Gå til innhold

Master i økonomi

Etaf

Anbefalte innlegg

Hei!

Tar for tiden en bachelor i økonomi og administrasjon ved et mindre studiested i Norge. Ligger rundt 3.8 i snitt nå, men håper å øke dette opp mot 4 innen jeg er ferdig.

Har planer om å bygge på videre med en mastergrad. Ønsker å gå på best mulig skole med tanke på arbeid i Norge. Det beste alternativet NHH ligger litt utenfor rekkevidde, og derfor ser jeg på alternativer. Har sett på BI, TØH og CBS.

Med tanke på CBS lurer jeg på hvilken linje som er mest lik siviløkonomstudiet i Norge. Jeg lurer også på hvor mye av utdanningen som vil gå på engelsk? Er det mulig å besvare eksamenene på Norsk. Jeg føler engelsk på akademisk nivå vil gjøre utdanningen mye vanskeligere.

Noen som har noen tips til hvilke skoler jeg burde vurdere, og som kan være aktuelt med mitt karaktersnitt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Masterdelen på BI foregår hvertfall på engelsk. Det blir kanskje litt mer krevende, men det er kunnskap du vil ha nytte av i fremtiden. Mange av de store bedriftene i Norge er internasjonale, og da er det viktig å beherske engelsk. Det kommer også litt an på hva du skal ha som hovedfag. NHH er sett på som den beste skolen i Norge, men BI er best på finans. Hvis du arbeider en smule hardere vil heller ikke NHH være utenfor rekkevidde. Her trengs det et GPA på 4,2-ish.

Engelsk gjør det selvfølgelig litt tyngre hvis du ikke er vant med den form for arbeid, men du har et halvt år på deg til å lese. Starter du tidlig nok burde det ikke være noe problem.

Lenke til kommentar

Takker for svar!

Ja, er veldig klar over at engelsk er et viktig "arbeidsspråk" i de store bedriftene. Så jobber med å forbedre meg i engelsk. Hadde likevel foretrukket å i allefall kunne besvare eksamene på norsk, noe en så vidt jeg vet kan på NHH. Er usikker på om det er mulig på CBS, noen som vet?

Har også vurdert et halvår utveksling til USA i løpet av masteren, og håper å kunne forbedre engelsken der. Men alle de store økonomiskolene har vell gode utvekslingsavtaler med universiteter i USA?

PS: Har fortsatt et håp om NHH, men greit å en backupplan :)

Lurer også litt på karakterskalaen ved CBS, slik jeg har fortsatt går denne fra -2 - 12. Har hørt at 12 i Danmark er mye vanskeligere enn en A i Norge. Er dette noe de fleste arbeidsgivere er klar over? Slik at dette ikke blir en ulempe for studenter i Danmark? Og er det noen som vet inntakskravet på CBS?

Lenke til kommentar

BIs mastergrad har et krav på 3,5 for å komme inn så det burde gå fint. Fordelen med å gå på BI er at du har en del veldig gode ordninger utenom, så det er veldig lett å komme i kontakt med næringslivet. Klarer ikke å finne tallet nå, men det er flere hundre tusen(lurer på om det var 240?) som har studert på BI. Det er også en god fordel ut mot næringslivet og jobbsøking.

Lenke til kommentar

Men kontakten med næringslivet er vell også veldig bra ved blant annet CBS og NHH også? Trolig litt dårligere ved TØH.

Vet ikke helt sikkert, men "har på følelsen" at BI er hakket bedre på dette området. NHH har et hakket høyere akademisk nivå grunnet høyere inntakskrav, men en ting BI er flinke på er faktisk å holde kontakt med næringslivet. På tross av unødvendig kritikk er det jo tross alt en grunn til at mange bedrifter etterlyser studenter fra BI.

CBS har da enda dårligere kontakt med næringslivet i Norge. God skole internasjonalt, men skal du jobbe i Norge kan det være en fordel å gå på en norsk skole. Vi ser jo stadig at nettverk er og blir en viktigere faktor for å skaffe seg en god jobb. Du kommer altså lenger med et nettverk fra Norge - gitt at du skal jobbe i Norge naturligvis.

Lenke til kommentar

Dersom du tror NHH ikke har god kontakt med næringslivet vet du virkelig ikke hva du snakker om.

Second that. Har også til gode å se bedrifter etterspørre BI-studenter på bekostning av NHH-studenter.

Alt er relativt. Snakker selvfølgelig om BI sammenlignet med NHH. Regner med at dere er NHH-student på bakgrunn av svaret deres. NHH er en veldig bra skole, men selv dere må forstå at den ikke er perfekt.

Lenke til kommentar

BI kontra NHH kan vell diskuteres i det uendelige... Jeg har vell egentlig bestemt meg for å ha NHH som førstevalg, men er veldig interessert i å høre mer om skolen. Hvordan er undervisninger? Foregår alt på Norsk? Lurer også på om det "vanskelig" å komme inn miljøet hvis en har tatt bacheloren ved annen skole?

Det jeg er mer usikker på er BI kontra CBS. Hvordan fungerer undervisningen på BI? Er det vanskelig med all undervisning og alle eksamener på engelsk?

Men tanke på CBS er jo dette en anerkjent skole i Norge, og jeg ser "alle" de store bedriftene har presentasjoner der. Det jeg er usikker på er om det er lett å få "kom ikke inn på NHH"-stempel?

Har også så vidt sett på SSE, men her er vell inntakskravet nesten høyere enn NHH? Denne skolen er vell heller ikke så representert med nordmenn som CBS?

Lenke til kommentar

Econa som er fagforeningen for siviløkonomer sier at de ikke klarer å finne sammenheng med hvilken skole du har gått på og type stilling/lønnsnivå. Det alle karriereveiledere har sagt til meg er å finne et sted du kan trives på(ting utenom selve skolen, f.eks. verv, miljø, mentorordninger osv), fagkombinasjon og evt utenlandserfaring. Spesielt fagkombinasjon er viktig ettersom dette er veldig forskjellig. Finn ut hvilken skole som har den fagkombinasjonen du synes virker mest spennende. Det virker å ha mye større betydning enn hva skolen heter, hvertfall når det står mellom 3 stk som alle er gode skoler.

Lenke til kommentar

Jeg har studert på både BI og NHH, så jeg føler jeg er kvalifisert til å sammenligne skolene. På grunnlag av dette har jeg også drøssevis av venner som går/har gått på begge skolene, som jeg selvfølgelig snakker mye om studier, karriere, muligheter etc med.

På NHH er det ekstremt ofte bedriftspresentasjoner og ulike arrangementer i regi av bedrifter. Spesielt på høstsemesteret, da er det en bedriftspresentasjon så godt som hver dag i en stor del av semesteret. Det er mye bedriftspresentasjoner på BI også (Nydalen), men jeg syntes det var noe flere, og større variasjon i bedriftene som kom til NHH. Dette kan selvfølgelig skyldes at jeg personlig finner flere av bedriftene som kom til NHH interessante enn de jeg møtte på BI slik at jeg husker de bedre, mens andre kan mene omvendt. De fleste av de større selskapene møter uansett på begge skolene. Under tiden min på BI studerte jeg både i Nydalen, og avsluttet på BI Bergen. På BI Bergen var det så godt som ingen arrangementer i regi av bedrifter, inkludert bedpress.

Grunnen til at mange BI studenter føler at BI er så gode på relasjoner til næringslivet er at BI markedsfører dette veldig aggressivt. Det er heller ingen tvil om at BI er gode på det, eller at BI studenter er meget attraktive i arbeidslivet. Allikevel føler jeg meg relativt trygg i å hevde at en gjennomsnittlig NHH student er generelt sett mer attraktiv enn en gjennomsnittlig BI student. NHH har langt færre studenter per kull, noe som gjør det vanskelig å komme inn, samtidig som skolen har en meget sterk "vinnerkultur" om jeg får kalle det det. På BI er det mange meget dyktige studenter, men det er også mange umotiverte studenter med dårlige resultater og vise til. Etter min erfaring er det en langt høyere prosentandel av disse på BI kontra NHH.

NHH er også utrolig flinke til å arrangere gjesteforelesninger, jeg tror bortimot samtlige av fagene jeg har tatt har hatt minst en gjesteforelesning.

Av de arrangementer jeg har vært med på som har vært åpne for alle universiteter/høyskoler har jeg også lagt merke til at NHH ofte er overrepresentert. Jeg kan nevne to eksempler. I regi av Ernst & Young var jeg med på EY university på Geilo. Det var ca 60 studenter som deltok. Rundt 30 av dem var fra NHH (mener det var 33), mens BI var representert med 7-8 studenter. (Resten var hovedsakelig fordelt på CBS og NTNU). Jeg deltok også på PWC experience, i Bergen, da var det kun NHH studenter der. Jeg regner med at det var veldig mange BI studenter i Oslo, men jeg vet at mange av deltakerne også der var fra NHH.

Etter å ha fullført tre år på BI kan jeg med hånden på hjertet si at det er en meget god skole, og jeg er veldig fornøyd med studietiden min på BI. Både faglig og sosialt. Det er ekstremt mange dyktige studenter der, som fullt fortjent er attraktive på arbeidsmarkedet. Samtidig må jeg også si at både jeg, og venner som studerer på BI/NHH, har opplevd på forskjellige vis at NHH fremdeles er anerkjent som den "mest attraktive" skolen. Det har nok mye med det jeg skrev tidligere om at det er lengre mellom de dårlige studentene på NHH. Dersom du trekker ut 50 tilfeldige NHH studenter, og 50 tilfeldige BI studenter, har jeg stor tro på at du finner flere gode studenter i NHH utvalget. Selv om det garantert er mange gode studenter i BI bunken også.

Endret av Christeven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan er undervisninger? Foregår alt på Norsk? Lurer også på om det "vanskelig" å komme inn miljøet hvis en har tatt bacheloren ved annen skole?

Jeg tok bacheloren min på BI, og tar masteren på NHH. Dette gikk helt fint. På mitt kull er det ca 200 interne (gått hele graden på NHH), og ca 240 eksterne studenter som påbegynte masteren i 2012. Så det er faktisk flere som har tatt bacheloren på andre skoler enn de som har tatt hele graden på NHH. Alle de eksterne studentene er meget dyktige og motiverte, ettersom karakterkravet er veldig høyt for å få plass.

Det arrangeres en solid fadderuke for masterstudentene, så du kommer raskt inn i miljøet dersom du er en normalt sosial person. Ved å bli med i studentforeningen er du også sikret mange nye venner og kontakter.

Edit: Omtrent halvparten av fagene undervises på engelsk, men så godt som alle fagene har engelske lærebøker. Snakker om masternivå. Det er hovedsakelig ordinær "tavleundervisning", med en professor som underviser og studentene tar notater og stiller spørsmål.

Endret av Christeven
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...