PROuser Skrevet 18. juni 2013 Del Skrevet 18. juni 2013 Hei Kjøpte hus for 13 år siden med en godkjent hybelleilighet. Det sto i tilstandsrapporten og jeg fikk det bekreftet på telefon til kommunen. Den har alltid vært leid ut. Men for ca et år siden, fikk jeg brev fra kommunen at jeg leide ut hybelen ulovlig, siden den ikke var godkjent.!! Men jeg har klaget flere ganger og prøvd å forklare detaljene på mange måter, men får bare samme svar hver gang, at den aldri har vært godkjent. Så gikk jeg opp på arkivet og fikk ut alle dokumenter på tomta. Der finner jeg søknaden til hybel/leilighet i 1987. Men ingen svar, før saksbehandleren tar det opp i 2012. Altså første svar etter 25 år! Derfor har saksbehandleren nå satt igang endelig vedtak om tvangsmulkt på 500 kr/dag fra 1.april. Men vedtaket ble sendt rekommandert, men pga mye reisejobb, fikk jeg ikke anledning til å hente det. Det samme skjedde to ganger etterhverandre. Jeg klaget igjen på vedtaket, men fikk samme svar igjen, at hybelen ikke var godkjent, man at jeg hadde en annen oppfatning av saken. Jeg har snakket med flere på kommunen, og de er helt enig i at de ikke kan sende avslag etter 25 år. Så etter å ha sendt 2 brev til rådmannen, som og har undertegnet sakspairene, uten å få svar, så ser det ut til at søksmål mot staten er eneste utvei. Hvordan går man da frem? Regner med jeg og har krav på fri rettshjelp, da jeg har hatt minimal inntekt siste 3-4 år, pga etablering av nytt firma. (mye dugnadsarbeid for å unngå konkurs) Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 18. juni 2013 Del Skrevet 18. juni 2013 At du får fri rettshjelp er ikke noe å "regne med", så vidt jeg kan se her går det ikke inn under typesakene for behovsprøvd fri rettshjelp, og dermed må det søkes individuelt under skjønnsvurdering av om "saken objektivt sett berører søker i særlig sterk grad". Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 18. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2013 Hvis kommunen taper saken, må de da dekke omkostningene til begge parter? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 18. juni 2013 Del Skrevet 18. juni 2013 Det kommer an på, men i utgangspunktet ja. Spørsmålet dekkes svjv. av tvisteloven kapittel 20. Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 18. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2013 Men hvordan går jeg frem for å rette søksmål mot stat/kommune? Jeg har skrevet to varsler til rådman om at det vil bli oprettet sak hvis ikke vedtaket omgjøres. Og svarfristen er gått ut, og ingen svar fra rådmann. Hva gjør jeg videre da? Må jeg ordne advokat først, og la han ta seg av alt? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 18. juni 2013 Del Skrevet 18. juni 2013 Du må ikke ordne advokat, men det er selvfølgelig en stor fordel. Hvordan man praktisk går fram for å stevne kommune eller stat må jeg ærlig talt overlate til noen andre Men det er vel i utgangspunktet kommune som er part, og ikke stat, selv om klagevedtaket er fattet av fylkesmann. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 18. juni 2013 Del Skrevet 18. juni 2013 Søksmål mot kommunale vedtak som er påklaget rettes mot klageinstansen, altså staten, jfr. tvisteloven pgf 1-5. Søksmål mot staten er ikke noe man bør begi seg ut på uten advokat. Regjeringsadvokaten biter ganske hardt fra seg. Lenke til kommentar
Antatra Skrevet 18. juni 2013 Del Skrevet 18. juni 2013 Eventuelt klage til andre klageinstanser først. Sivilombudsmannen i siste instans. Det er gratis. Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 18. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2013 Takker for tips. Da har jeg sendt klagen inn til sivilombudsmannen, så får vi se hva han mener om saken. Lenke til kommentar
Antatra Skrevet 18. juni 2013 Del Skrevet 18. juni 2013 Vær oppmerksom på at hvis du ikke har uttømt andre klagemuligheter, vil klagen din ikke bli behandlet. Du vil bli informert om dette når du får svar fra Sivilombudsmannen. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 24. juni 2013 Del Skrevet 24. juni 2013 Bare for å nevne det for de som leser tråden: 1: Send en epost til kommunen med spørsmålet. 2: Ring dem. Still spørsmålet. Vis til eposten og forklar at du ønsker svar skriftlig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå