Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Riper på frontrute etter bruk av insekt-kost på bensinstasjon

Anbefalte innlegg

Etter at jeg har benyttet en vaskekost (de som står i bøtte og er ment for å fjerne insekter fra frontruten med) på en bensinstasjon på frontruta på bilen har jeg oppdaget at det er kommet mange små riper på vinduet.

Hver av ripene er ikke store, men i motlys er de likevel godt synlige

Jeg har selv vurdert det dithen at det ikke kan være noe andre muligheter for at ripene oppstod enn at da jeg benyttet vaskekosten.

Spørsmålet mitt er kort og godt - kan jeg kreve erstatning fra eier av bensinstasjon, og har jeg en god sak om jeg kan sannsynliggjøre at deres vaskekost er den direkte årsaken til ripene i frontruta.

Jeg tenker slik at "alle" bensinstasjoner har disse vaskebøttene plassert ut til sine kunder, og jeg forventer ikke at min bil skal ta skade av det.

Kan også nevnes at det ikke var andre riper, skader eller synlig slitasje på frontruta. Jeg vil tro dette er den største svakheten i denne saken, nemlig at jeg ikke kan bevise at ripene ikke var der FØR jeg kjørte inn på bensinstasjonen.

Forslag til hva jeg kan/bør gjøre?

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter at jeg har benyttet en vaskekost (de som står i bøtte og er ment for å fjerne insekter fra frontruten med) på en bensinstasjon på frontruta på bilen har jeg oppdaget at det er kommet mange små riper på vinduet.

Hver av ripene er ikke store, men i motlys er de likevel godt synlige

Jeg har selv vurdert det dithen at det ikke kan være noe andre muligheter for at ripene oppstod enn at da jeg benyttet vaskekosten.

Spørsmålet mitt er kort og godt - kan jeg kreve erstatning fra eier av bensinstasjon, og har jeg en god sak om jeg kan sannsynliggjøre at deres vaskekost er den direkte årsaken til ripene i frontruta.

Jeg tenker slik at "alle" bensinstasjoner har disse vaskebøttene plassert ut til sine kunder, og jeg forventer ikke at min bil skal ta skade av det.

Kan også nevnes at det ikke var andre riper, skader eller synlig slitasje på frontruta. Jeg vil tro dette er den største svakheten i denne saken, nemlig at jeg ikke kan bevise at ripene ikke var der FØR jeg kjørte inn på bensinstasjonen.

Forslag til hva jeg kan/bør gjøre?

Engang jeg skulle tørke av bil rutene så tok jeg en titt oppi bøtta, der var det mye sand så jeg brukte ikke den kosten. du kan jo evt sjekke det?

Lenke til kommentar

Skal ikke uttale meg om du har en sak eller ikke, for det vet jeg ingenting om.

Men: Det er antagelig veldig lite sannsynlig at ripene kommer av en enkelt omgang med en vaskekost, dersom det ikke var noe åpenbart feil med den, at den var svært skadet, eller full av småstein og sand (noe du kanskje burde merket og hørt ved bruk, eller sjekket før du benyttet den). Glass er harde greier, og med håndkraft skal det mye til å ripe det opp med mindre du prøver på det.

Vindusviskerne er en mye større trussel enn en vaskekost...

Endret av magnusalex
  • Liker 1
Lenke til kommentar

USA-følelse? Jeg stiller jo bare et ærlig og redelig spørsmå.

Når det er sagt så må jeg nok innrømme at jeg ikke sjekka godt nok om vannet var skittent oppi bøtta. Som sagt, selvgjort er velgjort og det får jeg bare leve med :thumbdown::wallbash:

Så spørs det om det er noe vits å prøve meg på forsikringen :ph34r:

Lenke til kommentar

Bytte frontrute kan du jo lett få til via forsikringen. Pleier å være 2000 kr i egenandel, ingen bonustap.

En liten stensprut som lager en fin rose eller sprekk som gjør at den må byttes er jo "fort gjort"... ;)

Riper dekkes ikke på forsikring, og å oppfordre til forsikringssvindel er ulovlig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Til TS,du får det aldri dekt av bensinstasjonen,vaskeutstyr skal brukes på egen ansvar.Jeg husker da en kar vasket golfen sitt med en sånn vaske børste,han gikk med den over hele bilen,needless to say det var masse riper på taket og panseret,han fikk ikke ei krone fra bensinstasjonen.

Ett tips,bruk aldri,aldri vaske kosten på bilen hvis du vil ikke ta bilen på en skikkelig polering etterpå.Kosten er full av metallpartikler da folk vasker felgene med den også...

Lenke til kommentar

USA-følelse? Jeg stiller jo bare et ærlig og redelig spørsmå.

Når det er sagt så må jeg nok innrømme at jeg ikke sjekka godt nok om vannet var skittent oppi bøtta. Som sagt, selvgjort er velgjort og det får jeg bare leve med :thumbdown::wallbash:

Så spørs det om det er noe vits å prøve meg på forsikringen :ph34r:

Istedet for å knuse ruten og ta det på forsikringen, prøv dette: http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=25_26&products_id=314. Poler ruten og se om du får bort småripene! Merk at ruten kan eksplodere om den blir for varm. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor gjorde du dette?

Jeg hadde også samme erfaring nå nettopp.

Etter å ha brukt kosten så fikk jeg MASSE småriper på alle vinduene.

Jeg tenkte egentlig at jeg kanskje ikke hadde sett de før, men når jeg leser posten din så var det kanskje kosten som gjorde det likevell.

Ble masse småriper som jeg så med engang jeg kjørte fra bensinstasjonen.

Trodde ruten tålte mer enn det..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...