Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen skrur seg på, så av igjen.


Anbefalte innlegg

Jeg satt i dag sammen pcen til min sønn på 8 år. Første forsøk så skrur maskinen seg på. Alle viftene kjører, så bremser de ned også 5 sekunder etterpå skrur maskinen seg av. Så går den på igjen i 5 sekunder så av, og slik holder den på i repeat.

 

Her er delene: (lav budsjett billig pc så ikke mobb)

 

Kabinett: Corsair 200R Midi Tower

 

Hovedkort: Gigabyte GA-B75M-DH3

 

PSU: Corsair CX 500W

 

Prosessor: Intel i3 3220

 

Så kommer skjermkort og ram i tillegg, men er nok ikke det som er problemet.

 

Jeg har forsøkt følgende:

 

Løftet på kabinnet og holdt det over hodet og ristet på det som en gal. Dette for at om det lå skruer og drit i mellom hovedkort og kabinettet som forårsaket krøll. Jeg husker også at jeg ikke mistet noen skruer ned i kabinettet mens jeg monterte hovedkortet.

 

Dette hjelp ikke.

 

Så koblet jeg ut skjermkort, ram, DVD-rom, og alt som er unødvendig for en oppstart til bios. Det var kun hovedkort, cpu og Power-funksjonen som var koblet sammen.

 

Dette hjalp ikke.

 

Så la jeg merke til at det var en standoff som ikke hadde noe skrue hull som stakk opp fra kabinettet og inn i hovedkortet hvor det egentlig skulle tydeligvis ha vært en skrue. Jeg tenkte at dette må jo være det som lager problemet. Denne standoffen hadde en kule på toppen av noe slag som gjorde at denne gikk inn i skruehullet på hovedkortet. Jeg forsøkte å skru ut denne med en knipetang, men da bare falt den av. Så nå er det ingen ting der.

 

Dette hjalp heller ikke.

 

Så skrudde jeg ut hovedkortet på nytt. Og monterte alle skruer på nytt. Denne gangen strammet jeg veldig lite til. En halv ganger etter at jeg merket motstand.

 

Dette hjalp heller ikke.

 

Er det slik at alle skrue hull i hovedkortet må benyttes. Slik det er nå så er det 8 skrue hull i hovedkortet (om jeg husker riktig) og jeg bruker 6 av dem. Den ene stedet er det ikke mulighet en gang for å sette inn en standoff, og den andre er der den standoffen sto som ikke hadde noe skruehull i seg.

 

Vær så snill hjelp. Kan det være et defekt hovedkort? Kan det være meg det er noe galt med? Jeg har skrudd sammen mer kompliserte maskiner enn dette før, de gikk så fjæra føyk.

 

Er ekstremt takknemlig for hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et standard atx hovedkort er 9 skruer.

Ditt er m-ATX og på bildet ser jeg syv.

Du må bare bruke de som ser ut som en "blomst". Og alle benyttes da det skal være ground på loddetinnet rundt hullet på hovedkortet.

 

Det du bør feilsøke er

1) Ta det ut av kabinettet sammenmed PSU

Legg hovedkortet på kjøkken/skrivebord (trebord er best).

Ikke benytt antistat pose som underlag da disses utside er strømførende.

Oppgaven nå er å få det til å poste med minimalt tilkoplet.

Fjern alt du ikke trenger for å få bios post.

Start kortet med skrujern som kortslutter pwr-on pins, slå av med å slå av psu.

 

Tilkoplet.

Cpu + vifte ( sjekk push pins på baksiden at den sitter skikkelig)

1.stk ram brikke i sporet nærmest cpu

Skjerm tilkoplet vga eller dvi utgangen på hovedkortet (tester ikke grafikk kort nå kun intel integrert hd2500 i i3 cpuen)

Psu tilkoplet main connector (24pin) og p4/eps kontakten

Ingen disker, optiske enheter eller annet.

 

Gjør dette og kom tilbake med status om dere får bios post

( skjermbilde av bios sin "boot prosess" )

 

.

post-35394-0-63700300-1371593031_thumb.jpeg

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Et standard atx hovedkort er 9 skruer.

Ditt er m-ATX og på bildet ser jeg syv.

Du må bare bruke de som ser ut som en "blomst". Og alle benyttes da det skal være ground på loddetinnet rundt hullet på hovedkortet.

 

Det du bør feilsøke er

1) Ta det ut av kabinettet sammenmed PSU

Legg hovedkortet på kjøkken/skrivebord (trebord er best).

Ikke benytt antistat pose som underlag da disses utside er strømførende.

Oppgaven nå er å få det til å poste med minimalt tilkoplet.

Fjern alt du ikke trenger for å få bios post.

Start kortet med skrujern som kortslutter pwr-on pins, slå av med å slå av psu.

 

Tilkoplet.

Cpu + vifte ( sjekk push pins på baksiden at den sitter skikkelig)

1.stk ram brikke i sporet nærmest cpu

Skjerm tilkoplet vga eller dvi utgangen på hovedkortet (tester ikke grafikk kort nå kun intel integrert hd2500 i i3 cpuen)

Psu tilkoplet main connector (24pin) og p4/eps kontakten

Ingen disker, optiske enheter eller annet.

 

Gjør dette og kom tilbake med status om dere får bios post

( skjermbilde av bios sin "boot prosess" )

 

.

 

Takk for svar. Skal prøve i morgen når det er ok å bråke litt i stua.

 

PS: Antistat poser er IKKE strømførende forresten. Jeg er ikke noe mega geni, men jeg vet såpass. Materialet på innsiden av en antistatisk-pose er nøyaktig det samme som på utsiden. Dersom du måler motstand i en antistatisk-pose så vil du måle uendelig motstand.

 

Fingeren din er mer strømførende enn (utsiden) en av en antistatisk pose.

Lenke til kommentar

Jeg er gammel jeg og har faktisk målt den konduktivitet (ørten år siden). Om det var metallisk skjermet (faraday prinsipp) pose eller noe annet vet jeg ikke.

Bare at det den gang var en ansatt som ble sett på som guru på elektronikk der jeg jobbet som advarte mot å gjøre sånn uten å vite det.

Bruk heller pappen eller rett på bordet var oppfordringen.

 

Så lever etter den regel at uten å vite 100% om det er svakt konduktivt eller ikke vil jeg aldri legge et hovedkort (eller annet jeg skal sette strøm på) med loddetagger boret ned på en metallisk esd pose og slått på power på det.

 

Det er etter hva jeg vet ulike type poser med ulike egenskaper.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Jeg er gammel jeg og har faktisk målt den konduktivitet (ørten år siden). Om det var metallisk skjermet (faraday prinsipp) pose eller noe annet vet jeg ikke.

Bare at det den gang var en ansatt som ble sett på som guru på elektronikk der jeg jobbet som advarte mot å gjøre sånn uten å vite det.

Bruk heller pappen eller rett på bordet var oppfordringen.

 

Så lever etter den regel at uten å vite 100% om det er svakt konduktivt eller ikke vil jeg aldri legge et hovedkort (eller annet jeg skal sette strøm på) med loddetagger boret ned på en metallisk esd pose og slått på power på det.

 

Det er etter hva jeg vet ulike type poser med ulike egenskaper.

 

Dersom du målte den ville du sett at den ikke var strømførende. Da tok den såkalte guruen feil gitt :)

 

Det er en video her som demonstrer det ganske bra her:

Lenke til kommentar

Aluminum metal outer layer of laminated film

http://www.krepro.no/esd-pose-metal-out.html

Hva med denne type.

http://www.electrotechsystems.com/ShowArticle.aspx?ArticleID=21

Ser du spesifikasjonene på aliminium layer 10E2 er det 100 ohm resistanse pr kvadrat cm.

Punkterer du den ytteste coatingen med to strømførende tagger på loddeside av et eller annet kort vil du ha en 100ohms kortslutning i værste fall.

 

Den video beviser for en type .Jeg sa det finnes flere typer (prinsipp).

Og har selv målt det.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Aluminum metal outer layer of laminated film

http://www.krepro.no...-metal-out.html

Hva med denne type.

 

Den video beviser for en type .Jeg sa det finnes flere typer (prinsipp).

Og har selv målt det.

 

Det er vel ingen som bruker det der lenger, må jo være fra 80-tallet i tilfelle.

 

Men jeg skal prøve å starte pcen med delen løst å se hvordan det funker. Det må jo ha noe med kortslutning å gjøre. Sannsynligheten for at de det er feil på kortet er jo liten.

 

Noen nevnte at man må huske å koble til 12v strømmen i tillegg til den vanlige. Med dette så menes 12v som i den strømmen som går til CPU en ikke sant?

Lenke til kommentar

Det som kan kjøpes og lages blir jo brukt i markedet av noen.

Ingen vil lage eller distribuere noe om det ikke er marked for en type vare.

 

Jeg kan ikke påstå hverken ditt eller datt hva slags esd materiell hovedkort produsenter bruker idag.

Men er det metallisk utseendeesd poser lar jeg mine erfarte forsiktighetsregler gjelde.

 

Jeg prøvde å si jeg har vært med en stund (født i 62) , begynte med elektronikk på 80 tallet.

Og han guruen hadde selvfølgelig rett. Og jeg så ikke syner når det måltes.

 

Men nå som det er sagt , kan vi glemme denne esd diskusjonen ?

Du har en jobb å gjøre med å isolere å eliminere feil situasjonen din , og jeg skriver her for å bidra med tips til det.

 

 

Lenke til kommentar

Det hovedkortet har vel kun en p4 kontakt (4pins) for strøm til cpu øverst til venstre.

Så på corsair psu brekker/deler du 8pins eps kontakten og bruker ene delen av de.

 

Og ikke blande sammen pci-e power kontaktene for grafikk kort de er wiret annerledes.

Bruker du en pci-e kabel fra psu i p4mkontakten såmlegger du -12v rett til gnd mener jeg.

 

Lenke til kommentar

Da har jeg forsøkt å ta ut alle delene.

 

Jeg koblet PSU til hovedkortet + en strømbryter. Dette gjorde jeg oppå kjøkkenbordet som er laget av tre. Det eneste som var tilkoblet var følgende:

 

PSU + Hovedkort + Prosessor + CPU Vifte + Power switch.

 

Det samme skjer igjen. Viftene starter, ingen pipe lyd, så stopper maskinen. 3 sekunder senere starter maskinen igjen og stopper og slik holder den på.

 

:(

Lenke til kommentar

Da har jeg forsøkt å ta ut alle delene.

 

Jeg koblet PSU til hovedkortet + en strømbryter. Dette gjorde jeg oppå kjøkkenbordet som er laget av tre. Det eneste som var tilkoblet var følgende:

 

PSU + Hovedkort + Prosessor + CPU Vifte + Power switch.

 

Det samme skjer igjen. Viftene starter, ingen pipe lyd, så stopper maskinen. 3 sekunder senere starter maskinen igjen og stopper og slik holder den på.

 

:(

Dete r mest sansynelig strømforsyninga di da. her er en måte og feilsøke strømforsyning på:

1: ta ut alt av strømforsynign og legg for eg selv på et bord eller lignende.

2: koble til 1 vifte

3: ta en binders og bøy helt ut så den blir rett.

4: Finn fram Atx kabelen (den største) som kommer ut bak strømforsyninga.

5: På atx koblingen vil du se at det er en grønn ledning som går inn i den svarte plastikken, og mange svarte.

6: sett den ene enden av bindersen inn i den grønne og den andre enden inn i en svart en.

7: da kan du sette i strømen og trykke på bryteren bak på strømsorsyninga.

8. vifta kommer nok til og gå rundt. men prøv og sjekk vhor lenge for hvis den stopper etter ca. 15min så er strømforsyninga de ødelagt.

 

Vet dette fordi nettop skjedde meg etter en vannkjølingsulykke.

352g20h.png

Lenke til kommentar

Tja - er ikke alltid det fungerer uten at det er en last på+12V (kabnett vifte f.eks)

Man er verdt å prøve.

Starter den ville jeg målt om den ga ut alle tre spenningene 3.3V,5Vog 12V , de er bare å måle/probe i ATX24 pin kontakten og samtidig sjekke P4/EPS (ATX_12v) 4 pin kontakten for tilstedeværelse av +12V

 

 

Edit:

Det er visst to ugaver et dette hovedkortet

Et med versjon 1.0 , Et med versjon 1.1

Man ser hvilket som er hva med type P4/EPS Connector 1.0 har 4pin og 1.1 har 8pin.

 

Jeg ser også at det kun er støtte for CPU I3 3220 (Ivy B) since bios revision F10 .

BIOS revisjon F4 er første versjon. Så det kan også være en grunn til det ikke starter.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Hvordan gikk det her egentlig.

 

Jeg ser på nettet at noen har hatt slik konstant boot loop med dette kortet.

De fikk et skjermbilde et lite øyeblikk med efi bios bla bla.

Det var da noe bogus cmos data eller korrupt bios.

Jeg så de hadde fikset det med med å kortslutte clr_cmos i 10 min sammen med at batteriet samtidig er tatt ut.

Lenke til kommentar

Hvordan gikk det her egentlig.

 

Jeg ser på nettet at noen har hatt slik konstant boot loop med dette kortet.

De fikk et skjermbilde et lite øyeblikk med efi bios bla bla.

Det var da noe bogus cmos data eller korrupt bios.

Jeg så de hadde fikset det med med å kortslutte clr_cmos i 10 min sammen med at batteriet samtidig er tatt ut.

 

Jeg vet ikke hva årsaken var. Men jeg skiftet ut hovedkortet med et Asus P8Z77 av noe slag og det funka som bare det.

Lenke til kommentar

Og dette overlates til oss kunder hver gang.

Var det samme når de nye amd fx prosessorene kom.

Nettbutikkene solgte kort med kompatibel sokkel men for gamme bios .

De som da bygde seg nye maskiner med innkjøpte deler fikk ingen posting av bios , og hadde ingen gammel cpu , ergo ingen mulighet til å flashe.

 

Vet ikke åssen det er med denne men det står hos gigabyte at i3 3220 supported from bios version F10.

Mener du skal ha en klistrelapp på eksen til hovedkortet som viser hvilken bio som er loadet.

Bruker å være en lapp på selve hovedkortet også.

 

I gamle dager var unsupported cpu ofte kun temp sensor offset tilpasning.

Slik at det ofte fungerte men at det ble feilavlest temp frem til man fikk flashet.

 

For å unngå slike ting kjøper jeg alltid en kombo hvor initial bios versjon støtter cpu type jeg velger.

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...