Lurifaksen Skrevet 24. september 2003 Del Skrevet 24. september 2003 Har kjøpt en trådløs 3com ruter/accesspunkt, og kort til den bærbare PC-en, og tenkte å kjøre dette inn sammen med den andre hubben vi bruker nå i hjemmenettverket. Problemet er at ruteren tar jo fullstendig kontroll og roter til alt! Vi har ISDN ( ), og har en server som deler den oppkoblingen, med ICS (og er altså da DHCP server). Men det aksepterer ikke rutereren, som jeg vil bruke som en vanlig hub inntil vi får bredbånd. Når den er koblet til den andre hubben, går det ikke an å bruke 192.168.0.1 som gateway lenger. Da får jeg ikke kontakt med internett! Hvis du bruker Network setup wizard i windows, får den instillingene fra DHCP, og default gateway blir da 192.168.1.1, som jeg antar er ruteren - som ikke har internett linje tilkoblet. Noe som har et forslag til hvordan jeg kan hindre ruteren i å ta kontroll? Eneste funksjonen den skal ha er å la den bærbare PC'en kunne koble seg trådløst på nettverket! (et slags mellomvei til hubben). Som dere sikkert skjønte er det første gangen jeg tar i bruk en ruter og trådløst nettverk... :oops: Lenke til kommentar
eiga Skrevet 24. september 2003 Del Skrevet 24. september 2003 Til å begynne med kan du slå av DHCP på routeren, da skal det i teorien fungere som før(ink. trådløstkort). Gå inn på 192.168.1.1(når du har fått IP fra router) med nettleseren(du har sikkert manualen). Da skal du få utlevert IP fra ICS-maskinen(i teorien). DHCP protokollen er slik at den første DHCP serveren som svarer får levere IP og gateway. Husk å fornye IP på maskiner før det virker. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 24. september 2003 Forfatter Del Skrevet 24. september 2003 Fett! Det ligger jo websider lagret på ruteren!? Jeg fikk sjekket gjennom alle instillinger, og har nå slått av DHCP funksjonen, og gitt den en IP innenfor 192.168.0.x Nå deler den ikke lenger ut IP'er hvis jeg kjører netsetup wizarden. Men det gjør heller ikke internett serveren... Virker som at når ruteren er koblet til nettverket, hindrer den serveren i å fungere som DHCP server. Hva kan være årsaken til at dette ikke funker? (nettverket fungerer greit - det er bare internett som ikke fungerer på andre maskiner enn serveren - som jeg nå bruker gjennom remote desktop). Jeg har selvsagt prøvd å sette alle instillinger manuelt (gateway = 192.168.0.1) Lenke til kommentar
eiga Skrevet 25. september 2003 Del Skrevet 25. september 2003 ..og gitt den en IP innenfor 192.168.0.x Virker som at når ruteren er koblet til nettverket, hindrer den serveren i å fungere som DHCP server. IP bør settes til ca. 192.168.0.249(egentlig tror jeg ikke at routeren trenger å ha en IP innenfor ditt LAN-range så lenge du ikke skal bruke den som en gateway). Virker som, mener du at ICS fungerer uten at routeren er tilkoblet nettverket? Du har vel flere maskiner som skal ha Internet tilkoblet den første hub'en(ikke router). Når du bruker routeren som du gjør nå, skal den kun fungere som en switch(så lenge som du ikke bruker IP til router som gateway). Opprett delingen av ISDN linjen på nytt. Sjekk også at det ikke finnes en aktiv firewall mellom WiFi og LAN i routeren din(vet ikke hva den støtter). Lenke til kommentar
knut Skrevet 25. september 2003 Del Skrevet 25. september 2003 Husk også at WAN (DSL/CABLE) kontakten bak på 3com routeren ikke må brukes, men bare de 4 LAN kontaktene. Det skal i teorien ikke være noe problem å bruke 3Com routeren som et rent aksesspunkt med en 4 porters switch. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 25. september 2003 Forfatter Del Skrevet 25. september 2003 Når jeg satt opp ICS på nytt fungerte det! Tusen takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå