Gå til innhold

Småsnakk om Primus

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp gått i innkjøp av følgende da jeg skal prøve meg litt som "villmarksmann" i sommerferien.

- Helsport Varanger Lavvo 4-6 m/innertelt og bunnduk.

- 2stk. soveposer (til meg og madammen)

- 2stk. liggeunderlag

- Primus Omnifuel

- Primus Easyfuel

- Primus Easylight

- Diverse kokekar etc.

- 2x campingstoler

- Sammenleggbart lite rundt bord

Her er et bilde av teltet ferdig oppslått på plenen hjemme:

post-30214-0-59790400-1371580368_thumb.jpg

Det blir ikke noen store utflukter til å begynne med men vi starter pent med å overnatte langs veien ikke veeeeeldig langt fra bilen :)

Det som fasinerer meg litt er egentlig bruk av primus. Aner ikke hva det er som er så fasinerende med et, men å fyre opp en Omnifuel er jo ikke akkurat som å skru på komfyren, men direkte vanskelig er det jo heller ikke...

Hva bruker dere av kokemuligheter når dere er på tur og er systemet du bruker pålitelig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Pappa har en Easyfuel, en primus fra '46 tror jeg og en av et annet merke (den er ganske gammel den også). Mulig jeg an legge ut noen bilder etterhvert.

Easyfuelen er litt vanskelig å tenne når det blir -5 tror jeg, men det hjelper veldig å varme boksen i jakken eller noe tilsvarende. Når vi er på tur på vinteren, bruker vi en av de gamle primusene. Disse tenner lettere når det er kaldt, men har ikke så høy effekt.

Hva mener du Easyfuel vs. Omnifuel? Omnifuelen kan man jo fore med mye rart, men den er vel vesentlig mer støyende?

Lenke til kommentar

Easyfuel går jo som kjent på gass og gass fungerer ikke veldig bra når det blir mange kuldegrader. Gassbeholderene tar også litt mer plass enn en liten flaske.

Sommerstid er jo gass mye enklere og det støyer ikke så mye som en Omnifuel som bruker drivstoff. Men Omnifuel kan man jo bruke når som helst hvor som helst, men den er litt vanskeligere å bruke da man må forvarme brenneren først. Dette er uansett ikke vanskelig, men har erfart at det fort kan gå galt når man står der i 30 minusgrader og fryser fletta av seg og har litt hastverk.

Men da fungerer det uansett dårlig med gass.

Dog synes jeg det er litt artig å bruke en Omnifuel. Man må liksom kunne det for å klare å tenne disse skikkelig. Men som sagt, på sommeren og i plussgrader generelt så er gass en ganske åpenbar løsning. Nesten kjedelig enkelt, hehe.

Lenke til kommentar

Har en Omnifuel TI. utrolig lett, liten og robust som fan! Dette er man såklart helt avhengig av da man kommer fram til leiren sin for å få varmen i seg. Da må dette lille kokeapparatert jaggu meg fungere altså, og det har det gjort til de grader! Bruker 4-takt miljøbensin som brensel. Er dette som gjelder på vinterstid vertfall

Omnifuel fasinerte meg også, derfor jeg kjøpte den:) bare det å rigge den opp og koke vann til real turmat var en mestringsfølelse <3

veldig fin video av Primus

Endret av Mørkeblå
Lenke til kommentar

Vil tro dette er mere i ''værste fall'' hvis du ikke finner noe annet brensel der du oppholder deg. Du kan så å si bruke alt på disse. Hørt om folk som har brukt matolje. Men har ikke tenkt å prøve dette selv. Diesel krever nokk litt mere rengjøring over tid av, tror det soter mere. Dysen kan fortere gå tett og kan rengjøres ved nålen som er med multiverktøyet som kan brukes til alt av vedlikehold på den. aldri vært nødt til å gjøre noe men har brukt å stikke den i dysa bare for ''morro skyld''

Endret av Mørkeblå
Lenke til kommentar

Okay.

Er det forresten noen her som vet hvordan man gjør en litt "dypere" rengjøring av en Primus?

Er det "farlig" å begynne å demontere en primus for å vaske deler etc. som er sotet slik at man får til bake messingfargen igjen?

Er det noe man IKKE bør begynne å pelle på?

Grunnen til at jeg spør er at jeg synes det er terapi og stå og holde på med slikt på hobbyrommet. :)

Lenke til kommentar

Det medfølger jo et rengjøringsverktøy til omnifuelen? Den man bare fører gjennom brennerrøret?

Joda, det å "stake" opp dysa krever ikek akkurat noen høy utdannelse, men jeg tenker på litt mer grundig vedlikehold jeg da :)

Hvor får man kjøpt gassbeholdere til Primus?

De aller fleste sportsforretninger har dette. G-max/XXL etc. Sikkert mange andre steder også, men er vel stort sett der hvor man får kjøpt primuser vil jeg tro :)

Lenke til kommentar

Har selv en Primus Omnilite TI for bruk når det er litt kaldt og vekt er en faktor. Har også et vanlig stormkjøkken fra Trangia med både rødspritbrenner og gassbrenner, har brukt denne med gassbrenner endel på sommern, veldig robust og stabilt system. Rødspritbrenneren har jeg aldri så mye som prøvd engang, altfor lite effekt, for mye søl og for slitsomt å måtte etterfylle rødsprit midt i matlaging/snøsmelting.

Brenner selv Primus sin egen renset bensin som kan kjøpes på sportsbutikker, den brenner meget rent og soter minimalt.

Som en kuriositet har vi også investert i en vedovn i rustfritt stål som vi bruker i Varanger lavvoen når det er kaldt, det er skikkelig luksus!

Litt av en friluftspakke du har kjøpt deg der, blir fort tungt å drasse på hvis dere skal et stykke?

På sommertid liker jeg best å bare ha en tarp i sekken i tillegg til soveposen og liggeunderlaget, da kan man gå langt uten å slite seg helt ut, også er det en fantastisk følelse å sove helt i friluft :)

/Espen

Lenke til kommentar

Vi skal ha det med på bilferie så vi er ikke veldig langt fra bilen når vi slår opp teltet, så om det veier litt er ikke så farlig egentlig. :)

Lurer på om jeg skal fyre litt med parafin i primusen. Gir en helt annen "godlukt" ... Hva mener folket om dette?

Lenke til kommentar

Vi skal ha det med på bilferie så vi er ikke veldig langt fra bilen når vi slår opp teltet, så om det veier litt er ikke så farlig egentlig. :)

Lurer på om jeg skal fyre litt med parafin i primusen. Gir en helt annen "godlukt" ... Hva mener folket om dette?

Du får teste primusene hjemme (ute), før du reiser på tur, så du blir fortrolig med dem. Samme med telt og annet utstyr. Alt for mange "duster" som reiser avgåde, ute å vite horrdan utstyret virker. Og det hender det ikke virker!

Primuser er tilnærmet vedlikeholdfrie, normalt kun dyser og eventuelt utvendig renhold som er nødvendig. Bruk av parrafin kan skape en del sot. Men rett forvarming og erfaring, så er dette også lite problem. Men det fulgte vel med en instruksjonsbrosjyre, så les og følg den.

Endret av geco5
Lenke til kommentar

Du får teste primusene hjemme (ute), før du reiser på tur, så du blir fortrolig med det. Samme med telt og annet utstyr. Alt for mange "duster" som reiser avgåde, ute å vite horrdan utstyret virker. Og det hender det ikke virker!

Primuser er tilnærmet vedlikeholdfrie, normalt kun dyser og eventuelt utvendig renhold som er nødvendig. Bruk av parrafin kan skape en del sot. Men rett forvarming og erfaring, så er dette også lite problem. Men det fulgte vel med en instruksjonebrosjyre, så les og følg den.

Ja, jeg skal teste Omnifuel'en med diverse veske som jeg har tilgjengelig så fort jeg får tid :)

Er bare delvis enig med deg angående det du sier at Primuser er vedlikeholdsfrie. Har man vert i militæret i Nord Norge vinterstid og på flere øvelser i telt i mellom -20 - 40 grader så har jeg opplevd alt annet enn vedlieholdsfrie primuser. :)

Nå var jo dette eldre primuser og det ble kun brukt lavantennelig militærparafin (F34). Og forvarme samt antenne disse i mange minusgrader hadde gitt deg noen heftige prøvelser for å si det sån :)

Joda, vi fikk dem alltid til å virke, men ofte måtte man bytte deler, rense dyser, smøre pakninger etc. Oftest var det pakningen i pumpen som måtte smøres. Ikke noe vanskelig jobb i seg selv, men når det virkelig gjelder i -40 grader når følelsen i fingrene er borte og beina er våte og man sitter å skjelver som en vettskremt katt, så blir alt så meget meget vanskeligere og dermed så ble primusen et stort irritasjonsmoment. Ikke for at primusen i seg selv var dårlig for den krevde bare sitt vanlige vedlikehold, men fordi man i mange kuldegrader og flere døgn i telt får et litt annet syn på hvordan slikt utstyr skal fungere, hehe.

I dag har jeg jo kun planer om sommerturer foreløpig og når man fyrer med renset bensin samt har god tid på seg så blir det jo nærmest terapi og fikle med denne primusen.

Lenke til kommentar

I forsvaret var vel pakninger og tette dyser årsaken til både frysenetter og evakueringer. Ikke la hjulet stå i var vel tipset på den gamle optimusen.

Når jeg er på tur benytter jeg Kelly Kettle, da kan jeg fyre med med kongler/ved og det jeg finner.

(Disclamier: jobber i draut.no som selger disse)

Hva er bruksområdet er vel det korrekte spørsmålet man skal stille seg ved valg. Det høres ut som du kan ta med et relativt skikkelig kokeapparat med flere bluss osv... hvis det er rett ved bil og det skal lages "mye" mat.

God tur uansett utstyr du tar med, din primus kommer helt klart til å gjøre jobben.

Lenke til kommentar

Det som er litt "luksus" for min del til sommeren er at jeg starter forsiktig. Skulle Primusen svikte (noe jeg ikke tror den gjør) så er ikke dette noe krise. Godt og varmt er det nok uansett og dessuten så har jeg med to primuser samt en EasyLight. Så morgenkaffen skal nok være i boks. :)

Dessuten så står neppe bilen mer enn maks 500 meter unna :)

Lenke til kommentar

Det som er litt "luksus" for min del til sommeren er at jeg starter forsiktig. Skulle Primusen svikte (noe jeg ikke tror den gjør) så er ikke dette noe krise. Godt og varmt er det nok uansett og dessuten så har jeg med to primuser samt en EasyLight. Så morgenkaffen skal nok være i boks. :)

Dessuten så står neppe bilen mer enn maks 500 meter unna :)

Høres ut som en bra start!

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...