Gå til innhold

Valutaregistreringsloven

Anbefalte innlegg

God morgen :)

Jeg lurer på hvordan denne loven fungerer, med tanke på netthandel fra utenlandske nettbutikker.

I den ene banken min får jeg beskjed om at all handel/bruk-av-visa-kort-på-nett over 5000kr blir "registrert/vaslet-videre-om" av hensyn til valutaregistreringsloven.

(Hovedgrunnen til at jeg lurer på dette er fordi det står som et slags "varsel, OBS!OBS!")

Den andre banken jeg bruker står det at "handel med utlandet blir registrert i.h.t. VRL". (Er det ikke 5.000kr`s grensa som er gjeldende overalt mon tro, og er det forskjell på om man bruker nettbankens visakort eller mastercardet som og er tilknyttet samme bank?)

Hva er greia her? Er dette for å informere om at det kan bli tatt stikkprøve av om du betaler toll for varen når den kommer? Eller har det ikke med meg å gjøre i det hele tatt - kanskje det er for å forsikre seg om at utenlandske nettbutikker ikke sender pakkene sine som "gaver" slik at forbrukere her i Norge skal bli frista til å fortsette å handle hos dem?

Jeg har i det siste handlet møbler fra Danmark for den nette sum av 30.000DK og endte logisk opp med toll på...tja hvor mye var det?..7 - 8.000kr..

Jeg handlet også en beskyttelsesveske til tableten min fra England for 350kr og endte naturligvis opp med å betale toll på den også.

Dette er helt greit så lenge jeg vet om det, hvilket jeg gjorde.

Noen som vet hva denne Valutaregistreringsloven går ut på?

Endret av Countryman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Valutaregisterloven

Kort og grei lov, med definisjoner først og så en del enkle regler. Denne utfylles av Valutaregisterforskriften, som blant annet inneholder følgende:

§ 12.Valutaveksling

Valutaveksling for kunder av beløp større enn NOK 5.000 eller tilsvarende i annen valuta, skal rapporteres til registeret av vekslingsstedet. Der det benyttes betalings- eller kredittkort utstedt av rapporteringspliktig virksomhet, skal denne foreta rapporteringen.

Følgende opplysninger skal rapporteres:

-rapporteringspliktiges organisasjonsnummer

-vekslingsstedets organisasjonsnummer, navn, adresse, postnummer og poststed

-automatnummer

-vekslingsstedets referanse

-vekslingsdato

-kundens fødselsnummer, D-nummer eller organisasjonsnummer

-kundens navn, adresse, postnummer, poststed og land

-statsborgerskap (dersom dette avviker fra kundens land)

-kundens kontonummer ved kontobruk

-kundens kortnummer ved kortbruk

-beløp og valutatype for både kjøpt og solgt valuta

-beløp omregnet i norske kroner

-identifikasjon av den enhet som gjennomfører transaksjonen.

For kunder som ikke har fått tildelt fødselsnummer, D-nummer eller organisasjonsnummer skal rapporten identifisere vedkommende ved kortnummer eller kontonummer dersom kontonummer er tilgjengelig.

Ved manuell behandling skal kundens navn, fødselsnummer, D-nummer, eventuelt passnummer eller annen entydig identifikasjonskode samt adresse opplyses.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ok, takk :)

Jeg klarer ikke finne i lovverket, hvor det står at det kun er beløp høyere enn 5.000kr som blir registrert(?)

Vil dette si at "ingen ser" en netthandel med utlandet om beløpet er lavere enn denne summen?

Hva med veska jeg kjøpte fra England? Hvordan får norske tollmyndigheter med seg i det hele tatt, at jeg skal betale toll på den, når beløpet er så lavt?

Jeg går ut ifra at dette er på grunn av at butikken ønsker å følge loven, og rapporterer dette inn på en eller annen slags måte slik at "når pakken når Norge" sier det et lite "pip i systemet" dems? :)

Lenke til kommentar

Valutaregisterloven gjelder din norske bank, og ikke utenlandske butikker. Men når man sender varer med post internasjonalt må man fylle ut tollskjema. Dette er helt uavhengig av valutaregisteret.

Angående 5000kronersgrensa så har jeg jo sitert forskriftsteksten som etablerer den. Jeg antar det betyr at vekslinger under 5000 kroner ikke skal registreres i valutaregisteret, men de skal jo bokføres hos banken uansett, så noen ser jo også disse.

Valutaregisterloven har som formål å bekjempe kriminalitet (hvitvasking og skatteunndragelse) ved å registrere transaksjoner hvor valuta veksles, og har vel lite med import av varer å gjøre.

Lenke til kommentar

Valutaregisterloven har som formål å bekjempe kriminalitet (hvitvasking og skatteunndragelse) ved å registrere transaksjoner hvor valuta veksles, og har vel lite med import av varer å gjøre.

Mmm...Det er her jeg ikke helt klarer å tyde lovverket..

Jeg tolker det slik, at om du handler en vare over nett med en utenlandsk butikk, ja da veksler du valuta.

Dette er riktignok valutaveksling i en annen forstand enn den jeg tennker på når jeg hører om finansakrobater som kjøper og selger valuta, men like fullt er det en valutaveksling.

Og i.o.m. at man ev. handler en gjenstand over nett med en utenlandsk selger (veksler valuta), ønsker myndighetene å varsle/registrere dette med tanke på det du nevner, kriminalitet ved at man handler/importerer noe inn i landet som her er ulovlig - alt over en viss grense for å begrense registreringene, eller ved kjøp av alkohol fra et billigland = skatteunndragelse.

I så fall har det meget med import av varer å gjøre.

Men det er meget mulig at jeg mistolker denne loven totalt, det er ikke første gang, og at netthandel med utenlandske sjapper ikke blir "registrert" i det hele tatt, uansett beløp - men at det naturlig, kun blir fyllt ut et tollskjema fra avsenders side(?)

Lenke til kommentar

Ja, det er valutaveksling når du handler varer i en utenlandsk butikk (med mindre den tillater at du betaler i norske kroner), og det faller inn under lovens virkeområde. Men det er fortsatt ikke det loven "handler om", det er ikke selve varehandelen som egentlig er det relevante for valutaloven, men vekslingen som da egentlig skjer "før" du betaler.

Og nei, men registrerer ikke valutavekslingen for å forhindre import av ulovlige varer. Som du ser over, så registreres ikke hva du har kjøpt! Så du kan forsåvidt betale for dopkjøp med kredittkort uten at valutamyndighetene får vite det. De registrerer bare selve vekslingen (som skjer hos din bank før valutaen så overføres til utlandet, så vidt jeg skjønner), og ikke varehandelen.

For å hindre ulovlig import eller avgiftsunndragelse ved kjøp av varer har man andre virkemidler. Valutaregisterloven brukes ikke der, av den enkle grunn at slik informasjon (hva slags varer du har kjøpt og hvilke mengder) ikke lagres i valutaregisteret. Det er kun finansiell informasjon om selve veksel-transaksjonen som skal lagres i valutaregisteret.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...