Anonym259235 Skrevet 18. juni 2013 Del Skrevet 18. juni 2013 Har eksamen i morgen og skal snakke om solceller. Jeg skal si at hvis man kobler solceller sammen i parallellkobling, får man bedre effekt, men seriekobling gir bedre spenning. Dette var bare noe som sto i boka, aner ikke hva det egentlig betyr. Vet hvordan man kobler parallell og serie, men vet ikke hvordan jeg skal forklare det, ettersom at jeg tipper på at de kommer til å spørre om det. Kan noen her gi en veldig enkel og grei forklaring slik at jeg vet hva jeg skal svare i morgen hvis de spør? Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 18. juni 2013 Del Skrevet 18. juni 2013 Du kan sammenligne det med vanlige batterier. Kobler du dem i serie, så går den samme strømmen gjennom alle batteriene, men de kan til sammen levere høyere spenning. Totalspenning = summen av spenningen til hvert av batteriene Kobler du dem i parallell, så blir totalstrømmen lik summen av strømmene fra hvert av batteriene, men spenningen er den samme som når du bare har ett batteri. Ettersom Effekt = Strøm * Spenning, så kan begge måter å koble på gi samme effekt, men i det første tilfellet (- serie -) får man lav strøm ved høy spenning, mens man i det andre tilfellet får høy strøm ved lav spenning. Hva som er å foretrekke kommer an på hva man skal bruke det til. I anlegg for "hyttestrøm" tipper jeg at det brukes en kombinasjon av serie- og parallellkobling, for å få høyere spenning enn en celle kan levere, og for å få mer strøm enn en celle kan levere. Lenke til kommentar
Anonym259235 Skrevet 18. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2013 Okei, takk for svar, men hva er liksom "effekt" og "spenning" forklart på en måte som er lett å forstå? Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 18. juni 2013 Del Skrevet 18. juni 2013 Effekt er hvor raskt et system kan produsere energi (f.ex. et kraftverk eller et solcellepanel) eller hvor raskt et system kan forbruke energi (f.ex. en lyspære eller en elektrisk motor). Jo høyere effekt, jo raskere blir energien produsert eller forbrukt. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 18. juni 2013 Del Skrevet 18. juni 2013 (endret) En annen analogi som er mye brukt er vann. Strøm er elektroner som går gjennom en leder. Se for deg at dette istedenfor er vann som går gjennom et rør. Spenningen er da vanntrykket Strømmen er hvor mye vann som passerer et punkt per sekund Effekten er kombinasjonen av disse. Vannet kommer fra en svart boks (solcellepanelet) som spytter ut en viss mengde vann (liter/sekund) vann med et visst trykk. Setter man boksene i serie vil trykkene legges sammen. Man vil få et høyere trykk, men mengden vann boksene leverer er det samme som før. Setter man boksene ved siden av hverandre vil begge levere vann med samme trykk. Man vil få dobling av liter/sekund, men med samme trykk. Endret 18. juni 2013 av Ekko 2 Lenke til kommentar
Anonym259235 Skrevet 18. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2013 Ah, okay. Takker! Lenke til kommentar
Kortsluttning Skrevet 18. juni 2013 Del Skrevet 18. juni 2013 Kan sammenligne med vann ja, ta en lengde med rør og se hvor mye vann som er i røret(ampere), så tar du trykket (spenning).. Da ser du hva du får ut (effekt) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå