Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har et Canon 400D som jeg har hatt i 5 år. Nå føler jeg virkelig at det er på tide å oppgradere til noe nytt. Kameraet vil bli brukt som et allroundkamera på hobbybasis, men jeg vil også bruke det til en del konsertfotografering.

Det er ingen nødvendighet at et evt nytt kamera må være canon.

Maxpris 12 000,-

Hva burde jeg velge?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden du nevner konserter burde nok kameraet/objektiv takle lavlys-situasjoner.

Liker du størrelsen på 400D, eller kan du tenke deg litt større kamera ?

Det første som falt meg inn er Canon 6D og et par faste objektiver så som 50mm og 85mm, grunnen er at 6D er optimalisert for autofokusering i mørke omgivelser og takler iso 6400 greit.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Hei og velkommen til forumet. :)

Alle moderne kameraer er et kraftig hopp opp fra Canon 400D. Det er mange konkurrenter der ute og egentlig ganske jevnt på ytelser, kvaliteter, priser og egenskaper, selv om alle selvsagt har sine særegenheter, styrker og svakheter.

Det første jeg tenker med "allroundkamera på hobbybasis" er et speilreflekskamera i den rimelige klassen. Speil siden du sikkert er vant til å bruke optisk søker. Videre tenker jeg litt på optikk siden allround og konsert krever ganske ulike ting av optikken.

Allround betyr gjerne middels til mye zoom, typisk 18-55mm (3x zoom som antagelig fulgte med din 400D), eller noe a la 16-85mm (5,3x) 18-135mm (7,5x), 18-200mm (11x), 18-250mm (14x) eller 18-270mm (15x). 18-55mm eller tilsvarende bruker å følge med kameraet for en rimelig penge. De med mer zoom koster fra ca 2-5 tusenlapper.

Konsertfoto betyr gjerne lyssterk tele, enten fast eller med zoom. For eksempel 85mm f/1,8 (fra rundt 3000 kr) eller en 70-200mm f/2,8 (Tamron sin koster fra 6000 kr, ellers så er det nok bruktmarkedet innen det budsjettet.)

Lenke til kommentar

Nautica: Å bruke hele budsjettet på kamerahus (Canon 6D) og ikke noe igjen til optikk synes jeg er en dårlig strategi.

La meg prøve noen konkrete eksempler med ulike merker:

Canon 85mm f/1,8 3000 kr

Tamron 18-270mm for Canon 3000 kr

Canon 600D 4000 kr

Nikon D5100 4000 kr

Nikon 18-105mm inkludert i kamerakjøpet

Nikon 85mm f/1,8 3500 kr

Pentax K-30 4500 kr

Sigma 18-250mm for Pentax 3500 kr

Sigma 50mm f/1,4 for Pentax 3000 kr

Her synes jeg Nikon-alternativet gir klart mest for pengene. Det selvsagt flere valgmuligheter, men dette er kanskje et greit utgangspunkt?

Lenke til kommentar

Pentax K-30 4500 kr

Sigma 18-250mm for Pentax 3500 kr

Sigma 50mm f/1,4 for Pentax 3000 kr

Du får vel mer for pengene med JPs pakke med K-30, 18-55/3,5-5,6 wr og Pentax fg200(blits) for 5k. da kan han kjøpe en telezoom i stedet for en superzoom. Pentax sin kitzoom er faktisk helt grei. Får vel tak i en tamron 70-200/2,8 eller en da*60-250/4 brukt til ca 4 og 5k. Det kamerahuset er bedre enn de andre alternativene i tillegg.

Endret av noctua_nh-d14
Lenke til kommentar

Ok, det tilbudet var jeg ikke klar over. Da setter jeg det opp slik:

Pentax K-30 5000 kr

Pentax AF200DG blits inkludert i kamerakjøpet

Pentax 18-55mm WR inkludert i kamerakjøpet

Sigma 50mm f/1,4 til Pentax 3000 kr

Jeg synes fortsatt Nikon D5100-alternativet gir mer for pengene.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

"Konsertfotografering" - hva ligger i det begrepet egentlig? Ute, inne, dag, kveld, natt, avstand osv (i tillegg er det muligens flere konserter hvor man ikke får lov til å ta med et kamera, men det er en annen sak). Jeg tror jeg ville først tenkt objektiv(er), hva som kan være fornuftigste valg, og deretter kamera. Når det gjelder kamera så er muligens god senterfokus viktig samt ISO-egenskapene. Men start med objektivvalget.

(siden jeg ikke har særlig peiling på konsertfotografering så vil jeg ikke foreslå noe konkret i første omgang)

Tor

Lenke til kommentar

Skal ikke komme med konkrete forslag, men jeg ville definitivt prioritert lyssterke objektiver og ett hus med gode ISO-egenskaper.

Superzoom objektiver for å skyte konserter? Får håpe de alle sammen er på dagtid da.

Edit: heller ett eller to gode faste objektiver over kit-zoom eller lignende. Med mindre man har lyst til å angre på valget sitt.

Endret av egilh
Lenke til kommentar

"Konsertfotografering" - hva ligger i det begrepet egentlig? Ute, inne, dag, kveld, natt, avstand osv (i tillegg er det muligens flere konserter hvor man ikke får lov til å ta med et kamera, men det er en annen sak). Jeg tror jeg ville først tenkt objektiv(er), hva som kan være fornuftigste valg, og deretter kamera. Når det gjelder kamera så er muligens god senterfokus viktig samt ISO-egenskapene. Men start med objektivvalget.

(siden jeg ikke har særlig peiling på konsertfotografering så vil jeg ikke foreslå noe konkret i første omgang)

Tor

Det finnes mange konsert-arrangementer der det er lov til å fotografere - særlig innenfor blues og jazz. Desverre, så skjer dette på stort sett mørke lokaler, slik at ISO 3200+ og f/2 -2.8 er eneste mulighet til noenlunde anstendige bilder.

Lenke til kommentar

Så mange svar bare siden i går kveld, tusen takk! Jeg skal se gjennom de alternativene som er listet opp.

Jeg skjønner jeg kanskje må spesifisere litt mer det med konsertfotografering. Blant annet vil det si at jeg skal ta bilder under en festival i august, da blir det både dag og kveld, men alt utendørs. Her kommer jeg til å ha tilgang på fotograv.

I tillegg jobber jeg også et sted hvor det skjer en del konserter og teateroppsetninger både ute og inne, og her vil jeg gjerne også kunne ta bilder med kameraet (her vil det heller ikke bli problemer med regler for å ha kamera med på arrangementene).

Jeg har tatt litt konsertbilder tidligere, både med min 400D (ganske ubrukelig i mange situasjoner) og med en lånt 600D (funker til enkelte konserter i dagslys). Alt med 50 mm 1.8 fastobjektiv. Det har vært helt OK med 50mm, men trenger noen flere/evt zoom for å få bedre bilder.

Prisen kan vi kanskje også tenke litt annerledes på. Jeg trenger ikke kjøpe alt jeg må ha for de 13 000 ,-, men i det minste såpass at jeg klarer meg gjennom et par arrangementer. Blitz vil jeg ikke ha foreløbig, da jeg uansett ikke har lov å bruke den.

Endret av frkpaulsen
Lenke til kommentar

Prisen kan vi kanskje også tenke litt annerledes på. Jeg trenger ikke kjøpe alt jeg må ha for de 13 000 ,-, men i det minste såpass at jeg klarer meg gjennom et par arrangementer. Blitz vil jeg ikke ha foreløbig, da jeg uansett ikke har lov å bruke den.

Så bør du altså se etter en brukt D700 eller 5D MKII og ett par lyssterke objektiver. 50mm og 85mm bør klare å dekke en del.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...