Gå til innhold

Nå skal de ta norske nettpirater

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-qfohT7

Kommer med atter ett spm. jeg.

Man sier at en IP adresse ikke er det samme som en person, da flere bruker nettet.

Men... jeg trodde hvert enkelt device hadde sin IP-adresse. Så den laptopen jeg har nå, har en, og den stasjonære som står 3meter unna meg har en... Vil man ikke da måtte dele PC med noen for at en IP adresse ikke lenger skal være det samme som en person?

Du kan ikke lese ut et navn fra en IP adresse på samme måte som du ikke kan koble person mot fotoboks-bilde langs veien når du gjemmer det bak solskjermen i bilen..

Når det er sagt, så står det antakeligvis i kontrakten fra din internettleverandør en plass at du er ansvarlig for aktiviteten på eget nett, så du sliter nok uansett hvem som gjør ugjerningen i familien.. ;-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
? Det lastes ned 15 millioner filmer ulovlig i Norge hvert år, og 6 millioner nedlastninger av hele sesonger. Hvis TV-stansjoner som selger annonser mister mange millioner seere på grunn av at man laster ned, kan det være et potensielt stort tap. 15 millioner filmer kan ganges opp med 80 kroner, da blir det raskt milliarder av kroner i tap.? Det er et litt løst tall, men det er snakk om store tap, avslutter Johansen.
Når skal de lære at en nedlasting ikke er det samme som et tapt salg?..
Så hva er det da?

Det er ikke gitt at en som laster ned hadde kjøpt produktet ellers, det er også slik at mange som laster ned også kjøper produktet ved en senere anledning.

Nedlasting er som salg, bare 100% avslag. Det er mange som kjøper mye rart bare for at det er på salg, noe som er grunnen til at det er salg.

Dersom 1 nedlasting = 1 tapt salg ender vi i mange tilfeller opp med å telle dobbelt.

Lenke til kommentar

Nå er jo en del av problemet at man ikke vill kjøpe noe før man har prøvd produktet og funnet ut at det er det man ønsker å kjøpe

Som da man ønsker å kjøpe seg en bil , men vil sjekke om den er slik man ønsker .

Problemet er også at ikke alt er tilgjengelig for testing , eller at demoene ikke er gode nok til å beskrive produktet.

jeg er ganske overbevist om at det er det som gjør at en begynner med nedslagninger

Etter hver blir da terskelen for å gjøre det lavere

og da er man i gang

Alt dette fordi selskapene er lite imøtekommen

Lenke til kommentar

Du kan ikke lese ut et navn fra en IP adresse på samme måte som du ikke kan koble person mot fotoboks-bilde langs veien når du gjemmer det bak solskjermen i bilen..

Når det er sagt, så står det antakeligvis i kontrakten fra din internettleverandør en plass at du er ansvarlig for aktiviteten på eget nett, så du sliter nok uansett hvem som gjør ugjerningen i familien.. ;-)

Joda, står i kontrakten fra studentsamskipnaden. Jeg bare lurer på hvordan det er når man bruker trådløst nett, som jo går for alle 85-90 beboere her :)

Lenke til kommentar

hei.

kan noen fortelle hva man kan gjøre no for å laste ned uten at snuten dukker opp og vekker mg på døren!

Jeg har selv brukt utorrent i 15 år, og er medlem av div prvt torrent sider.

Er en god vpn server godt nok til å sjule deg, og vil det glede kun av browseren eller må du med noe eget får å bruke et program som utrorrent.

det er helt forferdelig dette synes eg, det er som å ha gått på crack i 15 år og må slutte på dagen. ergo - UMULIG !!!

Lenke til kommentar

det er helt forferdelig dette synes eg, det er som å ha gått på crack i 15 år og må slutte på dagen. ergo - UMULIG !!!

Jeg tror de fleste som har gått på crack i 15 år vil være glad for et insentiv til å slutte på lang sikt. Du kan jo begynne med å tenke slik på det. Å begynne et "nytt liv" som en mann med rettere ryggrad er sikkert deilig. :)

Tre inn i de voksnes rekker ved å betale for det du forbruker.

Lenke til kommentar
Jeg tror de fleste som har gått på crack i 15 år vil være glad for et insentiv til å slutte på lang sikt. Du kan jo begynne med å tenke slik på det. Å begynne et "nytt liv" som en mann med rettere ryggrad er sikkert deilig. :) Tre inn i de voksnes rekker ved å betale for det du forbruker.

hvorfor skulel eg betale for en møkka film foreksempel.. du bør kunne teste et produkt og liker du det kjøper du det..

Lenke til kommentar

hvorfor skulel eg betale for en møkka film foreksempel.. du bør kunne teste et produkt og liker du det kjøper du det..

For å unngå "møkkaprodukter" bruker jeg anmeldere jeg stoler på, og gjør min egen 2-minutters research. Tilstanden er strengt tatt ikke så grusom som folk som deg gir inntrykk av.

Det er en god del ting som er galt med media-markedet, men er det noe jeg er helt sikker på er det at de aller fleste pirater er med på å forverre situasjonen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
For å unngå "møkkaprodukter" bruker jeg anmeldere jeg stoler på, og gjør min egen 2-minutters research. Tilstanden er strengt tatt ikke så grusom som folk som deg gir inntrykk av.Det er en god del ting som er galt med media-markedet, men er det noe jeg er helt sikker på er det at de aller fleste pirater er med på å forverre situasjonen.

det store problemet her er at streaming tjenstene som ligger ute i dag er ELENDIGE. hva er visten med en hd 3d forsterker når ingen ting sendes i hd lyd, eller 1080 video.

Jeg hadde lett betalt 500 kr mnd for å se filmer i full bd kvalitet og hd lyd, det er det som er det verste. kjører du en film med feks netlix som er ufattelig utdatert får du ingen hd lyd eller god flyt i bilde (hertz) så av disse grunnene er det det ingenting ute på markedet som er godt nok. trist og jæv..g!!

Lenke til kommentar

det store problemet her er at streaming tjenstene som ligger ute i dag er ELENDIGE. hva er visten med en hd 3d forsterker når ingen ting sendes i hd lyd, eller 1080 video.

Jeg hadde lett betalt 500 kr mnd for å se filmer i full bd kvalitet og hd lyd, det er det som er det verste. kjører du en film med feks netlix som er ufattelig utdatert får du ingen hd lyd eller god flyt i bilde (hertz) så av disse grunnene er det det ingenting ute på markedet som er godt nok. trist og jæv..g!!

Her er jeg stort sett enig med deg. Det er derfor vi må stemme med lommeboka. Piratvirksomhet og statistikkene de fører til er dessverre en stor hindring for kundenes demokrati i markedsøkonomien. Det er av den grunn jeg mener det er viktig at folk retter opp ryggraden og unngår å laste ned gratis de produktene som i utgangspunktet kan være gode, men ødelegges av distribusjonssystemet.

Burde jeg være skremt?

Som pirat? Forhåpentligvis. Som privatperson? Forhåpentligvis ikke. Dette har dessverre blitt kommunisert på en elendig måte fra offentlig hold, og journalistene gjør etter min mening ikke jobben sin. Det er mange essensielle personvern-spørsmål som ikke har blitt besvart.

Lenke til kommentar

Joda, står i kontrakten fra studentsamskipnaden. Jeg bare lurer på hvordan det er når man bruker trådløst nett, som jo går for alle 85-90 beboere her :)

Hvis alle får et unikt passord så er det kanskje mulig å knytte trafikk til navn.

Lenke til kommentar

Det er en god del ting som er galt med media-markedet, men er det noe jeg er helt sikker på er det at de aller fleste pirater er med på å forverre situasjonen.

Det tror ikke jeg. Om de med makt hadde hatt full kontrol på markedet så hadde nok tilstanden vært adskillelig verre.

Lenke til kommentar

Det tror ikke jeg. Om de med makt hadde hatt full kontrol på markedet så hadde nok tilstanden vært adskillelig verre.

Nå aner jeg ikke om "de med makt" er de store mediebedriftene, det offentlige, internettleverandørene eller forbrukerne i dine øyne, men uansett er jeg uenig. Kan du utdype?

Lenke til kommentar

Hvis alle får et unikt passord så er det kanskje mulig å knytte trafikk til navn.

Hmm, jah - alle lager bruker og passord. Så vil tro det er mulig der. Så da er det bare å ikke bli hacket !

Et mulig scenario er at du blir kontaktet av "politiet" eller politiet, argumenterer din uskyld, får beslaglagt alt utstyr, for at saken så skal bli henlagt et par år senere siden det ikke er bevist at du har gjort det du er anklaget for.

Et annet mulig scenario er at du blir kontaktet, får et innblikk i "worst-case"-utfallet, og så velger å inngå et forlik/ta en bot framfor å gamble på henleggelse.

Begge de to scenarioene forspiller seg faktisk identisk om du er skyldig eller ikke.

Så basically så sier du at jeg enten kan velge å betale ekstremt mye, eller gå uten pc'r i lang lang tid?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, det var to muligheter, ikke de eneste to mulighetene. Ser heller ikke noen grunn til å tro at en bot eller et forlik blir på nivået "ekstremt mye" i Norge, ikke for en vanlig fildeler. Vi er ikke USA, ikke ennå.

Time will show. Håper du har rett ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...