tomsi42 Skrevet 20. juni 2013 Del Skrevet 20. juni 2013 Edit 2: Må få blitt med dere ut på en fotovandring snart. Du har muligheten lørdag om en uke. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 20. juni 2013 Del Skrevet 20. juni 2013 Når det gjelder særlig HDR synes jeg enkelte kan tone ned sin negative omtale, det tjener ingen hensikt i å nærmest latterliggjøre noe en selv ikke liker, dog tror jeg at mange har forstått lite av HDR og alle mulighetene dette gir - også rent kunstnerisk (som med annen programvare). Det jeg sliter med, når det gjelder HDR, er at det er så veldig få som får det til bra. For hvert brukbare HDR bilde, så er det 999 som skjærer i øyet. Og det er en forholdsvis høy støyfaktor som er så mye høyere enn andre trender (de ligger på 99%). Uansett, i følge grafen ligger jeg nok, som mange entusiaster, i "Dammit, I suck." Og det er desverre mange mobilkamera-brukere, og andre, som ligger langs den blå, stiplede linjen. "I shoot for Likes!" "I shoot for likes" er en sterk trend for tiden (aka. sirkel-runking?) Lenke til kommentar
eriknor Skrevet 20. juni 2013 Del Skrevet 20. juni 2013 Det jeg sliter med, når det gjelder HDR, er at det er så veldig få som får det til bra. For hvert brukbare HDR bilde, så er det 999 som skjærer i øyet. Og det er en forholdsvis høy støyfaktor som er så mye høyere enn andre trender (de ligger på 99%). Det var da en rørende omtanke for andres problemer Saken er vel at mange mikser begrepet HDR med tonemapping. At noen liker å dra hardt i disse spakene skaper tydligvis mye irritasjon hos mange. Nå burde det egentlig hete "The Tonemapping Hole", og så får jo hver enkelt selv bedømme hvordan det påvirker ens egen utviklingskurve. Lenke til kommentar
egen9 Skrevet 20. juni 2013 Del Skrevet 20. juni 2013 Damnit-I suck Kamra ligger pent innpakket, mens jeg prøver å komme på et bilde jeg vil ta.. Huff, må få tatt noen nå som det er sommer... Lenke til kommentar
ringperm Skrevet 20. juni 2013 Del Skrevet 20. juni 2013 Morsom tråd. Jeg fikk nesten lyst til å dra ut for å ta noen hdr bilder av arvingene mine som jeg kan poste på facebook. Og stakkar den jækelen som ikke gir meg likes Nå det er sagt, så poster vel de fleste i månedstrådene for nettopp å få likes. Eller enda bedre, få bildene publisert i artiklene til Mester Aetius. Det er mao ikke bare et facebook fenomen Lenke til kommentar
Keyzer28 Skrevet 20. juni 2013 Del Skrevet 20. juni 2013 Hoppet over HDR-hullet (ikke dermed sagt at jeg ikke kan bruke HDR hvis jeg skulle føle behov for det, men aldri for HDR-ens skyld) , og jeg føler vel at jeg ligger hakket over Dammit, I suck. Tror det er et ganske vanlig sted å befinne seg. Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 20. juni 2013 Del Skrevet 20. juni 2013 Det jeg sliter med, når det gjelder HDR, er at det er så veldig få som får det til bra. For hvert brukbare HDR bilde, så er det 999 som skjærer i øyet. Og det er en forholdsvis høy støyfaktor som er så mye høyere enn andre trender (de ligger på 99%). Hva som er bra er alt etter hvem man spør. Det er og klart at HDR kan være en vei for å skape noe annerledes enn et dokument over virkeligheten. Spørsmålet blir litt som hva man måler det mot (hvis man gjør det). La meg forklare på en annen måte: Det er mange som liker å gjøre om såkalte gatefoto til s/v og så deler leiren seg i grovt 3 grupper: de som lysner bildet betydelig, de som mørkner bildet og til slutt de som ikke gjør noe annet enn å la det bli s/v. Hva man som 3. person så foretrekker av de 3 variantene er en smakssak - og kanskje ville man heller hatt det i farger. Poenget er at alle 3 har likevel gjort noe med bildet i forhold til virkeligheten - tilpasset det til egne preferanser og kreative lyster. Men ingen av de 3 kan få medalje alene for å ha skapt det eneste rette. Personlig mener jeg at HDR har fått et ufortjent negativt rykte/skjellsord som i hovedsak er skapt av mennesker som ikke liker annet enn gammel standard og dokufoto. Det er liksom gått litt pop i å påpeke det man mener er feil med et HDR-bilde - spørsmålet ingen da stiller seg er: Eller er det jeg som ikke har helt forstått? Hva man kan gjøre med bildene i dag er nær ubegrenset, HDR er kun en liten bit av det universet. Man kan f.eks omskape et bilde til noe helt ugjenkjennelig i en nesten hvilken som helst bildebehandler. Spørsmålet koker vel heller ned til om man er tilhenger av mer eller mindre ubehandlete bilder eller om en og liker kreative elementer. Jeg sier ja takk til begge deler. Tor Lenke til kommentar
Wraith Skrevet 20. juni 2013 Del Skrevet 20. juni 2013 HDR begynte jeg ganske tidlig å bruke, og jeg bruker det fortsatt, men jeg kjenner meg godt igjen i at det var et "hull". De første jeg laga var "typiske" HDR-bilder, med glorete farger og grusomme kontraster, gjerne med flere haloer enn en julekonsert i et englekor. Nå bruker jeg derimot HDR bare for å få et jevnere og mer naturlig bilde. Etter at jeg oppgraderte til D600 har jeg brukt mye mindre HDR, bildebrikken der har et så stort dynamisk omfang at det å ta flere eksponeringer for min del har blitt unødvendig i de fleste tilfeller. 1 Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 20. juni 2013 Del Skrevet 20. juni 2013 Nå det er sagt, så poster vel de fleste i månedstrådene for nettopp å få likes. Eller enda bedre, få bildene publisert i artiklene til Mester Aetius. Det er mao ikke bare et facebook fenomen Får man likes i månedstrådene? Det har ikke jeg fulgt med på. Aetius har sluttet i akam, så etter din tanke burde folk da ikke poste mer i månedstrådene? Å samle "likes" - å ha det som et mål sier vel mest om samfunnet vårt, hvor vi er kommet i dag. Nærmere navlen er ikke mulig. Tor Lenke til kommentar
ringperm Skrevet 20. juni 2013 Del Skrevet 20. juni 2013 Får man likes i månedstrådene? Det har ikke jeg fulgt med på. Aetius har sluttet i akam, så etter din tanke burde folk da ikke poste mer i månedstrådene? Å samle "likes" - å ha det som et mål sier vel mest om samfunnet vårt, hvor vi er kommet i dag. Nærmere navlen er ikke mulig. Tor Hvis du leser innlegget mitt en gang til, så vil du se et par smileys. Det er vanligvis et tegn på humor og en lett og ledig tone. I dette tilfellet så var posten ment å være et "morsomt" innlegg i en tråd med humoristiske undertoner og som etter mitt skjønn appellerer til den selvironiske fotografen. Nå skjønner jeg at dette poenget har gått deg hus forbi, og det er helt greit. Vi kan ikke alle ha samme humor, og jeg kan godt være en dårlig Mr. Bean til din Sheldon Cooper. Nå får jeg ikke spesielt mange likes, og ikke fortjener jeg dem heller. Så det er godt mulig jeg har misforstått konseptet. Men jeg regner med at likes/karma i månedstrådene er en liten indikasjon på at bildet man presenterer blir satt pris på av et publikum med peiling og at man har klart å produsere et bra bilde. Får man mer likes enn man gjorde for f.eks et år siden, så er vel kanskje det en også indikasjon på at man også har utviklet seg som fotograf? Jeg trykker iallefall på knappen når jeg ser bilder eller poster jeg synes er bra, og vil fortsette å gjøre det. Jeg synes det er en fin form for stille ros som ikke forstyrrer tråden og dens hensikt. Når det gjelder skriveriene til Aetius, så minnes jeg å ha lest både glede og stolthet fra de dyktige få som har fått sitt bilde publisert i disse artiklene. Ikke bare fordi det er smigrende å bli trukket frem, men sikkert også fordi valget er begrunnet såpass bra. Poenget mitt er at de fleste setter pris på ros, sikkert også du. Men det betyr ikke at man går rundt å definerer livet sitt etter antall digitale likes, karma poeng eller tomler i været man får tildelt igjennom sin deltakelse. Men det bør heller ikke bety at man bør gremmes av at man faktisk setter pris på denne enkle tilbakemeldingen fra sine medmennesker. Frode 2 Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 20. juni 2013 Del Skrevet 20. juni 2013 Selektive farger er ofte 12 ganger værre enn HDR, men så er vel bilder og smak og en bak og noe med en bekk og rennende vann tatt med 20 sek eksponering også svært naturlig. Det at noen alltid må syte over enkelte teknikker og måte å ta bilder på som de ikke liker, kan løses ved at man ser på andre type bilder istedet. Lenke til kommentar
HelloKjersti Skrevet 20. juni 2013 Del Skrevet 20. juni 2013 Du har muligheten lørdag om en uke. Hm. Da måtte isåfall junior blitt med og jeg mistenker at jeg vet hvordan det ville ha gått. Men på den annen side, kanskje det kunne resultert i en interessant stresstest-artikkel: hvor leverpostei- og siklesikkert er kameraene? Lenke til kommentar
Rowdy Skrevet 20. juni 2013 Del Skrevet 20. juni 2013 Jeg har sett noen bilder tatt i for eksempel nedlagte sykehus, hvor det ser ut til å ha blitt brukt tone mapping. Det er etter min mening noe som kan gi en effekt som gir bildet et uttrykk som passer i den sammenhengen. Noen som er med på hvilken type bilder jeg snakker om? Lenke til kommentar
Inc Skrevet 20. juni 2013 Del Skrevet 20. juni 2013 (endret) Vet isje ka høl eg e nede i nå men på min skala ser det ut til å være mange flere og er gjerne nede i flere hull samtidig. Multisug! Hølene her er under min skala, vil det si at jeg suger på helt annet nivå? Endret 20. juni 2013 av Inc Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 20. juni 2013 Del Skrevet 20. juni 2013 Det derre HDR-hølet må være veldig lite siden jeg ikke har falt nedi det ennå Lenke til kommentar
Inc Skrevet 20. juni 2013 Del Skrevet 20. juni 2013 Det derre HDR-hølet må være veldig lite siden jeg ikke har falt nedi det ennå På størrelsen med et kummelokk. Mao du må treffe helt perfekt. Har du først havnet nedi, er det et He"#¤% å komme seg opp 1 Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 20. juni 2013 Del Skrevet 20. juni 2013 Hvis du leser innlegget mitt en gang til, så vil du se et par smileys. Det er vanligvis et tegn på humor og en lett og ledig tone. I dette tilfellet så var posten ment å være et "morsomt" innlegg i en tråd med humoristiske undertoner og som etter mitt skjønn appellerer til den selvironiske fotografen. Nå skjønner jeg at dette poenget har gått deg hus forbi, og det er helt greit. Vi kan ikke alle ha samme humor, og jeg kan godt være en dårlig Mr. Bean til din Sheldon Cooper. (Hvem er Cooper? Kjenner bare til Mini Cooper og Coop - men jeg digger mr Bean) Du har rett i at ironien din gikk meg hus forbi - og det sier jeg som er rimelig selvironisk og svært lite selvhøytidelig. Men det er ingen big sak for min del, og mulig jeg tar det hele (tilsynelatende) for seriøst. Det er mange aspekt angående foto som er interessante, og særlig når det gjelder de menneskelige sidene av helheten, det er ofte der man og finner årsaker til f.eks myter som fremført ofte nok lett kan tas for sannheter av enkelte som ikke ser eller har sett bakgrunnen for myteskapelsen. Ångående trådens opprinnelse, tanke, så er det logisk at de fleste av oss får opp-og nedturer i denne hobbyen (som med all type hobby). Nedturene er i de aller fleste tilfeller kunstige og skapt av oss selv. jeg tror og det er veldig klokt å ikke dømme seg selv og sine resultater på andres vekter eller mene at det andre gjør er slik det skal være. Personlig har jeg den holdningen at hva andre gjør er deres sak, samtidig skal ikke hva de gjør eller har gjort påvirke meg. Fotografering for meg er et forhold mellom meg selv og mine bilder, og ikke andres bilder eller deres meninger. Nedturene vi alle opplever av og til bunner rett og slett ut av manglende inspirasjon, det er helt naturlig - og kanskje er det også fornuftig å ta en pause av og til. Jeg er imot tvangsfotografering for hvor er gleden i det? Inspirasjonen vil i de aller fleste tilfeller komme tilbake av seg selv hvis man bare lar være å stresse den. Men i lengden mener jeg bestemt at man beholder inspirasjonen best ved å ikke sette begrensninger i kreativitetens frihet og ikke la seg påvirke av short trends eller andres aversjoner mot å utforske nye muligheter. Så kan man mene noe om grafen, jeg har sett flere utgaver av de, men egentlig kan man ikke generalisere eller skape et bilde av en felles utvikling. Joda, morsom slik sett, men ikke latterkrampeaktig. Tor Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå