Gå til innhold

Ny CPU på budsjett

BMWACE

Anbefalte innlegg

Tenkte oppgradere min slitne gamer med nytt HK, prosessor og ram på ett ganske stramt budsjett, (ca2500,-) og kunne derfor trenge litt råd om hva slags cpu jeg burde gå for?

pc vil nok kun bli brukt til gaming, så lurer på om jeg trenger 16gb ram eller om jeg skal gå får 8 og legge litt mer i CPU? Har forøvrig ingen store krav til HK annet enn 7.1 lyd og ett par usb3.0 porter.

Se post-279244-0-84437100-1371584668_thumb.jpg

Har ikke fulgt med så mye på tester og modeller innen datakomponenter i det siste, så vet nesten ikke hva som går godt sammen, men har nå prøvd meg på noen oppsett likevel. (innspill mottas med takk)

https://www.pixmania...ssoc/index.html

http://www.komplett....aspx?sku=752348

https://www.dustinho...o/Checkout.aspx

MVH. ACE

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja gjør det ikke det da? er gammelt ANTEC 45x45x20cm kabinett med ett ASUS p5K Hovedkort installert nå..

Takk for forslag til pakke, vurderer den sterkt nå. Tror du jeg burde satse på flere kjerner på prosessor eller mere/bedre ram sånn i forhold til gaming (Rfactor2) i det lange løp?

Lenke til kommentar

Neineinei, hva er det du sier... :p

Her er en oppgraderingspakke fra komplett.

Bra og Heftige ram-brikker :D

Om minne er heftig eller lite har liten betydning i spillsammenhenger. Prosessoren er heller ikke like heftig, den er heller ganske middelmådig for å være rettferdig.

Ja gjør det ikke det da? er gammelt ANTEC 45x45x20cm kabinett med ett ASUS p5K Hovedkort installert nå..

Takk for forslag til pakke, vurderer den sterkt nå. Tror du jeg burde satse på flere kjerner på prosessor eller mere/bedre ram sånn i forhold til gaming (Rfactor2) i det lange løp?

Asus P5K er et ATX-kort ja.

Tenkte oppgradere min slitne gamer med nytt HK, prosessor og ram på ett ganske stramt budsjett, (ca2500,-) og kunne derfor trenge litt råd om hva slags cpu jeg burde gå for?

pc vil nok kun bli brukt til gaming, så lurer på om jeg trenger 16gb ram eller om jeg skal gå får 8 og legge litt mer i CPU? Har forøvrig ingen store krav til HK annet enn 7.1 lyd og ett par usb3.0 porter.

Med dette budsjettet har du ikke råd til 16 GB, hvis du skal bruke pengene mest mulig fornuftig.

Du bør ikke kjøpe AMD, Intel gir deg mer spillytelse for pengene (spesielt i denne prisklassen).

Kjøp heller noe sånt. USB 3.0 har alle slike kort. Du får 8 lydkanaler via intern S/PDIF-header. Trenger du analoge 3,5 mm-kontakter så finnes det på litt dyrere kort.

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Aha, tusen takk for forslag og tips folkens! Da slenger jeg ut ett par siste spørsmål før det blir kjøp i morgen kveld. Jeg bør gå for Intel uansett? Jeg regner med det går fint å bruke det M-ATX kortet du foreslo i mitt kabinett Stian? (trenger kun S/PDIF) Er det noe poeng å kjøpe pakke fra f.eks. Komplett i forhold til garanti og kundeservice osv? Er det mye å spare på å kjøpe løst? (mindre stress med en butikk kanskje) http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=783614

Takk igjen

ACE

Lenke til kommentar

Aha, tusen takk for forslag og tips folkens! Da slenger jeg ut ett par siste spørsmål før det blir kjøp i morgen kveld. Jeg bør gå for Intel uansett? Jeg regner med det går fint å bruke det M-ATX kortet du foreslo i mitt kabinett Stian? (trenger kun S/PDIF) Er det noe poeng å kjøpe pakke fra f.eks. Komplett i forhold til garanti og kundeservice osv? Er det mye å spare på å kjøpe løst? (mindre stress med en butikk kanskje) http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=783614

Takk igjen

ACE

:)

Ja, du bør gå for Intel. Bedre ytelse, spesielt til spilling. Ulempen er at du ikke kan overklokke prosessoren som jeg linket til. Men, du får ikke et hovedkort i det prisområdet som lar deg gjøre dette heller. I tillegg trenger du ekstra kjøling for dette. Ergo, det er ikke noe å tenke på.

Ja, det burde gå fint å bruke det m-ATX-kortet. Det er et av de billigeste kortene, tilbyr USB 3.0, SATA 3.0, 7.1 lyd (ikke verdens beste lyd) og litt hendige småfunksjoner og det ellers vanlige du finner på hovedkort. Du får jo på en måte det du betaler for (som oftest), så det blir opp til deg om du vil betale en hundrelapp mer. Mtp. ytelse er det minimal forskjell. Det er heller ting som tilkobling, lyd og andre funksjoner som er forskjell på. Så klarer du deg med dette kortet? - Ja. :)

S/PDIF-en er i form av digitalt signal (f.eks. med RCA-kontakt), ikke optisk. Isåfall må du ha en adapter for dette.

Det er lite poeng i å kjøpe en pakke hos Komplett for betraktelig høyere pris, når du kan kjøpe hos billigere butikker som også tilbyr god kundeservice. Komplett er ikke den eneste som kan tilby dette. Det kan være et par hundrelapper å spare, uten tvil. Men det varierer på vare, tilgjengelighet i butikker, hvilken vei sola står osv. Du kan fortsatt kjøpe alle tre varer samlet fra en annen butikk, det er ingen forskjell til å kjøpe pakken fra Komplett. Garantien gjelder per komponent, selv om det er en pakkevare.

Du kan handle dette fra Deal.no eller Multicom. Jeg er usikker på hvordan økonomien til Deal er, men tror Multicom gjør det bra. Supersmart klarer seg, det samme gjør CDON.

Hadde det vært meg så hadde jeg kjøpt minnet fra Multicom (har ikke handlet der selv, men de har et godt rykte) og resten hos SuperSmart (har kjøpt hos dem flere ganger og vært i kontakt med kundeservice, har ikke noe negativt å si om dem).

Lenke til kommentar

AMD er ikke så forferdelig til gaming som alle skal ha det til. Regner med at du ikke har det beste skjermkortet, siden budsjettet til CPU og HK er så lavt. Å da holder AMD i massevis, regner med at skjermkortet kneler lenge før prossesoren gjør det.

Lenke til kommentar

AMD er ikke så forferdelig til gaming som alle skal ha det til. Regner med at du ikke har det beste skjermkortet, siden budsjettet til CPU og HK er så lavt. Å da holder AMD i massevis, regner med at skjermkortet kneler lenge før prossesoren gjør det.

Holder i massevis? Det har ikke noe å si hvor lite forferdelig AMD måtte være i spillytelse når saken er at Intel gir mer for pengene. For samme pris får du mer, enkelt og greit. Hvorfor kjøpe noe dårligere da?

Mitt tips: kjøp brukt.

Hvis man virkelig er på spareren, så kan man plukke opp en i5-3570K billig, samt gode hovedkort og minne. Er det snakk om såpass nye komponenter, så vil det nok holde noen år selv om det er brukt. Får se hva TS sier. Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Etter det jeg har sett så er AMD en god del billigere enn Intel.

AMD er billigere, på en måte. Flere kjerner per krone, høyere klokkefrekvens per krone osv. Men dette er ikke noe man kan gå etter, det er ytelse per krone som betyr noe, uansett hvor "billig" AMD måtte være. Og der er AMD dyrere.

Angående 3570K så kan du sjekke på bruktmarkedet (www.hardware.no/bruktmarked), Finn (www.finn.no) eller Prisjakt (www.prisjakt.no).

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Helt rått å få kompetente svar så kjapt da. :) Føler meg mye tryggere på kjøp nå, enn for en uke siden hvor jeg prøvde å diskutere pc med dama og vilkårlige folk jeg traff :hmm: (AllMyFriendsAreDead or gaming on Ps3)

Men fortsatt litt usikker på hvem modell jeg skal gå for fra Intel da? Om dere finner noe brukt dere føler passer budsjettet 2,5-3K så "holla" gjerne tilbake! Eller om noen kunne vært snill å satt opp ett bra kjøp for penga for meg så går jeg for det, utsetter kjøp til lørdag el noe tenker jeg

MVH ACE

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...