Gå til innhold

Nynorsk litteratur

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Song for Eirabu skal visstnok være godt skrevet. Har den selv på lista over bøker som skal leses. Visstnok ekstra bra språk iom at den er skrevet på nynorsk, altså ikke oversatt i etterkant som masse annet =) Ellers er Ringenes Herre veldig flott på nynorsk, "Ringdrotten". Så om du liker fantasy/Tolkien vil jeg absolutt anbefale den.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Boka som fikk meg til å lese nynorsk, var "Den forelska frosken" av Max Velthuijs - dette er vel og merke en barnebok som jeg leste - og elsket - da jeg var 5 år gammel. Senere kom "Raudt, blått og litt gult" av Bjørn Sortland, som i tilegg fikk meg interessert i kunst. Og så har vi "Fortvilet kreps '72" av Selma Aarø som jeg leste på videregående da vi skulle lese noe på nynorsk, og jeg var lat og tok den første og minste boka jeg fant. Den viste seg å være ganske bra, og jeg har siden lest den igjen og igjen.

Ellers er "Saman er ein mindre aleine" av Anna Gavalda populær, personlig likte jeg den aldri og kom meg aldri gjennom første kapittel engang, men foreldrene mine, søstrene mine og alle norsklærerene mine elsker den.

Ellers hjelper det alltid å lese nynorskordlista. Det har jeg gjort mang en gang. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...