Gå til innhold

[Løst] CPU Fan Error

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har hatt et problem i det siste med cpu vifta mi. Det er en Cooler Master Hyper 212 Evo.

Problemet er at når jeg starter maskinen får jeg en feil som dukker opp, beskjeden er som følger: CPU Fan Error, Press F1 to enter bios

Jeg går inn i bios og ser at vifta går saktere enn normalt, den ligger på litt over 700 rpm. hvis den er under 800 så blir den merket rød. Jeg får feilmelding hvis den er fra rett over 800 og nedover.

Jeg lurer egentlig på hvorfor dette skjer? Hvorfor går ikke vifta i den hastigheten den skal? Den er jo koblet skikkelig til osv. Den er også fri for støv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, det er en maskin, og maskiner er ikke smarte. Ta kontrollen og deaktiver den feilmeldingen (skal finnes innstilling for det på de fleste bioser jeg har sett)

Det er nok fordi de som skrev BIOSen ikke tenkte over at man kan ha andre vifter enn den originale som altså opererer på høyere hastighet. DIn er laget for å kjøre på ned til 600 RPM, så det stemmer jo helt korrekt.

Som sagt. Bare å se bort fra. Det eneste du må holde øye med er temperaturen. Hvis temperaturen holder seg normal så spiller jo ikke viftehastihgeten noe. ;)

Og normal er vel under ca 60-70 grader ved last, og 40-50 IDLE.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Har et Asus P8Z98-V Pro

Ja, vet det er en innstilling som blokkerer for slike varsler.

Skal sies at det er ikke alltid meldingen kommer opp, men da er det fordi at vifta går i litt over 800, men de fleste gangene får jeg melding

Så da skrur jeg bare av varselen :)

Lenke til kommentar

Er et kjent problem med asus sine hovedkort og hyper 212.

Det er bare og stille ned laveste hastighet i bios.

Har montert 2 nye pcer med den kjøleren og asus hovedkort. Og en justering av hastighet fikset det problemet. Og det har ikke vært et problem siden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...