TDZGamer Skrevet 19. juni 2013 Del Skrevet 19. juni 2013 Hei! Jeg bygget en ny kontor PC til fattern for en stund siden. Jeg bygget PCn med en SSD, en HDD for backup og en HDD med windows XP på fra den gamle PCn hans. OS - Windows 7 - ble installert på SSD og alt fungerte fint. For ikke så lenge siden reformatterte jeg win XP HDD da han ikke trengte innholdet lenger og jeg tenkte han kunne bruke den til å lagre filmer på fra videokameraet. Nå hender det at PCn ikke vil boote. Jeg må gå inn i BIOS og forandre harddisk boot priority rekkefølgen for å fixe det. Da virker alt som det skal en stund (et par måneder) så plutselig prøver den å boote fra den gamle disken igjen og nekter å boote fra SSDen. Det ligger en "recovery partition" på den gamle harddisken. Kan den skape problemer? Jeg får ikke slettet den. Noen som vet hvordan jeg kan løse dette permanent? Tusen takk Lenke til kommentar
tjbr Skrevet 19. juni 2013 Del Skrevet 19. juni 2013 Er det en gammel maskin som er blitt bygget? Hvis det er et hovedkort som er noen år gammelt, kan det hende CMOS batteriet er gåent, da kan du av og til miste noen bios instillinger? Lenke til kommentar
TDZGamer Skrevet 19. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2013 Nei systemet er relativt nytt. Ivy bridge, Core i5 (Z68 tror jeg). Jeg var nettopp og fixet det igjen. Ser ut som om dette inntreffer når maskinen restarter pga krasj, windows update eller at katten har trykket restart knappen (den liker å trykke på ting). Av en eller annen grunn havner da SSDen nederst i boot rekkefølgen. Tilogmed under USB disker som er koblet til. Jeg tror ikke det har noe med den gamle disken å gjøre. SSD er koblet til chipset kontrolleren og satt til AHCI. De andre diskene er koblet til en ekstra SATA kontroller. Jeg så at timeout for disk detect var satt til 1 sec. Jeg satte den til 3 sec. Kanskje det hjelper. Lenke til kommentar
TheQuin Skrevet 19. juni 2013 Del Skrevet 19. juni 2013 Jeg hadde et tilsvarende problem med min egen PC da den var nybygget for 1.5 år siden. SSD ble plutselig borte, noe som førte til at Win 7 kræsja. Problemet var at SSD gikk i "dvale" og aldri våknet igjen. Da windows prøvde å lese systemfiler/pagefile så kræsja den og reboota. Da fant den ikke SSD som fortsatt var i dvale og omrokerte automatisk bootorder (z68 chipset dette og). Når man skrudde av og på PC igjen våknet SSD'n men var da sist i bootorder. Løsningen for meg var en firmware oppgradering av SSD disken. Var en Corsair Force 3 60 GB SSD forøvrig. M Lenke til kommentar
TDZGamer Skrevet 19. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2013 Dette er en Samsung 830, men takk for tipset. Skal ta en firmware oppdatering av den ved neste anledning. Lenke til kommentar
LandeTLS Skrevet 19. juni 2013 Del Skrevet 19. juni 2013 (endret) Ntdlr er hvis jeg husker riktig bootloaderen til windows xp. Du har kansje muligens noe liggende igjen fra en gammel xp installasjon. Du må trolig boote fra en live boot cd/usb eller windows 7 installasjonsmediet. Kansje du kun trenger å skifte aktivt volum i diskpart eller kjøre "bootsect /nt60 all" (koble fra andre boot medier etc før du gjør dette da komandoen setter alt som windows boot medier) Edit: Så nå at du hadde en gammel xp hdd som lagringsmedie. Ser ut til at maskinen prøver å boote fra den. Prøv og nappe den ut. Kan også vere at ssden feiler boot og bios går rett på disk nr 2. Hvis du har formatert hele disken så burde det ikke ligge noe igjen men iom at du får opp ntdlr missing kan det vere at det ligger mbr boot record igjen. Kjør clean kommandoen i diskpart hvis det er dette som er problemet. Sorry for litt dårlig forklaring. Må ut døren og rekke en buss. Endret 19. juni 2013 av LandeTLS Lenke til kommentar
TDZGamer Skrevet 20. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2013 Det ligger en recovery partition igjen på den gamle harddisken, men den har jeg ikke rørt så maskinen burde kunne boote fra den om den prøvde og så vidt jeg vet prøver ikke BIOS den uten en spesiell kommando. Nei det er nok bare det at den ikke finner noen systemdisk i det heletatt fordi systemdisken gjemmer seg underst i boot rekkefølgen. Jeg skal fjerne recovery partition for sikkerhetsskyld neste gang. Kunne ikke gjøre det i diskmgr så må vel bruke diskpart for det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå