Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Et spørsmål av teknisk art. -Har kameraer en beskyttet ladekrets som gjør at de ikke trekker mer strøm under lading enn det som står i spesifikasjonen? Slik som på mobiltelefoner.

I et forsøk på å kutte ned på stadig voksende antall vegg-adapterere tenker jeg å gå over til en usb-hub på 5V 4A (1 port i bruk -4A, 2 porter i bruk -2A osv)

-Selv om 1 port er i stand til å levere 4A så trekker f.eks ikke mobilen mer enn ca 5-600mA uansett pga "sperre" i ladekretsen sin.

Kameraet det er snakk om er et Olympus Tough TG-2 og har en litt spesiell ladekabel med to "dingser" som på bildet under. Håper denne kan kobles opp mot enhver USB-basert strømforsyning uten å tenke på strømstyrken?

post-131485-0-45723800-1371554388_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kameraet det er snakk om er et Olympus Tough TG-2 og har en litt spesiell ladekabel med to "dingser" som på bildet under. Håper denne kan kobles opp mot enhver USB-basert strømforsyning uten å tenke på strømstyrken?

De "dingsene" er ferrit-ringer. De er der for å dempe høyfrekvent støy og har ikke noe å gjøre med strømstyrke som sådan. Du kan trygt bruke den. Som du sikkert har observert er det et fåtall USB-kabler som har ferrit-ringer.

Lenke til kommentar

Ok, da var halve problemstillingen løst. Men sett vekk fra kabelen, og til hovedspørsmålet: er det trygt å lade kameraer på usb-porter med høy ampere? Vil kameraet trekke kun den strømmen den er oppgitt til (input 500mA) selv om usb-porten på hub'en kan levere mye mer?

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke du behover å bekymre deg. Jeg blander ladere og utstyr om hverandre, uten problemer. Så jeg ville ikke vært bekymret for Olympus-en din.

Jeg tviler også på at en USB hub virker slik du tenker deg; selv om du bruker bare en port, så vil du ikke få mer enn en ampere ut av den.

Lenke til kommentar

Jeg tviler også på at en USB hub virker slik du tenker deg; selv om du bruker bare en port, så vil du ikke få mer enn en ampere ut av den.

Takk for svar

Joda, den gir heftig med ampere på kun én port i bruk:

Output: DC 5V, 3000mA (1-USB) / 1500mA (2-USB) / 1000mA (3-USB) / 750mA (4-USB) / 600mA (5-USB)

https://www.fasttech...5-port-usb-trav

(linker til lillebroren på 3A for det stod ikke oppgitt specs på den på 4A)

Lenke til kommentar

Kjenner at jeg ble litt skeptisk nå; ladere er ikke noe jeg ville ha kjøpt superbillig fra ebay ...

Laderen er bra mye dyrere enn man skulle tro. Norge er sinnsvakt overpriset sammenlignet med Fasttech.

-Priseksempel:

Autentiske Panasonic 3400mAh 18650 Li-ion batteri i Norge er snittvis 200 kr pr stk. Fasttech tar under 50-lappen og attpåtil fraktfritt(!)

Men tilbake til spørsmålet... Har de fleste kameraer en ladekrets som trekker kun den strømmen de skal ha jfr mobiltelefoner o.l.?

Når jeg bruker adapteret til Nexus 7 på mobilen tar det nøyaktig like lang tid å lade, selv om forskjellen er 750 mA og 2000mA (nexus). Mobilen trekker ikke all tilgjengelig kraft pga kretsen dens er laget slik.

Håper kameraer er konstruert slik de også.

Endret av gammalerik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...