nurgis Skrevet 18. juni 2013 Del Skrevet 18. juni 2013 Min sønn på 20 har nettopp flytta ut av hybelen sin som han har delt med ein ungdom til. Utleiger krev at ungdomen skal erstatt nytt gulvbelegg på badet, gulvet har fått brunrødemerker pga. at gulvbelegget ikkje har fått luft . gulvet har varmekabler og guttene har satt en bag eller lignende på gulvet foran vaskemaskinen det er også tilsvarende merke på gulvet under vaskemaskinen. Utleiger påstår at gutta har hatt noe syre eller liknende som å ha farget håret sitt.Ingen av guttene har noen gang farget håret. Jeg vet at guttene ikke har gjordt noe med gulvet det har bare blitt eldre og merket av varmekabler og bruk, for jeg har seg akuratt likeeins gulvbelegg på mitt vaskerom og det har ein slik brunrød flekk der jeg har hatt stående ein vaskebalje. Han prøver seg også med at min sønn skal betale 50 % på ein ny seng siden det er slitasjehull i den 20 år gamle rammemagrassen som han nå har brukt i 2 år, denne sengen hadde det samme hullet når min sønn flyttet inn og fjøyrene kom gjennom trekket. Gutten måtte legge ei overmadrass på senga for å kunne bruke den. Vi er faktisk 5 stk som såg dette når guttene flyttet inn. Utleier nekter for at det var hull i sengen. Eller så er det to deksel på 2 lysarmatur som har falt ned og blitt knust, armatura er ca 8 år gamle og dette vil han også ha dekket, deksla til lysarmaturet kan jeg under tvil godta at vi dekker siden guttene jo kan ha komt bort i deksla med noe slik at det har falt ned. Er det noen om kan svare meg på hvor langt kan utleier komme med sine krav om han prøver å gå videre med dem nå når vi nekter å dekke dette? Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 18. juni 2013 Del Skrevet 18. juni 2013 Høres ut som at utleier ikke har noen sak her. Det er ikke uaktsomt å sette en bag fra seg på et gulv. Når det har vært brukt overmadrass så er det ikke deres feil at det er slitasjeskader på rammemadrassen. Armaturene kan vel være det eneste som kan diskuteres, men her er også alder og kvalitet på eksisterende armatur noe som må tas i betraktning. Det er opp til utleier å bevise at slitasjen har kommet i løpet av de siste to årene og at syreskaden faktisk kommer fra noen form for syre. Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 18. juni 2013 Del Skrevet 18. juni 2013 Utleiere eier faen ikke skam for tiden, press på antall boliger gir svindlerne spillerom. 4 Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 18. juni 2013 Del Skrevet 18. juni 2013 Hvis badegulvet har varmekabler og vinylbelegg vil det lett kunne oppstå brun misfarging dersom vinylen varmes opp for mye. Områder som tildekkes med ting som isolerer vil lokalt overopphetes nok til at belegget svis litt. Det er neppe snakk om syreskader eller hårfarge. Spørsmålet er vel om det kan regnes som uaktsomt å sette fra seg en bag eller legge fra seg klær, håndklær etc. samt en vaskemaskin på et slik gulv - det må i så fall forutsette at leierne er informert at de ikke bør gjøre dette. Hvis utleier ikke har informert om dette, kan vanskelig leierne klandres for at utleier har valgt et teknisk dårlig løsning som lett misfarges. Jeg hadde selv dette problemet i en leilighet jeg leide for noen år siden. En og annen brunflekk på badegulvet, og en som passet perfekt til dørmatta jeg hadde lagt innenfor entredøra. Der hadde utleier ingen innvendinger, da de allikevel hadde planer om å bytte vinylbelegget med flis. 3 Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 19. juni 2013 Del Skrevet 19. juni 2013 Det er vel stort sett enighet om at gulv og rammemadrass må stå for huseiers regning om du gjengir ting korrekt. Lysarmatur virker det som dere er åpne for å erstatte, noe som høres greit ut. Du lurer på hva som vil skje videre. Det første som er greit å vite er om det er depositum. Hvis det er depositum, står dette på en depositumskonto eller utleiers privatkonto (slik noen ulovlig praktiserer) Hvis det ikke er depositum ville jeg flyttet ut, betalt for armaturen og latt ballen være hos utleier. Finnes det depositum ville jeg flyttet ut, krevd depositumet fra banken. Utleier vil da måtte opprette sak på dette for å stoppe utbetalingen (innen 5 uker). Finnes det depositum på hans konto blir ting litt vanskeligere. Da tør jeg ikke å si så mye om veien videre. Jeg ville begynt med å skrive et brev hvor man påpeker at denne typen depositumskonto er ulovlig og at man ønsker pengene utbetalt. Ellers litt om depositumskontoer her. http://www.forbrukerradet.no/tips-og-r%C3%A5d/bolig/leie-av-bolig/depositum 4 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå