Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Har jeg som privatperson anledning til å kreve administrasjonsgebyr?


Nedward

Anbefalte innlegg

Jeg ble for en tid tilbake oppringt av en person fra et firma som sa at jeg skulle få tilsendt noen klesartikler fordi jeg hadde deltatt i en spørreundersøkelse (jeg har reservert meg mot telefonsalg men ikke spørreundersøkelser).

Jeg spurte personen i den andre enden om at dette var helt gratis, noe han bekreftet.

 

I dag fikk jeg pakken. Selvsagt lå den en faktura som fakturerte meg for frakt, i tillegg var jeg plutselig blitt kunde og abonnent på en type bokklubbtjeneste for klær.

Jeg bestemte meg for at de ikke skal få lure en luring, så jeg sendte en skriftlig klage på fakturaen hvor jeg understreker at jeg nekter å betale noe som helst og at jeg godt kan returene varene hvis de sender meg en ferdig frankert og adressert konvolutt.

Videre skrev jeg at jeg ikke vil foreta meg noe som helst i saken før jeg har mottatt et administrasjonsgebyr for "videre saksbehandling" i saken og at de ved å ikke betale det godtar at jeg beholder varene kostnadsfritt.

 

I grunn var det mest for på "ert" at jeg krevde gebyret, men så slo det meg at min tid faktisk har verdi. Har jeg da anledning til å kreve gebyret?

Hvis det er av betydning så krevde jeg 49 kroner.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette kan fort snu seg og bli en skikkelig nedtur for deg.

 

Si opp abonnementet og bruk angreretten hvis mulig. Hvis du ikke foretar deg noe skal du fort se at det blir inkasso med påfølgende gebyr og salær.

 

Ikke lurt å være vanskelig. Selv om det sikkert frister.

Lenke til kommentar

Dette kan fort snu seg og bli en skikkelig nedtur for deg.

 

Si opp abonnementet og bruk angreretten hvis mulig. Hvis du ikke foretar deg noe skal du fort se at det blir inkasso med påfølgende gebyr og salær.

Jeg har sagt opp skriftlig, de har til og med sendt meg mitt skriv tilbake til meg selv med et referansenummer. Så akkurat det skal ikke være et problem.

 

For meg er det fullstendig uaktuelt å benytte meg av noen angrerett, da er jeg nødt til å returnere varene for egen regning. I utgangspunktet er hovedmålet å ikke betale noe som helst. Det vet jeg at jeg skal klare. De har absolutt ingen ting å fare med i denne saken. Hvordan kan jeg angre et kjøp jeg ikke har gjort?

Hvordan forklarer de at de har bedrevet salg til meg til tross for at jeg har reservert meg mot det for flere år siden?

De er faktisk de ENESTE som har ringt meg å bedrevet noen form for salg uten at jeg eksplisitt har samtykket til det på forhånd iløpet av de siste 3 årene.

 

De er på tynn is med andre ord.

 

Ikke lurt å være vanskelig. Selv om det sikkert frister.

De tjener penger på at folk tenker som deg. Man skal ikke betale for noe man ikke har kjøpt. Jeg vet at dette firmaet spekulerer i uoppmerksomme "kunder" som glemmer å avbestille osv.

Jeg akter ikke å leke leken med deres regler. Jeg akter ikke å betale for frimerker og konvolutt for å returene varen.

Jeg skal være grei å ikke stå fastlåst på noe administrasjonsgebyr hvis jeg ikke finner noe konkret som tilsier at jeg kan kreve det, det er derfor jeg spør her.

 

Alle de andre aspektene i saken er jeg ganske trygg på. Jeg vet hvordan de snor seg og jeg vet hvor langt jeg kan gå.

 

Liten digresjon:

Før jeg reserverte meg mot salg ble jeg ringt av Trafikkskaddes landsforening, de tilbydde meg gratis skraplodd. Selvsagt kom det faktura for loddene når jeg fikk dem. Jeg skrapte samtlige lodd, konstaterte ingen gevinst og ringte dem og klaget på fakturaen. Jeg slapp å betale.

Endret av Nedward
  • Liker 4
Lenke til kommentar

I grunn var det mest for på "ert" at jeg krevde gebyret, men så slo det meg at min tid faktisk har verdi. Har jeg da anledning til å kreve gebyret?

 

Nei, det har du ikke.

 

Årsaken til at du ikke trenger å betale deres faktura er at du ikke har inngått noen avtale med dem som inkluderer at du skal betale dem noe. Selgeren sa det var gratis, og det var på den betingelsen at du samtykket til å ta i mot varene.

 

Tilsvarende finnes det heller ingen avtale som inkluderer at de skal betale deg noe. Du måtte ha sagt noe i retning av "men hvis dette er juks, og at du nå registrerer meg på et abonnement, så kommer jeg til å fakturere tiden det tar meg å melde av abonnementet" for å ha grunnlag for å fakturere avmeldingen. (Jeg sier ikke at du da ville hatt en god sak, men du ville i hvert fall hatt et ben å stå på.)

 

Markedsføringsloven §11 gjør det forøvrig ulovlig å sende faktura uten avtale på forhånd.

Lenke til kommentar

Mitt poeng var at de muligens kommer til å kjøre dette hardt i den tro at du skal trekke deg. Juridisk er det ikke noe å si på det du krever, med unntak av gebyret. Praksis er derimot en annen sak.

 

De har økonomi og systemer til å ta dette til inkasso, forliksrådet og videre om de ønsker det.

Lenke til kommentar

Nei, det har du ikke.

Der ser man. Da får jeg vel gå bort i fra kravet mitt.

 

 

Mitt poeng var at de muligens kommer til å kjøre dette hardt i den tro at du skal trekke deg. Juridisk er det ikke noe å si på det du krever, med unntak av gebyret. Praksis er derimot en annen sak.

De har økonomi og systemer til å ta dette til inkasso, forliksrådet og videre om de ønsker det.

Jeg tviler for at de lager en større sak av 36,50. Uansett så er det begrenset hvor mye renter de kan få inn på 36, 50 (de har ikke adgang til å kreve noen ekstra gebyrer så lenge saken er omtvistet) fram til saken eventuelt er løst i forliksrådet.

Endret av Nedward
Lenke til kommentar

Mitt poeng var at de muligens kommer til å kjøre dette hardt i den tro at du skal trekke deg. Juridisk er det ikke noe å si på det du krever, med unntak av gebyret. Praksis er derimot en annen sak.

 

De har økonomi og systemer til å ta dette til inkasso, forliksrådet og videre om de ønsker det.

 

Vil tro de kommer til å gi seg da de skjønner at han er en tverr person, det er vel ikke særlig gunstig for de å krangle og bruke tid, når deres business går ut på å svindle folk som ikke gidder bruke tid på å krangle på akkurat samme måte.

Men igjen, det er jo umulig å si hva de tenker og hvilket syn de har på saken.

Lenke til kommentar

Med mindre selskapet har et opptak av samtalen der Nedward sier noe annet enn han har fortalt oss at han sa, så er det dumt av dem å ta saken videre.

 

I noen sammenhenger har slike firmaer lite å tape og mye å vinne på å kjøre saken videre.

I dette tilfellet har de noe å tape: Oppførselen deres er lovstridig, og de kan i verste fall ende opp med en bot fra Forbrukerombudet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det sagt er jeg ikke helt sikker på om argumentasjonen fører fram. Den som påfører andre kostnader ved rettstridig atferd blir ofte erstatningsansvarlig, og det er ulovlig å sende varer med faktura på denne måten. Kostnaden kan da beregnes ut fra en slags "gjengs pris"-tankegang. Men også det virker noe tynt, så jeg er ikke helt sikker.

 

Jeg er dog enig i at det mest naturlige vil være å beholde varene. De skulle jo være en premie/gave for å ha deltatt i en spørreundersøkelse.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette er negativt salg. Bare si fra at dette er uønsket og ikke i henhold til avtale. Forsetter de å sende deg produkter så bare ignorer det, når du får inkasso på det så melder du det med en gang til inkassobyrået og melder kravet som omtvistet p.g.a negativt salg. Disse folkene bedriver svindel og lureri, og den eneste måten å få dem til å slutte på er å få det til å svi økonomisk for dem gjennom varetap. Desverre er veldig mange redd for inkasso og betaler, men da kjenner man ikke rettighetene sine og handler basert på frykt.

Lenke til kommentar

Jeg er dog enig i at det mest naturlige vil være å beholde varene. De skulle jo være en premie/gave for å ha deltatt i en spørreundersøkelse.

 

Kunne likevel sagt at gavetilsagnet var tilbakekalt i og med at faktura var med. Fakturaen var dog for frakten, så selve gaven var vederlagsfri. Men en kunne hevde at betaling av frakt var en betingelse for å beholde gaven.

Endret av Antatra
Lenke til kommentar
Det sagt er jeg ikke helt sikker på om argumentasjonen fører fram. Den som påfører andre kostnader ved rettstridig atferd blir ofte erstatningsansvarlig, og det er ulovlig å sende varer med faktura på denne måten. Kostnaden kan da beregnes ut fra en slags "gjengs pris"-tankegang. Men også det virker noe tynt, så jeg er ikke helt sikker.

 

Svært tynt. Praksis i lignende saker (saksomkostningskrav, der spørsmålet typisk er oppe for selvprosederende parter) er at tid man må bruke på å skjøtte sine rettsforhold kun helt unntaksvis innebærer en "kostnad". Uten kostnad, intet økonomisk tap, og ingen erstatning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg fikk svar fra kundeservice i dag.

Du har blitt oppringt av en telefonselger som dessverre ikke har uttrykt seg helt klart, og vi takker for at du gir oss beskjed om dette.

 

Vi ber deg beholde varen(e) uten kostnad, og vi skal slette deg i vårt register.

Jeg fikk sokkene gratis som de lovte meg. Som ventet ikke brydde de seg ikke om kravet på administrasjonsgebyr.

Jeg meldte også firmaet til forbrukerrådet da jeg har reservert meg mot telesalg, så får jeg bare håpe at alle de andre som har blitt plaget av firmaet også gjør dette.

Endret av Nedward
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Svært tynt. Praksis i lignende saker (saksomkostningskrav, der spørsmålet typisk er oppe for selvprosederende parter) er at tid man må bruke på å skjøtte sine rettsforhold kun helt unntaksvis innebærer en "kostnad". Uten kostnad, intet økonomisk tap, og ingen erstatning.

 

Du som har peiling : Ville dette også gjelde dersom man hypotetisk umiddelbart overlater til sin advokat å forsvare sin rett ? - altså fakturerte timer o.l.?

Lenke til kommentar
Du som har peiling : Ville dette også gjelde dersom man hypotetisk umiddelbart overlater til sin advokat å forsvare sin rett ? - altså fakturerte timer o.l.?

 

Dersom man overlater til noen andre å forsvare seg vil man ha blitt påført kostnader - regningen fra advokaten må man betale.

Lenke til kommentar

Du har blitt oppringt av en telefonselger som dessverre ikke har uttrykt seg helt klart, og vi takker for at du gir oss beskjed om dette.

 

Tror nettopp helvete fryste over og jeg så noen griser fly utenfor vinduet, men det er sikkert sant det ang. telefonselgerene :rofl:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...