Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Motor koker over ved "hard" kjøring (BMW 2.8 E36)


K3nt

Anbefalte innlegg

Hei, har problemet at bilen koker over når jeg kjører ut gira.. ved vanlig kjøring der jeg ikke passerer 2500-3000 omdreininger her den helt ok..

 

Noen som har tips eller vet hva som er galt?

 

BMW

E36

2.8 (193hk)

95 mod

 

Takk for alle tips :))

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Hvordan ser radiatoren ut? Mye bulker?

 

Gåen termostat eller luft i systemet?

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Radiatoren er ny (4-5 uker)

 

Om det skulle vært gåen termostat.. skulle den ikke kokt over hele tiden da? og ikke bare ved hard kjøring?

Luft i systemet er jo et problem på disse bilene.. og mulig det er det etter radiatorbytte.. hører også det skal være noe vanvittig til luftesystem (rutine) etter et slikt bytte, men ikke sikker på den framgangen.

Lenke til kommentar

Jeg tipper på enten luft i systemet eller defekt toppakning.

 

For å lufte er det stort sett å få til åpning på det høyeste punktet (på en del biler er dette ekspansjonstanken, mens det er andre steder på enkelte andre..) og starte opp.. La bilen gå til termostaten åpner, da vil vannivået som regel synke.

Når vannivået synker fyller man etter med frostvæske til nivået er korrekt.

PS: Varmeapparatet må være på, helst på full varme.

 

Dette er generelt, det kan jo hende BMW har funnet på noe moro utover dette som jeg ikke kjenner til.

Endret av Snylter
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For meg høres dette ut som gåen toppakning. Eksos gass vil da pumpes inn i kjølesystemet og fortrenge kjølevann.

 

Eksosgassen kommer i trykkstøt som forplanter seg og fører til sprukne radiatorslanger og radiator.

 

Kjørt hardt med kald motor?

BMW sine rekkeseksere har en lang alu-topp og liker ikke å bli kjørt hardt med kald motor. Da vrir toppen seg med lekk toppakning som resultat.

Lenke til kommentar

For meg høres dette ut som gåen toppakning. Eksos gass vil da pumpes inn i kjølesystemet og fortrenge kjølevann.

 

Eksosgassen kommer i trykkstøt som forplanter seg og fører til sprukne radiatorslanger og radiator.

 

Kjørt hardt med kald motor?

BMW sine rekkeseksere har en lang alu-topp og liker ikke å bli kjørt hardt med kald motor. Da vrir toppen seg med lekk toppakning som resultat.

 

Bilen blir ikke kjørt hardt på kald motor, den vet jeg om ;) varm og god når det kjøres :)

Ikke noen sprukne slager eller radiator, kork på radiator som spytter ut væske ved kokingen.

 

vannpumpa..

 

pumpehjul av plast, løsner fra akslingen, og slurer når du får litt turtall

 

Den må jeg kanskje få sjekket.. men hvordan sjekke at den løsner ved turtall ? :)

Lenke til kommentar

helt klart. bytt vannpumpe

 

Jepp, håper dette løser problemet. Pass på at ny pumpe ikke har plastimpeller.

 

Er ikke noe serlig når motor koker over. Husker hele blomstertorget luktet risengrynsgrøt i Bergen da bilen min kokte over og da jeg hadde hatt kanel i kjølesystemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...