Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 18. juni 2013 Del Skrevet 18. juni 2013 (endret) Hei! Jeg holder nå på å formatere SSD'en, så vel som harddiskene mine på min stasjonære PC, for å kunne kryptere dem med Truecryt. Spørsmålet mitt er hvilket fil system jeg kan bruke det med, og hvordan jeg forandrer fil systemet? Har akkurat laget partisjoner, på begge diskene, men har ikke fått opp valg om å forandre filsystem. Grunnen til at jeg vil kryptere er da jeg er ganske paranoid, grunnet de nye lovene i Norge, hvor private aktører kan overvåke oss ved å logge IP'er, så vel som å få utlevert informasjon om hvem som er bak hver IP-adresse. Derfor tar jeg konsekvensen av det, og krypterer alle partisjonene, slik at myndigheter ikke får tilgang til mine data på PCer. Takk på forhånd! Endret 18. juni 2013 av Slettet-x7D6du0Hjb Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 18. juni 2013 Del Skrevet 18. juni 2013 Tror jeg har forstått hva jeg måtte gjøre: jeg måtte ikke lage en partisjon, bare installere Windows på SSDen, for så å konventer den til MBR. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 18. juni 2013 Del Skrevet 18. juni 2013 (endret) Jeg får ikke til å fjerne en pertisjon som heter EFI-systempartisjon, hvordan gjør jeg det?! Får opp følgende melding når jeg prøver: det er ikke tillatt å slette på gjeldene oppstarts- system- sidevekstlings- krasjdum- eller davlevolum... HVORDAN GJØR JEG DET?! Endret 18. juni 2013 av Slettet-x7D6du0Hjb Lenke til kommentar
Bozzeye Skrevet 18. juni 2013 Del Skrevet 18. juni 2013 Les og lær: Dokumentasjon. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 18. juni 2013 Del Skrevet 18. juni 2013 Les og lær: Dokumentasjon. Det hjalp veldig lite, da jeg allerede har lett der. Det forklarer ikke hvordan jeg fjerner systempartisjonen slik at jeg kan krypterer med MBR. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 18. juni 2013 Del Skrevet 18. juni 2013 Ser vist ikke ut som jeg får gjort det i dag, da jeg ikke får det til, da får jeg gjøre det en annen dag.. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 18. juni 2013 Del Skrevet 18. juni 2013 Litt off topic, men det å kryptere disken vil bare gjøre ting "verre" om de først tar deg for ulovlig nedlastning. For om du faktisk blir oppdaget når du laster ned, og politiet kommer på døren, vil jo en kryptert disk bare gjøre slik at det vil ta sykt mye lengre tid før du får tilbake utstyret ditt. Greit at de trolig ikke finner noe, men de har jo likevel bevis mot deg siden du faktisk har blitt tatt for nedlastning allerede, da må du jo ha lastet ned noe mer enn en sang regner jeg med siden de eventuelt kommer med politiet. Dropp helle krypteringen og sats på en god VPN tjeneste, så slipper du at politiet faktisk kommer på døren din og tar med seg alt utstyret i mange måneder. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 18. juni 2013 Del Skrevet 18. juni 2013 Dropp helle krypteringen og sats på en god VPN tjeneste, så slipper du at politiet faktisk kommer på døren din og tar med seg alt utstyret i mange måneder. For VPN er jo så kjempe billig, jaa.. Lenke til kommentar
Bozzeye Skrevet 18. juni 2013 Del Skrevet 18. juni 2013 Greit at de trolig ikke finner noe, men de har jo likevel bevis mot deg siden du faktisk har blitt tatt for nedlastning allerede, da må du jo ha lastet ned noe mer enn en sang regner jeg med siden de eventuelt kommer med politiet. Kanskje mor og far har lastet ned? Eller søsken? Det vet ikke politiet. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 18. juni 2013 Del Skrevet 18. juni 2013 For VPN er jo så kjempe billig, jaa.. At politiet beslaglegger utstyret ditt i mange måneder mens de etterforsker er jo ikke billig det heller da...eller det koster deg jo ingen ting, men du må da greie deg helt uten datautstyr frem til de er ferdig å etterforske. Og om politiet faktisk bruker tid på noe slikt som dette her, kan du regne med at de kommer til å ta sin tid. Så har du tenkt å bryte loven, så har du nok ingen annen mulighet enn en VPN løsning. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 18. juni 2013 Del Skrevet 18. juni 2013 FBI har ikke klart å få ut informasjon ved bruk av Truecrypt, det er så og si umulig å få tilgang til filer som er kryptert med det programmet. Og det er tull å si at politiet har bevis for at man har begått noe "kriminelt" bare pga man har kryptert en harddisk. Men siden jeg ikke fikk til å kryptere OSet, kommer jeg til å laste alt ned på en ekstern harddisk. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 18. juni 2013 Del Skrevet 18. juni 2013 Sa ikke at du ville bli tatt for å ha kryptert en harddisk, men om politiet først kommer på døren så er det jo fordi du har blitt "tatt" for å ha lastet ned ulovlige filer. Og da beslaglegger de jo utstyret ditt uansett om disken er kryptert eller ikke. Og du må jo regne med at de beholder utstyret ditt mye lengre om disken er kryptert, for da vil de jo prøve å finne ut av det, og det gjør det nok ekstra spennende å se om de greier å finne noe på disken. Poenget er at om du først skal bryte loven, så ønsker jo du ikke å få politiet på døren din uansett om disken er kryptert eller ikke. En VPN løsning sikrer deg mot dette. Jeg har brukt TrueCrypt i veldig mange år nå, og det er jo ikke noe problem å kryptere en OS disk. Du installerer TrueCrypt, velger System fra menyen og så Encrypt System Partition/Drive Så velger du Normal Så velger du Encrypt the whole drive Så velger du Yes Så velger du Single boot Så velger du krypteringen f.eks AES for best hastighet Så velger du passord Så velger du NTFS (støtte for large files) Og så må du starte pcen på nytt å skrive inn valgt passord for test Så starter du pcen på nytt og TrueCrypt starter krypteringen. Avhengig av størrelse på disken tar dette nokså lang tid, den brukte vel nesten et døgn på en 5400 RPM 500 GB disk med ca 400 GB med data sist jeg gjorde det. Men jeg gjentar igjen, kryptering for å ikke bli tatt i følge den nye loven er bare tull. Politiet kommer jo eventuelt kun hjem til de som de har sterke bevis mot, de vil ha med seg logger over nøyaktig hva du har lastet ned, når du har lastet ned, om du har lastet opp osv osv. At disken er kryptert eller du har slettet det du har lastet ned spiller mindre rolle. Tror du virkelig at folk som f.eks sletter filmer og serier etter de har sett dem er 100% trygge??? Målet må jo være å gjøre slik at man ikke kommer i situasjonen der politiet faktisk kommer å henter utstyret ditt. Men skjønner jo at du tenker det er helt greit å få utstyret ditt beslaglagt i opptil mange måneder, kanskje år, mer enn å bruke kanskje 30 kroner per måned på en VPN løsning. Lykke til Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 19. juni 2013 Del Skrevet 19. juni 2013 Sa ikke at du ville bli tatt for å ha kryptert en harddisk, men om politiet først kommer på døren så er det jo fordi du har blitt "tatt" for å ha lastet ned ulovlige filer. Og da beslaglegger de jo utstyret ditt uansett om disken er kryptert eller ikke. Og du må jo regne med at de beholder utstyret ditt mye lengre om disken er kryptert, for da vil de jo prøve å finne ut av det, og det gjør det nok ekstra spennende å se om de greier å finne noe på disken. Poenget er at om du først skal bryte loven, så ønsker jo du ikke å få politiet på døren din uansett om disken er kryptert eller ikke. En VPN løsning sikrer deg mot dette. Jeg har brukt TrueCrypt i veldig mange år nå, og det er jo ikke noe problem å kryptere en OS disk. Du installerer TrueCrypt, velger System fra menyen og så Encrypt System Partition/Drive Så velger du Normal Så velger du Encrypt the whole drive Så velger du Yes Så velger du Single boot Så velger du krypteringen f.eks AES for best hastighet Så velger du passord Så velger du NTFS (støtte for large files) Funker ikke fordi jeg ikke får til å forandre til MBR.. Men dersom jeg bruker VPN, vil jeg kunne ha like stor hastighet som f.eks jeg har nå? Lenke til kommentar
myhken Skrevet 19. juni 2013 Del Skrevet 19. juni 2013 Om du skaffer deg VPN løsninger som Astrill så ja. Eller kommer an på hvilken linje du har da. Jeg har en 70 mbit linje og får nær full hastighet på de fleste aktuelle servere her i Europa, og en 40-50 mbit fra USA. Det finnes en rekke tråder her på forumet nå som diskuterer VPN løsninger, jeg og mange andre er fornøyd med Astrill, men det finnes mange andre selskaper der ute også. Vil uansett påstå at dette er den beste løsningen, for målet ditt må jo være å unngå at politiet dukker opp på døren... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 20. juni 2013 Del Skrevet 20. juni 2013 (endret) Om du skaffer deg VPN løsninger som Astrill så ja. Eller kommer an på hvilken linje du har da. Jeg har en 70 mbit linje og får nær full hastighet på de fleste aktuelle servere her i Europa, og en 40-50 mbit fra USA. Det finnes en rekke tråder her på forumet nå som diskuterer VPN løsninger, jeg og mange andre er fornøyd med Astrill, men det finnes mange andre selskaper der ute også. Vil uansett påstå at dette er den beste løsningen, for målet ditt må jo være å unngå at politiet dukker opp på døren... Skal prøve Astrill. Har 70/10 fra Canal digital, og vil gjerne ha det makset ut. Astrill sine servere ser vist ikke ut som å gjøre det. Ellers er det bare fordi det er gratis server. Endret 20. juni 2013 av Slettet-x7D6du0Hjb Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå