moby_duck Skrevet 18. juni 2013 Del Skrevet 18. juni 2013 (endret) Hei Har bestemt meg for å bruke sommerferien på å lære meg alvisk. Har lest litt, og det viser seg at det finnes ulike dialekter eller språk innenfor alvisk, og at de to mest utbredte er Sindarin og Quenya. Sistnevnte er den "originale" utgaven av alvisk, men Sindarin er det mest utbredte i dag (i Tolkiens fiksjonelle verden så klart). Noen med peiling som har anbefalinger? Hva bør jeg starte med? Er den ene lettere å lære seg enn den andre? Vil die hard ringenes herre fans skjønne deg uansett? Endret 18. juni 2013 av moby_duck Lenke til kommentar
Ljóseind Skrevet 21. juni 2013 Del Skrevet 21. juni 2013 (endret) @Alekpowah, Dårlig svar. [snip] Slik jeg har forstått det er det flere ressurser der ute for å lære Quenya, så det er derfor jeg begynte på dét da jeg hadde Ringenes Herre-dilla for et par år siden. http://tolkiens.net/ har masse om Quenya og Sindarin på norsk og et forum som muligens er aktivt fremdeles. Samt har to av medlemmene oversatt et Quenya-kurs til norsk, så det kan du jo sjekke ut. Du finner det på hovedsida. Endret 21. juni 2013 av Ljóseind Lenke til kommentar
moby_duck Skrevet 22. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2013 Takk! Jeg fant et Quenyakurs på engelsk, men skal ta en titt på den norske versjonen Har egentlig bare bestemt meg for å prøve litt på begge og ta det litt som det kommer. Lenke til kommentar
Nevnarion Skrevet 22. juni 2013 Del Skrevet 22. juni 2013 Jeg prøvde å lære meg det for flere år siden. Det hører med til historien at jeg etterhvert ga opp, det var veldig omfattende. Men uansett, jeg gikk for Quenya, da det enkelt og greit var det det var mest å finne ressurser til, som Ljóseind sier. Lenke til kommentar
Ljóseind Skrevet 26. juni 2013 Del Skrevet 26. juni 2013 Takk! Jeg fant et Quenyakurs på engelsk, men skal ta en titt på den norske versjonen Har egentlig bare bestemt meg for å prøve litt på begge og ta det litt som det kommer. Det norske jeg snaket om er nok en norsk oversettelse av det engelske du fant tror jeg. Vil ønske deg lykke til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå