo at lukkeriden på bildene er på 16 sekunder.

Beklager, jeg leste visst ikke alt så nøye. Men selv på 16 sekunders lukkertid har jeg ikke fått slike prikker.

Med så lang lukkertid vil kanskje nattmodus med noise reduction være bra egnet - men prøv pixelmapping først.

Lenke til kommentar

Har nå kjørt pixel mapping. Det hjalp ikke i det hele tatt. Prikkene er der forsatt. (Nøyaktig de samme på samme plass.) Noise filteret tar det meste av prikkene.

 

Har tatt et siste bilde nå for å vise. (569k)

 

Innstillinger: som før:

Lukkertid :16 sek.

Blender helt åpen.

ISO 50, hvitbalanse auto.

Noise filter er på.

Brukte en maglite for å få kameraet til å finne fokus. Dette har jeg ikke gjort på de andre bildene.

 

 

Brukte alu persienner for å regulerer lyset.

 

http://home.broadpark.no/~oskoge/siste3.jpg' target='_blank'>

Jeg har funnet ut at kameraet er godt nok til mitt bruk. Tusen takk for hjelp.

 

MVH Øyvind

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...