Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvit guffe i ekspansjonstanken


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Det begynte å bli litt lite kjølevæske, så jeg bestemte meg for å etterfylle en drøy liter. Jeg fant dette i ekspansjonstanken da jeg åpnet den:

 

post-50769-0-50357900-1371592704_thumb.jpg post-50769-0-96850300-1371592710_thumb.jpg

 

Det er halvannet år siden jeg byttet kjølevæske, tenkte å bytte den i løpet av noen uker uansett, men nå ser det ut som det haster. Synes ikke det så noe trivelig ut. Noen som vet om det er spesielt skadelig?

 

Tenker å ta ut termostaten og spyle godt gjennom med hageslangen før jeg tilsetter konsentrert kjølevæske.

 

Ellers bruker bilen omtrent en liter kjølevæske i året (ca. 5 000km), og omtrent samme mengde olje på samme tid. Det har den gjort i flere år. Oljen ser derimot fin ut. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjønner ikke helt hvordan det har blitt slik selv. Forbruket av olje/kjølevæske har ikke endret seg de siste årene, og oljen ser helt fin ut. Det har imidlertid vært et par måneder hvor kjølevæskenivået har vært litt lavere enn det skal, men trodde ikke at det skulle ha SÅ mye å si. Halvannet år siden jeg tømte og byttet forrige gang er jo ikke så voldsomt lang tid heller.

Lenke til kommentar

Æsj, vil jo ikke ha olje i kjølevannet! Skal sjekke oljelokket i morgen.

 

Er en MB 190E 1.8 '92, gått drøyt 180 000km. Kjører pent.

 

Er det allikevel håp for en god alderdom for motoren, uten å måtte bytte toppakning og styr?

Lenke til kommentar

Sjekket oljelokket. Det så helt fint ut. Oljen ser også flott ut, både på lokket og peilepinnen. Er det sikkert at det er "majones" da da? Det ligner jo ikke på majonesen jeg fant her: http://i238.photobucket.com/albums/ff71/Hollabaloo2/bilde.jpg

 

Har sett frostvæskelekkasjer på utsiden av andre biler før, det ligner derimot veldig på det jeg hadde på innsiden av ekspansjonstanklokket. Lurer på om det bare er fordi frostvæsken er gammel og dårlig. Eller er det bare ønsketenkning?

 

Har ringt til fire verksteder nå, inkludert BoS. Alle skal ha omtrent 15 000kr for å bytte toppakning ink deler (de regner 10 timers arbeid), pluss et par tusen for plansliping hvis det er nødvendig.

Endret av -Teddy-
Lenke til kommentar

Har alltid brukt blå frostvæske, men den ene dunken var fra Mekonomen, og den andre tror jeg var fra Castrol.

 

Frostvæsken jeg fikk ut da jeg åpnet tappekranen på radiatoren så veldig fin ut. Svak antydning til oljehinne på toppen, men ikke noe voldsomt. Det så ikke like bra ut da jeg spylte gjennom motor og radiator gjentatte ganger med hageslangen, men det var allikevel ikke krise mye. Tenker at det kan ha bygd seg opp naturlig over flere år, ettersom den sikkert ikke har vært spylt ut slik på veldig-veldig lenge. Men det kan bare være ønsketenkning...

 

Skal kjøre litt, så skal jeg holde både olje og kjølevæske under oppsikt. :)

 

Bare tappekran:

post-50769-0-33520100-1371767885_thumb.jpg

 

Første spyling av radiator:

post-50769-0-80077800-1371767896_thumb.jpg

 

Spyling av motor:

post-50769-0-73180700-1371767907_thumb.jpg

 

Spyling av ekspansjonstank:

post-50769-0-28266800-1371767921_thumb.jpg

Endret av -Teddy-
Lenke til kommentar

olje i kjølevæska kan også komme fra oljekjølere..

 

jeg har ikke noe peiling på din bil, men.....

 

noen biler med automatgir kan ha girolje-kjøler inni radiatoren.. (usynlig lekkasje)

noen biler har "vannkjølt" oljekjøler (varmeveksler) på motorolja.. den kan også ha en innvendig lekkasje..

Lenke til kommentar

Ja, enig, jeg er ikke i tvil om at den grå massen er olje / "majones". Dere sier at jeg har en enkel motor å skru på, men jeg synes ikke det reflekteres i at alle verkstedene jeg har ringt skal ha 15 000kr for å bytte toppakningen. :hm:

 

Jeg er litt DIY til tider, men tror ikke jeg skal ta meg vann over hodet. Har byttet sylinder og veivaksel i noen små motorer til radiostyrte biler for åtte år siden, føler ikke at det er helt overførbart.

 

Så at man kan bruke en avgassmåler på ekspansjonstanken for å se om det er spesielt mye hydrokarboner i gassen derifra. Tenkte kanske å dra innom NAF-senteret for å sjekke dette. :)

Lenke til kommentar

Du har bare en kam å forholde deg til, så timingen er grei, grunnen til at verksteder tar mye for slikt er at det kan ta litt tid, men komplisert er det ikke.

jeg har til sammenligning 4 kammer på min motor, og den er ikke gal å bytte reim på, er bare å følge merkene, så går det meste ;)

 

Han kompisen min var forresten på ferie, så ikke fått spurt han

Lenke til kommentar

15k for bytte av toppakning, det hørtes da fantastisk dyrt ut :ohmy: Min bror byttet toppakning på en 97' VW Polo 1.4 for et år siden selv, betalte vel maks 1500kr i deler og brukte ikke mange timene fordelt på to dager på selve jobben. Han har heller aldri gjort noe slikt før. Dette er riktignok en liten motor, men det kan da ikke være så store forskjeller?

 

Dette er bare et spørsmål fra min side, jeg selv har ikke de store kunnskapene rundt mekking av bil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...