K3nt Skrevet 18. juni 2013 Del Skrevet 18. juni 2013 Hei, har problemet at bilen koker over når jeg kjører ut gira.. ved vanlig kjøring der jeg ikke passerer 2500-3000 omdreininger her den helt ok.. Noen som har tips eller vet hva som er galt? BMW E36 2.8 (193hk) 95 mod Takk for alle tips ) Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 18. juni 2013 Del Skrevet 18. juni 2013 (endret) Hvordan ser radiatoren ut? Mye bulker? Gåen termostat eller luft i systemet? Endret 18. juni 2013 av Slettet+5132 Lenke til kommentar
K3nt Skrevet 18. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2013 Radiatoren er ny (4-5 uker) Om det skulle vært gåen termostat.. skulle den ikke kokt over hele tiden da? og ikke bare ved hard kjøring? Luft i systemet er jo et problem på disse bilene.. og mulig det er det etter radiatorbytte.. hører også det skal være noe vanvittig til luftesystem (rutine) etter et slikt bytte, men ikke sikker på den framgangen. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 18. juni 2013 Del Skrevet 18. juni 2013 (endret) Jeg tipper på enten luft i systemet eller defekt toppakning. For å lufte er det stort sett å få til åpning på det høyeste punktet (på en del biler er dette ekspansjonstanken, mens det er andre steder på enkelte andre..) og starte opp.. La bilen gå til termostaten åpner, da vil vannivået som regel synke. Når vannivået synker fyller man etter med frostvæske til nivået er korrekt. PS: Varmeapparatet må være på, helst på full varme. Dette er generelt, det kan jo hende BMW har funnet på noe moro utover dette som jeg ikke kjenner til. Endret 18. juni 2013 av Snylter 1 Lenke til kommentar
K3nt Skrevet 18. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2013 Skal prøve å få tatt en ny gjennomgang av lufting. Om det skulle være toppakning.. hvordan kan jeg finne ut eller være sikker på det ? Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 18. juni 2013 Del Skrevet 18. juni 2013 I tilfelle vil det nok her være at det blåser eksos i frostvæsken.. Ditt nærmeste verksted klarer å finne ut av det ganske lett.. Det vil gjerne lukte litt eksosaktig av frostvæsken i slike tilfeller. Lenke til kommentar
joka Skrevet 18. juni 2013 Del Skrevet 18. juni 2013 vannpumpa.. pumpehjul av plast, løsner fra akslingen, og slurer når du får litt turtall 1 Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 19. juni 2013 Del Skrevet 19. juni 2013 For meg høres dette ut som gåen toppakning. Eksos gass vil da pumpes inn i kjølesystemet og fortrenge kjølevann. Eksosgassen kommer i trykkstøt som forplanter seg og fører til sprukne radiatorslanger og radiator. Kjørt hardt med kald motor? BMW sine rekkeseksere har en lang alu-topp og liker ikke å bli kjørt hardt med kald motor. Da vrir toppen seg med lekk toppakning som resultat. Lenke til kommentar
K3nt Skrevet 19. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2013 For meg høres dette ut som gåen toppakning. Eksos gass vil da pumpes inn i kjølesystemet og fortrenge kjølevann. Eksosgassen kommer i trykkstøt som forplanter seg og fører til sprukne radiatorslanger og radiator. Kjørt hardt med kald motor? BMW sine rekkeseksere har en lang alu-topp og liker ikke å bli kjørt hardt med kald motor. Da vrir toppen seg med lekk toppakning som resultat. Bilen blir ikke kjørt hardt på kald motor, den vet jeg om varm og god når det kjøres Ikke noen sprukne slager eller radiator, kork på radiator som spytter ut væske ved kokingen. vannpumpa.. pumpehjul av plast, løsner fra akslingen, og slurer når du får litt turtall Den må jeg kanskje få sjekket.. men hvordan sjekke at den løsner ved turtall ? Lenke til kommentar
joka Skrevet 19. juni 2013 Del Skrevet 19. juni 2013 du må ta ut pumpa for å sjekke, les mer her: http://www.rogueengineering.com/bmw/E36WP.html Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 19. juni 2013 Del Skrevet 19. juni 2013 helt klart. bytt vannpumpe 2 Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 21. juni 2013 Del Skrevet 21. juni 2013 helt klart. bytt vannpumpe Jepp, håper dette løser problemet. Pass på at ny pumpe ikke har plastimpeller. Er ikke noe serlig når motor koker over. Husker hele blomstertorget luktet risengrynsgrøt i Bergen da bilen min kokte over og da jeg hadde hatt kanel i kjølesystemet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå