Gå til innhold

Nå skal de ta norske nettpirater

Anbefalte innlegg

Att de har informasjon på hvor mye trafikk som er foretatt på hvert enkelt abb har de, hvilke porter denne trafikken har foregått på også.

Om de klarer og skille mellom lovlig og ikke trafikk angående p2p ettersom selve protokollen ikke er ulovlig vet jeg ikke. En proxy klarer dette om det lar seg gjøre å mellomlagre innholdet, kostnaden blir jo enorm, det er jo dette som blir virkeligheten med direktivet som EU har vedtatt

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette må tydeligvis repeteres ganske ofte. Nei du gjorde ikke det, de pengene er for retten til privat kopiering, dvs retten til å lage en kopi til seg selv, familie eller venner.

Godt poeng! Men er dette en rett det skal være nødvendig å betale for?

Vil jeg måtte betale en avgift når jeg kjøper en kladdebok fordi jeg kan kopiere litteratur dit?

• Liker 3
Lenke til kommentar

Hang on.

Jeg ser ikke på TV2 på TV, men TV2-sumo, for da kan jeg skippe reklamen. Dette er lov. Ettersom jeg betaler for TV2Sumo.

Om jeg da velger å f.eks laste ned Criminal Minds for å kunne se det når det kommer ut i USA, istedetfor å vente på at det kommer på Sumo, hvordan kan det være ulovlig? Jeg ser uansett ikke på reklamen, men jeg betaler jo.

Hvordan det er ulovlig er veldig lett å forstå. Du benytter deg av en tjeneste du ikke har betalt for. Enkelt.

Han benytter seg av en tjeneste det ikke er mulig å betale for. Han betaler samtidig for en tjeneste han ikke bruker, men som hadde gitt ham tilgang det samme innholdet på et senere tidspunkt, men ikke nødvendigvis når det passet ham.

Som regel er piratkopiering et symptom på mangel av tjeneste, på utilgjengelighet, ikke gjerrighet.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Han benytter seg av en tjeneste det ikke er mulig å betale for. Han betaler samtidig for en tjeneste han ikke bruker, men som hadde gitt ham tilgang det samme innholdet på et senere tidspunkt, men ikke nødvendigvis når det passet ham.

Som regel er piratkopiering et symptom på mangel av tjeneste, på utilgjengelighet, ikke gjerrighet.

Det stemmer det du sier her, bransjen er alt for prisfokusert, det spiller en rolle men tilgjengelighet er det som spiller størst rolle, og den er fraværende idag.

Problemet deres er at for å få til å vri tjenesten til forbrukerenes fordel, så må mye dødt fett av mellommenn bort, trøsten er at disse vil dø ut uansett, det skjer bare ikke raskt nok.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Bransjen har altså tenkt å henge på torrent-trackere for å logge IP-adresser. Jeg regner da med at de ikke kommer til å laste ned eller opp, siden det jo er ulovlig. Burde være en måte å oppdage disse inaktive "overvåkerne" og kaste de ut? Blir sikkert mange piratjegere etter hvert. Blir moro når de begynner å logge og saksøke hverandre.

Lenke til kommentar

Jeg er ingen tilhenger av denne måten å bli hanskes med ulovlig nedlasting.

Men når det er sagt, har dette egentlig noen konsekvenser for den som betaler for filmer og TV-serier? En kan si mye om hvor dårlig tilgangen på filmer og TV-serier er i forhold til tilgjengeligheten på en Torrent-side, men det blir litt (merk at jeg skriver litt) som å sjele fra nabo'n som er baker fordi utvalget av brød på Rema er så dårlig.

Tilgjengelighet og lave priser er ingen menneskerett, det er styrt av det internasjonale markedet og det er et tungt maskineri som ikke kommer til å endre seg over natta, det er ikke i stand til det.

Personlig synes jeg det er litt vel mye sutring på dette forumet rundt dette temaet (og der fikk jeg nettopp en del uvenner), og jeg håper det er flere her inne som innser at hva private aktører kaster bort pengene sine på er deres egen sak. At politikere bruker skattepenger på slike ting er noe helt annet, og da leder jeg gjerne mobben med skilt, rop og veivende flagg (billedlig talt).

Dette er ikke et tiltak som er entydig med falske anklageleser, faktisk vil jeg gå så langt som å si at det per idag er et heller sjeldent scenario. På sikt vil det nok føre til en langt strengere sikkerhet rundt private og offentlige WIFI, men det er vel ikke en negativ ting?

Endret av Meinang
Lenke til kommentar

Bransjen har altså tenkt å henge på torrent-trackere for å logge IP-adresser. Jeg regner da med at de ikke kommer til å laste ned eller opp, siden det jo er ulovlig

Det vil være lovlig hvis du har rettighetshavers tillatelse til å laste opp/ned. Så jeg vil regne med at hvis de er nødt til å drive opp/nedlasting for å overvåke så vil de få det.

<snip>

Vi har (hatt) en del demokratiske prinsipper, bl.a. at det er politiet som etterforsker lovbrudd. Nå har man gitt deler av denne myndigheten til private aktører. Hvilke muligheter for missbruk er det her? Kan vi stole på at det ikke missbrukes? Hva er neste steg? Hva annet skal vi sette ut til private aktører? Skal de få lov til å være sin egen domstol også? Mye bukken og havresekken problemer her.

Har ikke problemer med å se at piratkopiering er ett problem, men jeg har ett problem med hva slags middler man gir tillatelse til å ta i bruk og hvordan det gjøres.

Lenke til kommentar

Regner med at idiotene i norsk plate- og musikkbransje også snart tar et oppgjør med det stadige og grove bruddet på opphavsretten til "Happy Birthday to You". Det må jo være millioner som tapes hver dag når sangen synges i f.eks barnehager og på skolene. Jeg anbefaler å plukke ut en tilfeldig kommune og så kjøre saken helt til Høyesterett!

Se forøvrig http://www.unhappybirthday.com/

Lenke til kommentar

Hva med å la oss, folket, bestemme hva som er bra? De som lager et bra produkt tjener på det uansett om piratkopiering finnes eller ikke. Altså de får som fortjent.

Om piratkopiering blir forbudt kommer ikke alle de 15 millioner filmene hvert år til å bli kjøpt. Tipper heller på kanskje 1 million. Og hvem sier at de som laster ned en film ikke kjøper den? Dette tallet tilsvarer kanskje også ca. 1 million.

Mulig det er litt større forskjell, men poenget er at de ikke kommer til å tjene særlig stort siden de bruker så mye ressurser på å ta de som laster ned. Dette blir akkurat som å si at å bruke narkotika ikke er lov, men å selge det er greit.

En gang kjøpte jeg Iron Man på DVD, men etter en stund ble den borte. Er det da feil av meg å laste den ned? Jeg har jo allerede betalt for den.

Man kan jo også tenke på miljøet. Det å masseprodusere CD-plater er ikke så veldig miljøvennlig i forhold til å laste ned en film som bare tar virtuell plass. Det eneste som faktisk koster noe å produsere er harddisker og servere. Og internett finnes jo fra før, så hvorfor ikke utnytte det?

Lenke til kommentar

Hva med å la oss, folket, bestemme hva som er bra? De som lager et bra produkt tjener på det uansett om piratkopiering finnes eller ikke. Altså de får som fortjent.

Om piratkopiering blir forbudt kommer ikke alle de 15 millioner filmene hvert år til å bli kjøpt. Tipper heller på kanskje 1 million. Og hvem sier at de som laster ned en film ikke kjøper den? Dette tallet tilsvarer kanskje også ca. 1 million.

En gang kjøpte jeg Iron Man på DVD, men etter en stund ble den borte. Er det da feil av meg å laste den ned? Jeg har jo allerede betalt for den.

Det er jo heller ikke det som er hovedproblemet med piratkopiering. Det som er kjernen er at unge mennesker forventer å kunne ta for seg av hva de vil og betale kun dersom de føler for det. Det er ikke slik verden fungerer, og man må vise ihvertfall litt respekt for andre menneskers arbeid. Vil man ha noe så skal man betale for det, såfremt motparten ikke ønsker å gi det bort gratis. Dersom det skal være sånn at man skal kunne velge om man vil betale eller ikke er det rett og rimelig at piratenes sjefer tenker på samme måte, og kun betaler lønn dersom de finner det for godt.

Jeg ser ingen betenkeligheter med det, så lenge du unngår å spre den samtidig. Det viktige er at man har betalt for produktet, det skal ikke være fullstendig nazi heller. Tradisjonell piratkopiering er det eneste det er noe galt med.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo heller ikke det som er hovedproblemet med piratkopiering. Det som er kjernen er at unge mennesker forventer å kunne ta for seg av hva de vil og betale kun dersom de føler for det. Det er ikke slik verden fungerer, og man må vise ihvertfall litt respekt for andre menneskers arbeid. Vil man ha noe så skal man betale for det, såfremt motparten ikke ønsker å gi det bort gratis. Dersom det skal være sånn at man skal kunne velge om man vil betale eller ikke er det rett og rimelig at piratenes sjefer tenker på samme måte, og kun betaler lønn dersom de finner det for godt.

Jeg ser ingen betenkeligheter med det, så lenge du unngår å spre den samtidig. Det viktige er at man har betalt for produktet, det skal ikke være fullstendig nazi heller. Tradisjonell piratkopiering er det eneste det er noe galt med.

Som sagt, det er ikke prisen som er problemet, det har vi allerede begynt å se med Dampen, den spiller en rolle, men liten sum vs gratis kontra stor sum vs gratis.

Ta for eksempel Steam salg, er ofte det frister å handle produkter du allerede har grunnet at det er lettere å holde oversikt over enn en platesamling om vi tar spill.

Musikk og film... Vell, en veldig enkel huskeregel, de som ligger på en Samba eller SMB share er enklere å ha med å gjøre enn å lete i skapet etter DVD'en for film, Netflix er her ett alternativ som gir deg en lignende katalog tjeneste hvor du kan velge fra en meny og bare komme igang.

Men Netflix sliter med mellomenn og at innholdet skal reise igjennom mange ledd, derfor tar mange snarveier direkte til Uniten Bløff.

Så kjernen i saken er at pris spiller ingen rolle, men tilgjengelighet er steinen i puslespillet de mangler, og da ikke bare hva de kan få tak på, men også hvordan de får tak på og kan bruke innholdet.

Gjøre det enklere enn å rote og lete etter en torrent side er steg en, og det er her konkurransen mot piratene ligger, IKKE på pris.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er ingen tilhenger av denne måten å bli hanskes med ulovlig nedlasting.Men når det er sagt, har dette egentlig noen konsekvenser for den som betaler for filmer og TV-serier?

Det handler om rettssikkerhet og personvern. Det er nå etablert en presedens der private aktører kan overvåke hvem som helst. Med hvilken rett har film og- platebransjen å overvåke min datatrafikk? Hvem kontrollerer hva de faktisk henter ut av informasjon og eventuelt lagrer om meg? Tenk litt på det når du snakker om konsekvenser.

Lenke til kommentar

Men er det slik at de allerede nå kan overvåke og i teorien ta deg? Mener å ha lest at det skulle gjelde fra 1 Juli? Så da kan vi fortsatt laste ned litt eller bær man stopp helt allerede nå?

Loven trer inn 1. juli, men digitale spor lagres vel i 3 uker. Dermed kan det du gjør nå straffe seg om to uker.

Lenke til kommentar

Det mest oppsiktvekkende med denne saken er HW.no som desperat forsøker å generere klikk da de vet at leserne lar seg provosere av slikt.

Ja, best å la denne saken forbigå i stillhet, slik politikerne ønsker. Si meg, er du Hadia Tajik?

• Liker 4
Lenke til kommentar

Det handler om rettssikkerhet og personvern. Det er nå etablert en presedens der private aktører kan overvåke hvem som helst. Med hvilken rett har film og- platebransjen å overvåke min datatrafikk? Hvem kontrollerer hva de faktisk henter ut av informasjon og eventuelt lagrer om meg? Tenk litt på det når du snakker om konsekvenser.

Det var nettopp det jeg mente ved konsekvenser; dersom man ikke laster opp eller ned noe som er ulovlig, hvilken skade som privatperson tar du? Slike uttalelser om overvåking får det til å høres som om hacking/cracking lovliggjøres for private aktører. Tror du virkelig det er tilfellet?

Lenke til kommentar

Er en grunn til at jeg ikke benytter meg av min stemmerett. Bare "halvinger" og tomsinger som sitter på makta, eller prøver å komme seg til makta.

"The only thing necessary for the triumph of evil is that good men do nothing"

Stem venstre ved stortingsvalget i september!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...