kenny28 Skrevet 18. juni 2013 Del Skrevet 18. juni 2013 Jeg er på opptrapping av ritalin for min Adhd, jeg er kommet frem til at jeg får en virkning på 40mg, virkningen er ikke 100% men jeg merker bedringer. Med 40mg "vanlig" Ritalin så kjenner jeg bedringen ganske kjapt innen 20 minutter, men virkningen forsvinner veldig fort igjen. Jeg antar at i fra jeg svelger tablettene til virkningene er borte så har det gått 2 timer. Legen har nå satt meg på 40 mg ritalin med modifisert frisetting, disse skal etter hva jeg har forstått virke lengre. Problemet er når jeg tar disse modifiserte så kjenner jeg ingen virkning i det hele tatt Er det slik at når jeg tar disse 40 mg modifiserte så er de svakere en de kortvarige Ritalinen ? Mener legen snakket om at disse skulle vare opp mot 6 timer ? Er ritalin med modifisert frisetting det samme som kalles depot ? Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 18. juni 2013 Del Skrevet 18. juni 2013 Først: jeg er ingen lege, og veit ikke helt hva jeg snakker om. Din nye ritalin inneholder flere forskjellige amfetaminer som har forskjellige virkning- og halvveringstider. Dosen blir dermed spedd utover flere timer, i steden for at du får alt på en gang, som så forsvinner fort igjen. Om du ikke merker noen verdens ting, så er nok dosen for liten, men det er ikke meningen at du skal føle deg direkte ruset. Og husk: du må aldri justere dosen din før har snakket med legen din. Selvmedisinering fører sjeldent til noe bra. Lenke til kommentar
kenny28 Skrevet 18. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2013 (endret) Er ikke ute etter å få rus, men bedre konsentrasjon, tolmodighet o.s.v noe jeg merket ble bedre på kortvarig 40mg ritalin. Vil det si at de vanlige 40mg tablettene og de modifiserte inneholder akkurat like mye metylfenidat ? I såfall så får kroppen mye mer tilført virkestoff med vanlig ritalin sammenlignet med den modifiserte og det er vel derfor jeg hadde bedre virkning med kortvarig ritalin ? Er det forresten mulig å bli ruset på 40mg ??? Endret 18. juni 2013 av kenny28 Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 18. juni 2013 Del Skrevet 18. juni 2013 1). Er det slik at når jeg tar disse 40 mg modifiserte så er de svakere en de kortvarige Ritalinen ? 2). Mener legen snakket om at disse skulle vare opp mot 6 timer ? 3). Er ritalin med modifisert frisetting det samme som kalles depot ? 1. Ja, men bare svakere i den forstand at de 40 mg frisettes over flere timer, noe som da resulterer i lavere konsentrasjon i blodet. 2. Det stemmer det, men det vil ikke føles slik. Du vil nok heller føle det som de har en virkning på 4 timer. 3. Ja. 1). Vil det si at de vanlige 40mg tablettene og de modifiserte inneholder akkurat like mye metylfenidat ? 2). I såfall så får kroppen mye mer tilført virkestoff med vanlig ritalin sammenlignet med den modifiserte og det er vel derfor jeg hadde bedre virkning med kortvarig ritalin ? 3). Er det forresten mulig å bli ruset på 40mg ??? 1. Ja, men se svar på spørsmål 1 ovenfor. 2. Helt korrekt, men se også svar på spørsmål 1 ovenfor 3. Høyst individuelt. Jeg som aldri har prøvd Ritaline, vil nok oppleve rus/eufori på 40 mg. Lenke til kommentar
kenny28 Skrevet 18. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2013 1. Ja, men bare svakere i den forstand at de 40 mg frisettes over flere timer, noe som da resulterer i lavere konsentrasjon i blodet. 2. Det stemmer det, men det vil ikke føles slik. Du vil nok heller føle det som de har en virkning på 4 timer. 3. Ja. 1. Ja, men se svar på spørsmål 1 ovenfor. 2. Helt korrekt, men se også svar på spørsmål 1 ovenfor 3. Høyst individuelt. Jeg som aldri har prøvd Ritaline, vil nok oppleve rus/eufori på 40 mg. takk for svar. Så derfor får jeg dårligere virkning ja. Noen som vet hva som er "normal" dagsdose ? Selvfølgelig er dette individuelt, men en liten pekepinn er der vel. Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 18. juni 2013 Del Skrevet 18. juni 2013 takk for svar. Så derfor får jeg dårligere virkning ja. Noen som vet hva som er "normal" dagsdose ? Selvfølgelig er dette individuelt, men en liten pekepinn er der vel. Nei, det er ingen pekepinn da Ritalin i utgangspunktet ikke er godkjent for behandling av voksne med ADHD. Lenke til kommentar
kenny28 Skrevet 18. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2013 Hva er godkjent behandling for voksen med adhd da? Lenke til kommentar
Perrern Skrevet 18. juni 2013 Del Skrevet 18. juni 2013 Jeg bruker i allefall concerta. Brukte ritalin før, men var stress å hele tiden følge med på når den skulle tas. Lenke til kommentar
kenny28 Skrevet 18. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2013 Min lege nevnte og at concerta var neste steg. Var du på Ritalin før concerta? Er du fornøyd med concertaen? Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 18. juni 2013 Del Skrevet 18. juni 2013 Hva er godkjent behandling for voksen med adhd da? Concerta og Strattera, selv om det ikke anbefales å starte opp med noen av dem hos voksne. Lenke til kommentar
kenny28 Skrevet 18. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2013 Jeg bruker i allefall concerta. Brukte ritalin før, men var stress å hele tiden følge med på når den skulle tas. Min lege nevnte og at concerta var neste steg. Var du på Ritalin før concerta? Er du fornøyd med concertaen? Lenke til kommentar
Perrern Skrevet 18. juni 2013 Del Skrevet 18. juni 2013 Jeg gikk på ritalin først ja. Jeg er veldig fornøyd med concertaen, funker som bare juling. Eneste problemet jeg har er at jeg sliter litt med søvnen, så jeg må ta melatonin om kvelden for å bli trøtt. Lenke til kommentar
kenny28 Skrevet 18. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2013 an du skrive hvordan din opptrapping var? Lenke til kommentar
Perrern Skrevet 18. juni 2013 Del Skrevet 18. juni 2013 Husker det desverre ikke, var mens jeg gikk på ungdomskolen, så er en del år siden nå. Men husker bare at jeg likte concerta bedre en ritalin fra dag 1. Lenke til kommentar
kenny28 Skrevet 18. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2013 Hva er dosen din nå i dag da og hvordan hjelper medisinen deg nå? Lenke til kommentar
Hèxacôres Skrevet 18. juni 2013 Del Skrevet 18. juni 2013 Jeg er nettopp ferdig med opptrapping selv. Nå vet ikke jeg hvor gammel du er, men jeg er 20, og veier ca 82kg. Min psykolog mener ut ifra egen erfaring at ca 1 mg per kg per døgn er passe. Dvs at jeg som veier ca 82 skal ha 80-90mg per døgn. Dette er HANNES erfaring som lege, ikke en fasit. Jeg begynte med 10mg x 3, og over 2 uker trappet jeg opp til 30mg x 4 per døgn. Jeg går altså på 120mg ritalin til vanlig, og tar 30mg ekstra hvis klokka blir mye om kvelden og jeg sliter med å sove. Dette er en dose som fungerer for meg. 40mg er vell en lav dose, og kroppen blir vandt til stoffet. Du vil ikke merke virkning hver gang du spiser en pille når dette sitter godt i kroppen og du er vandt med det. Du vil derimot merke det veldig hvis du skulle glemme å ta det du er vandt til. (det er min erfaring) Hvis du har spørsmål skal du gjerne sende meg en Pm. Jeg er nå på ritalin på min 13. uke og jeg har aldri hatt det bedre. Lenke til kommentar
kenny28 Skrevet 19. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2013 Jeg er nettopp ferdig med opptrapping selv. Nå vet ikke jeg hvor gammel du er, men jeg er 20, og veier ca 82kg. Min psykolog mener ut ifra egen erfaring at ca 1 mg per kg per døgn er passe. Dvs at jeg som veier ca 82 skal ha 80-90mg per døgn. Dette er HANNES erfaring som lege, ikke en fasit. Jeg begynte med 10mg x 3, og over 2 uker trappet jeg opp til 30mg x 4 per døgn. Jeg går altså på 120mg ritalin til vanlig, og tar 30mg ekstra hvis klokka blir mye om kvelden og jeg sliter med å sove. Dette er en dose som fungerer for meg. 40mg er vell en lav dose, og kroppen blir vandt til stoffet. Du vil ikke merke virkning hver gang du spiser en pille når dette sitter godt i kroppen og du er vandt med det. Du vil derimot merke det veldig hvis du skulle glemme å ta det du er vandt til. (det er min erfaring) Hvis du har spørsmål skal du gjerne sende meg en Pm. Jeg er nå på ritalin på min 13. uke og jeg har aldri hatt det bedre. Har sendt deg PM Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå