Gå til innhold

Noen som kjenner seg igjen - og har vært i 'The HDR Hole'?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

har vært på "Dammit- I suck" nivå i over et år nå. Har ikke engang tatt meg bryet med å tømme minnekort siden jul.

Men - jeg måtte frigjøre litt plass til feriebilder, så da måtte jeg overføre bilder i går, og det var faktisk ikke helt rævva, så jeg har et lite håp om at interessen skal komme tilbake snart.

Morsom graf, tror den stemmer ganske godt. Har en del venner på facebook som ligger dypt i HDR hole og kaver, bildene ser helt forjævlige ut, men de får masse positive kommentarer...

Lenke til kommentar

Har vel også selv hoppet over HDR-hølet.

Men føler jeg er på samme sted som Johnny, 'Damnit - I suck!'.

For meg hjalp det hvertfall at våren og sommeren kom. Om bildene er noe bedre av den grunnen tror jeg ikke. Er det noe jeg har merket meg, så er det vel at måten jeg tar bilder på har endret seg.

Lenke til kommentar

Jeg hoppet over HDR-hølet på et par dager. Nå er jeg, som andre også sier, nede på "Damnit - I suck!"- stedet, og tror ikke jeg kommer meg opp derfra med det første. Er inne i en periode der fotointeressen er svært fraværende, og der tror jeg at jeg blir en stund... :p

Lenke til kommentar

Evt ikke kommet dit enda?

La oss for guds skyld håpe jeg slipper :)

HDR kan være ålreit det, hvis det er gjort riktig. Har gjort mine forsøk tidligere, men synes alle endte opp som ræl, så da blei det med det - foreløpig.

Det kan være et godt tegn det; man ender opp med færre bilder, men flere blinkskudd.

Ja, det er hvertfall håpet, og også meningen. Prøver å tenke mer over komposisjon og helheten i bilde før jeg knipser i vei. Jeg kan godt rigge stativet og filtere, for så å angre og bare gå videre.

Merker terskelen for å slette også er lavere enn tidligere

Lenke til kommentar

Har vel egentlig (så vidt jeg vet) ikke vert i noe såkalt "HDR-høl" men har vel utforsket litt og dratt ganske hardt i spakene på noen av bildene mine. Men jeg har aldri blitt helt tilfreds med resultatet.

Dog bruker jeg ofte og lysne skyggepartier og dra ned lyse partier i Lightroom og det blir vel på en måte HDR, men ikke slik at det ser helt bananas ut. (etter min mening)

Derimot er jeg av en eller annen grunn kanskje alt for glad i "Clarity". Synes det gir bildene skikkelig punch, men må nok innrømme at jeg kanskje er litt for voldsom med denne til tider....

Lenke til kommentar

Bruk av HDR ser jeg ikke noe galt i når det er snakk om å legge sammen to-tre eksponeringer for å få litt mer himmel og lysne skygger noe. Det er vanskelige lysforhold her i Norge, tross alt :)

Tone mapping derimot kan gi artige effekter, men det virker for meg å være et verktøy for å få "likes"

Lenke til kommentar

Er enig med deg der Rowdy.

Når det gjelder hvor jeg vil plassere meg på denne skalaen, så synes jeg det er vanskelig. Jeg er nok i en oppadgående kurve med tanke på hvor jeg befinner meg i den fotografiske prossessen og jeg er ganske sikker på meg selv med tanke på hva jeg vil og hvor jeg står hen.

Er nok en del utstyrsinnkjøp som har holdt motivasjonen oppe, og etter at jeg har blitt bitt av gatefoto basillen og faktisk har begynt å ta med meg kameraet ut på tur nesten uansett hvor jeg befinner meg, så blir det vertfall fler bilder. Dog blir det langt mellom blinkskuddene da jeg bruker en del tid også på andre ting, men det går på hvor mye tid jeg har til rådighet og ikke hva jeg faktisk kan.

Så jeg er på et nivå hvor jeg faktisk sliter mest med å få tid og eller gi meg selv nok tid til å slappe av med fotograferingen, men dette blir det nok en ordning på nå som det snart er sommerferie :)

Lenke til kommentar

Denne var litt morsom.

Mye tyder på at jeg er langt ned i HDR hølet, og jeg må innrømme at der er forferdelig morsomt her nede.

Det hjelper hvis man ikke tar bildene sine så seriøst og bare koser seg.

Det er vel som en 40-års krise.

Hvis man slutter å tenke på det som en krise, så tror jeg det kan være ufattelig morsomt. Men det vil vel (forhåpentlig) tiden vise

Videre så er det ikke til å komme bort i fra at jeg også befinner meg i Dammit, I suck avdelingen.

Disse to koblet med litt gearfaggotry gjør det likevel morsomt å være en fyr med et kamera :)

Lenke til kommentar

Dere får komme på Oslo-treffet den 29.6 - så kanskje dere kan få litt inspirasjon der. Alternativt drukne våre sorger ...

Jeg skulle gjerne vært med, men noen her hjemme har bestemt at vi skal til Hunderfossen med svigers den helga .. Jaja, får vel heller drukne sorgene mine etter leggetid der isteden :)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"HDR hølet"? Jeg vil kalle det tullsnakk. De fleste av oss justerer både ditt og datt i bildene våre og som regel er det alltid noen som mener at vi er på jordet. HDR er kun et verktøy på lik linje med annen bildejustering/redigeringsprogramvare. Hvordan vi justerer og skaper sluttresultatet er etter egne preferanser (som regel er det slik), men det vil alltid være noen som ikke liker det man gjør fordi det ikke er i tråd med vedkommendes preferanser. Og: Det finnes ingen fasit for foto (jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har minnet på dette) og det gjelder enten resultatet er kommet ved bruk av HDR eller annet programvare. Eller man ikke har rørt bildet overhode.

"Grafen" i innlegget har jeg sett mange varianter av, jeg vet ikke hvem som har laget denne. Men den glemmer (som de andre lignende forsøk) at fotohobbyen (som all annen hobbyvirksomhet) av helt naturlige årsaker vil måtte over årene gjennomgå opp-og nedturer i inspirasjonens navn. Så kan man muligens prøve (som i grafen) å generalisere, men det blir bare tullete.

Tor

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kunne vel laget noen flere hull også. F.eks. "Rule of Thirds"-hullet og "I shoot everything at f/1.8"-hullet, "B&W replaces composition"-hullet, osv.

Eller kalle det "ukens trend" hullet. Det er jo egentlig det det dreier seg om å kaste over noe som er kult for tiden. Og resultater da gjerne i misbruk av en eller annen teknikk som fotografen egentlig ikke skjønner noe av ;)

Lenke til kommentar

Nå er dette humoristisk ment da Tor :-) Kunne vel laget noen flere hull også. F.eks. "Rule of Thirds"-hullet og "I shoot everything at f/1.8"-hullet, "B&W replaces composition"-hullet, osv.

Joda, men på samme tid et snev av sannhet som tomsi og er inne på. Når det gjelder særlig HDR synes jeg enkelte kan tone ned sin negative omtale, det tjener ingen hensikt i å nærmest latterliggjøre noe en selv ikke liker, dog tror jeg at mange har forstått lite av HDR og alle mulighetene dette gir - også rent kunstnerisk (som med annen programvare).

Foto utvikles uavbrutt, se bare f.eks hva mange bruker for å skape bakgrunner i studio - jeg ser ingen som rakker ned på dette, nei, helst er det kult. Men like forbannet er det fake bakgrunner, dette sagt og ment som at jeg selv har ingen problemer med at man tar hjelpemidler i bruk for å skape noe.

Å utforske er en del av det å fotografere, uten de mulighetene ville det blitt kjedelig i lengden. Men vi er ulike alle, noen søker sannheten i bildene, den totale virkeligheten, mens andre (som meg selv) liker også å la ens kreative deler av hjernen få stimulans i form av å gjøre mer eksperimentering rent kunstnerisk. Det handler om å skape inntrykk, enten i form av kunstneriske veier eller å søke perfeksjonismen i å tilstrebe en 100% gjengivelse av oppfattet virkelighet. Men ingen har krav på det absolutte eneste rette, å tro det er som å leve i en tjukkvegget boks uten vinduer fra Ikea.

Jeg har nok større humoristisk sans enn det man oppfatter her på forumet tror jeg bestemt. Men samtidig synes jeg det er greit å mene noe motsatt når såkalte uttrykk og spøker etc blir gjentatt for ofte og dermed kan til slutt oppfattes av enkelte som en nærmest vedtatt sannhet. Det er greit med en balanse.

Tor

Lenke til kommentar

Nå er dette humoristisk ment da Tor :-) Kunne vel laget noen flere hull også. F.eks. "Rule of Thirds"-hullet og "I shoot everything at f/1.8"-hullet, "B&W replaces composition"-hullet, osv.

For ikke å snakke om "Jeg fikk en arving og knipser nå kun bilder av nevnte arving i alle mulige situasjoner - og håper stille for meg selv at arvingen vil overta fotointeressen og bli en stor fotograf en dag"-hullet. :hm:

Edit: Ikke at det er slik i mitt tilfelle, altså. :whistle:

Edit 2: Må få blitt med dere ut på en fotovandring snart.

Endret av HelloKjersti
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fin graf. Den tar utgangspunkt i at du oppdager og benytter deg av HDR i et tidlig stadie av fotograferingen, før man har et skikkelig begrep om hva som gjør et godt fotografi til nettopp det.

Jeg begynte med tonemapping da jeg fikk mitt første digitale kamera (Casio Exilim EX-F1, 2007), og i ettertid ser jeg opplagte feil i bildene (f.eks ekstrem støy, ghosting, ekstreme farger, dårlig dybdeskarphet, kjedelig motiv osv).

Dette var uansett med på å utvikle forståelsen for lys og hva øyet oppfatter kontra en sensor.

Jeg driver fortsatt med tonemapping, men det selvkritiske øyet er utviklet til det bedre, syns jeg.

Uansett, i følge grafen ligger jeg nok, som mange entusiaster, i "Dammit, I suck." Og det er desverre mange mobilkamera-brukere, og andre, som ligger langs den blå, stiplede linjen. "I shoot for Likes!"

Endret av Lars Anker-Rasch
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...