DementedAlbino Skrevet 18. juni 2013 Del Skrevet 18. juni 2013 Fikk i dag melding om at disken hvor OS på serveren er lagret er på vei til å ta kvelden. Med andre ord så haster det litt å få på plass en ny disk og få flyttet over OS partisjon til denne. Vanligvis så benytter jeg meg at TrueImage til slike ting, men det har ikke støtte for server OS med mindre jeg kjøper serverutgaven til en liten formue. Så da trenger jeg hjelp til to ting: - En rimelig og bra SSD disk på 120GB eller større. - En rask, sikker og enkel måte å få klonet OS partisjon over til SSD samt få denne som oppstartsdisk. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 18. juni 2013 Del Skrevet 18. juni 2013 Det er jo bare å lage en TrueImage boot CD da fra TrueImage på en vanlig pc. Så bruker du bare denne til å klone diskene eller ta en Image backup av den sviktende disken så du har en kopi i tilfelle den ryker før du får den nye på plass. TureImage CDen fungerer uansett hvilket OS du har på pcen i alle fall, har brukt den metoden i mange år nå. Så den delen er i orden så lenge du har tilgang til Acronis True Image Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 18. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2013 Hvordan klarer true image oppgaven dersom det skal over på en partisjon av ulik størrelse? Mener å huske at der var noe krøll når jeg gjorde det sist. Vedrørende SSD så hadde jeg plutselig en tilovers etter kjøp av ny laptop, så da er det kun selve overflyttingen som er saken. Jeg prøvde på ene vmware maskinen her å bruke clonezilla, noe som virket greit det. Litt mer kritisk når dette skal gjøres på OS disken, så skal teste med true image på vmware før jeg gir meg. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 18. juni 2013 Del Skrevet 18. juni 2013 TrueImage 2010, 2011, 2012 og 2013 støtter i alle fall forskjellige størrelser på diskene du skal klone. Funker selvsagt kun om du har mindre data på disken du kloner fra enn hva størrelsen er på disken du skal klone til. Samme gjelder jo partisjoner. Men har i alle fall brukt det uten problemer siste året på stue pcen, der jeg har byttet OS disk fra 500 GB til 250 GB til 120 GB (SSD). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå