Gå til innhold

Nå skal de ta norske nettpirater

Anbefalte innlegg

For å unngå "møkkaprodukter" bruker jeg anmeldere jeg stoler på, og gjør min egen 2-minutters research. Tilstanden er strengt tatt ikke så grusom som folk som deg gir inntrykk av.

Det er en god del ting som er galt med media-markedet, men er det noe jeg er helt sikker på er det at de aller fleste pirater er med på å forverre situasjonen.

Finnes det i hele tatt noen man kan stole på lenger ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan jo hende at vi kommer til å se samme utfall som i Usa; at antipiratene bare er ute etter å statuere et eksempel. De tar en liten håndfull pirater og kjører de igjennom kverna for å få de til å betale hårreisende summer for 4 nedlastede mp3-er. Alle andre går fri, men har fått utdelt sin del av skremselspropagandaen.

Lenke til kommentar

Kan man starte en mot-organisasjon?

Sikkert mange som har svart på dette allerede, men ja; det finnes en allerede og de heter Piratpartiet.

Jeg er ikke selv noen stor fan. Litt snever politikk og preget av å være et protest-parti, men jeg ser en nødvendighet i det.

Jeg er uansett ikke spesielt gira på å gi min stemme til noen av de andre partiene til høsten.

Lenke til kommentar

Finnes det i hele tatt noen man kan stole på lenger ?

I min verden? Ja, absolutt. Når jeg hører konspirasjonsteorier om at "alle anmeldere er kjøpt og betalt av medie-kapitalistene" himler jeg bare med øynene for å være ærlig. De av oss som er interessert nok i medie-produkter av et slag (for eksempel filmer, musikk eller spill) klarer fint å finne noen man stoler på og er enige i.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Det kan jo hende at vi kommer til å se samme utfall som i Usa; at antipiratene bare er ute etter å statuere et eksempel. De tar en liten håndfull pirater og kjører de igjennom kverna for å få de til å betale hårreisende summer for 4 nedlastede mp3-er. Alle andre går fri, men har fått utdelt sin del av skremselspropagandaen.

Og det beste av alt ? Det virker!

Jeg plukket opp flere samtaler rundt lunsjbordene på jobben i det siste hvor enkelte sier at de ikke skal laste ned lenger siden faren for å bli tatt med den nye lovgivningen er stor. Så det funker.

Lenke til kommentar

Og det beste av alt ? Det virker!

Jeg plukket opp flere samtaler rundt lunsjbordene på jobben i det siste hvor enkelte sier at de ikke skal laste ned lenger siden faren for å bli tatt med den nye lovgivningen er stor. Så det funker.

Vell jeg hører det motsatte, andre snakker VPN.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Med den nye loven gjelder det imidlertid andre regler, og det eneste som trengs er å sende en melding til Datatilsynet om at man har tenkt å drive overvåkning. Det er heller ikke nødvendig å selv være rettighetshaver for å samle inn IP-adressene.

Altså kan hvem som helst her begynne å overvåke feks. advokatbyrået Simonsen`s bevegelser på nett (inkl. torrentsider) etter en kort melding til datatilsynet. :ph34r:

Blokkering av nettsider der opphavsretten krenkes i stort omfang er ett av punktene den nye åndsverkloven gir rom for.

Dette er absolutt ikke bra, uansett hvilke nettsteder det gjelder, vi bør ikke la en slik blokkering få skje uten bråk!

- ESS

Lenke til kommentar
? Det lastes ned 15 millioner filmer ulovlig i Norge hvert år, og 6 millioner nedlastninger av hele sesonger. Hvis TV-stansjoner som selger annonser mister mange millioner seere på grunn av at man laster ned, kan det være et potensielt stort tap. 15 millioner filmer kan ganges opp med 80 kroner, da blir det raskt milliarder av kroner i tap.? Det er et litt løst tall, men det er snakk om store tap, avslutter Johansen.
Når skal de lære at en nedlasting ikke er det samme som et tapt salg?..

Hvis det ikke fantes slike muligheter for ned lasting hva hadde folk gjort da? Kjøpt! !

Lenke til kommentar

Eller latt være?

Eller kjøpt.

Målet for lovlydige kunder burde være at alle forbrytere slutter med ulovlig nedlasting. Jo mindre piratvirksomhet, jo bedre blir målestokkene for hvilke produkter folk er villige til å betale for. Det burde føre til bedre produkter. I dag er statistikkene ødelagt av piratene, og det bidrar til en god del merkelige valg som gjøres av medieaktørene.

Jeg håper denne loven fører til at mange norske pirater blir tatt, og at den fungerer som et skikkelig skremmeskudd. Jeg håper også de tar seg bryet med å først og fremst prioritere VPN-piratene, som jeg regner med er verstingene på markedet. Jeg har dessverre ikke noen kjempetro på det, men hvem vet...

Lenke til kommentar

Nå må de lære av historie.

Dette minner meg om ulovlig alkohol i USA på 1930-tallet. Mafia virksomheten blomstret på grunn av det, akkurat som piratkopiering gjør nå. Det er ikke tilgjengelig (nok) på lovlig vis, så da går man de ulovlige veien for å få tak i det.

Lag nå heller en god _felles_ streaming tjeneste som folk kan bruke, istedet for å lage hver sin til 100-200kr i måneden.

Gi folket det de vil ha, gjør filmer og serier mer tilgjengelig, så skal dere se at piratkopierings tallene går ned.

TV og DVD er på vei ut. Folk er ikke lenger villig til å betale 180kr for en film som de ser én gang, eller se på film på tv som varer 1/3 lengre pga. reklame hvert 10. minutt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Musikk har det i hvert fall blitt gjort en liten innsats med. Det er vel TV-serier og filmer som folk flest savner lett tilgang til.

Hvor lett ville det for eksempel ikke vært å lage en "kinoside" som viser akkurat det samme som går på kino til en hver tid? Det er noe jeg ville brukt mye.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar
Hvis det ikke fantes slike muligheter for ned lasting hva hadde folk gjort da? Kjøpt! !
Eller latt være?

Tenke pipa hadde fått en annen låt dersom ting du hadde laget som du selger hadde ligget til gratis nedlasting.

Lenke til kommentar

Tenke pipa hadde fått en annen låt dersom ting du hadde laget som du selger hadde ligget til gratis nedlasting.

Ikke nødvendigvis... Du kan jo spørre mannen bak spillet "McPixel" om det...

Til de som ikke vet det, han la ut spillet sitt på TPB SELV for nedlasting, så ingen garanti for det nei.

Lenke til kommentar

Dette er i min personlige erfaring, og i flere forskningsrapporter som er gjort, avvist som vrøvl.

Hvis det ikke finnes muligheter for nedlasting, får folk ikke interesse. Man har et begrenset budsjett til underholdning hver måned. Nedlastere bruker hele dette budsjettet, andre bruker enten hele budsjettet, eller har ikke nok interesse til å bruke noe i det hele tatt.

Gjennom høgskolens bredbånd ble alle i mitt kull kjent med en filmbransje ingen av dem brydde seg en pøkk om før. Nå kjøper alle disse filmer over en lav sko.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Er man som eier av et Internet-abonnement ansvarlig for hva som kommer fra sin IP? Tanken min var å fjerne krypteringsnøkkelen på mitt wlan, men det er kanskje ikke så lurt likevel hvis naboene fyrer opp torrents via mitt nett..

Nå skal jeg ikke si dette helt sikkert, men mener det står noe i papirene du har signert at du står ansvarlig for hva som skjer på nettet ditt, uavhengig av hvem som måtte bruke det. Ser dog ikke helt vitsen med å fjerne krypteringsnøkkelen ?

Lenke til kommentar
Nå skal jeg ikke si dette helt sikkert, men mener det står noe i papirene du har signert at du står ansvarlig for hva som skjer på nettet ditt, uavhengig av hvem som måtte bruke det. Ser dog ikke helt vitsen med å fjerne krypteringsnøkkelen ?
Ja, jeg erindrer noe lignende. Ved å ha åpent nett så er linken IP=person enda mer utdydelig enn hva den i utgangspunktet er.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...