rogkas Skrevet 20. juni 2013 Del Skrevet 20. juni 2013 Vet ikke jeg, Tor. Men jeg ville nok hatt stort lysinnslipp foran zoom. Og heller forsøkt å plassere meg lurt. Men det ene trenger ikke være mer riktig enn det andre, vi velger det verktøyet som dekker behovet på best mulig måte. Lenke til kommentar
hean Skrevet 20. juni 2013 Del Skrevet 20. juni 2013 TS sier hun/han har tilgang til fotograv. Ser dårlig lyd som en større utfordring enn avstand her. Tilgang til fotograv under festival i august... mine objektiver bruker å vare mer enn en festival. Lyd har ikke vært noe problem når jeg har tatt bilder... blir fin lyd Er ikke fastobjektiver litt dødfødt til konserter ol pga varierende avstander? En god lyssterk zoom ala f.eks 70-200 f2.8 må etter min mening være et bedre valg. Tor Støtter den.... Lenke til kommentar
egilh Skrevet 20. juni 2013 Del Skrevet 20. juni 2013 Tilgang til fotograv under festival i august... mine objektiver bruker å vare mer enn en festival. Lyd har ikke vært noe problem når jeg har tatt bilder... blir fin lyd Støtter den.... Vel, en festival, samt ett utested med konserter ute og inne. Jeg vet ikke hvor store avstander du ser for deg, men min erfaring fra utesteder i dette landet er faktisk at lysstyrke bør prioriteres. En god lyssterk zoom til FF koster nesten hele budsjettet. f/4 zoom innendørs? Nei takk! Jeg vet hverfall hva jeg ville prioritert utifra hva TS har nevnt i tråden her. Lenke til kommentar
Tom H. Skrevet 20. juni 2013 Del Skrevet 20. juni 2013 (endret) Jeg sitter selv og leter og funderer Har et 550D som snart skal byttes. Det finnes egentlig ikke tvil om hva en må gjøre. Gå for Canon 6D, bruk det du har av optikk til du får råd til bedere. Når du får råd vil jeg anbefale canon sin fast optikk 50mm F1.4. Det skulle dekke det meste, spesielt fotografering inne, siden disse er lyssterke obj. En kan redigere mye i ettertid, men ikke slippe inn mer lys lykke til med inkjøp Tom Redigert bort Sigma obj på dette er ikke laget for fullformat(takk til Shimah). Endret 20. juni 2013 av Tom H. 1 Lenke til kommentar
Shirmah Skrevet 20. juni 2013 Del Skrevet 20. juni 2013 Sigma 18-35 f/1.8 vil ikke fungere på 6D, da objektivet ikke er laget for fullformat. Lenke til kommentar
world wide weird Skrevet 20. juni 2013 Del Skrevet 20. juni 2013 Det kan være verd å forsøke ny firmware før trådstarter evt. kvitter seg med kameraet. 400 plus - a firmware hack for Canon 400D Sjekk wiki for info, og forum for erfaringer. Lenke til kommentar
tow Skrevet 20. juni 2013 Del Skrevet 20. juni 2013 Det kan være verd å forsøke ny firmware før trådstarter evt. kvitter seg med kameraet. 400 plus - a firmware hack for Canon 400D Sjekk wiki for info, og forum for erfaringer. Hjelper vel ikke på den ene tingen som det faktisk er behov for: Bedre egenskaper ved høy ISO. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. juni 2013 Del Skrevet 20. juni 2013 Sigma 18-35 f/1.8 vil ikke fungere på 6D, da objektivet ikke er laget for fullformat. Sikker? EF-s objektiver fungerer ikke på fullformat fordi de bygger litt innover i kameraet og kan støte på speilet. 3.parts objektiver for EF-s kameraer bygger generelt ikke innover i kameraet og er ofte mulig å bruke på fullformatkamera, selv om de optiske egenskapene utenfor 1,5x crop-størrelse neppe er særlig god. Lenke til kommentar
Shirmah Skrevet 20. juni 2013 Del Skrevet 20. juni 2013 Rent teknisk sett vil det kanskje fungere, men det er jo bare tull. Noe man i nød kan gjøre i en overgangsperiode dersom man har objektivet fra før av og skal kjøpe nytt kamerahus, men ikke har råd til objektiv enda. Men det er uansett ikke et objektiv som fungerer godt i praksis på 6D. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. juni 2013 Del Skrevet 20. juni 2013 Det har du rett i. Fungerer - men ikke nevneverdig bedre enn på cropformat. Man får en del etterarbeid med beskjæring. Cropfaktoren kan garantert forbedres fra 1,6x til 1,5x siden det skal fungere på 1,5x kameraer. Er man heldig kanskje det går greit opp med 1,4x - 1,3x også. Man får også et friere valg av sideforhold enn om man setter det på et cropkamera. Skal man for eksempel ha et 16:9 resultat så får man mer brikkeareal om man beskjærer det fra et fullformatkamera enn om man beskjærer det fra et crop-kamera. Årsaken til det er at man på cropkamera er nødt til å beskjære sånn at diagonalen blir mindre enn den er på 1,6x bildebrikken, mens man på fullformat kan beskjære sånn at diagonalen akkurat tilsvarer bilsesirkelen. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå