Gå til innhold

Trond Giske misbruker makten sin igjen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hørte om dette på P2 i morges, og det høres merkelig ut. Alle skjønner det er ugler i mosen når styreleder kastes uten bedre forklaring enn:

«Valgene til styrene finner vanligvis sted for en periode på to år, i samsvar med aksjelovens hovedregel. Departementet foretar en løpende vurdering av styrets arbeid, kompetanse og utfordringer, og utskiftinger utenom perioden vil derfor forekomme».

Når det kommer til kompetanse er det ingenting som tyder på at Marte-Hill har mer å bidra med enn Knut Ore. Noen burde satt foten ned for for Giske her.

Lenke til kommentar

Hørte om dette på P2 i morges, og det høres merkelig ut. Alle skjønner det er ugler i mosen når styreleder kastes uten bedre forklaring enn:

«Valgene til styrene finner vanligvis sted for en periode på to år, i samsvar med aksjelovens hovedregel. Departementet foretar en løpende vurdering av styrets arbeid, kompetanse og utfordringer, og utskiftinger utenom perioden vil derfor forekomme».

Når det kommer til kompetanse er det ingenting som tyder på at Marte-Hill har mer å bidra med enn Knut Ore. Noen burde satt foten ned for for Giske her.

Nettopp. Den forklaringen får det til å høres ut som departementet frakriver seg alt ansvar og disse utskiftningene er helt tilfeldige, avgjort av terningkast eller liknende. Hvis det finnes noen rasjonell grunn til å velge en ny styreleder på dette tidspunktet, bør det være mulig å hoste opp en bedre forklaring enn det.

Lenke til kommentar

Eh, er dere virkelig overrasket over at yrkespolitikere verner om yrkespolititikere?

Som fylkesmann (kvinne) er Hill-Marta Solberg regjerningens representant i Nordland.

Hun har nå sannsynligvis kun måneder igjen i den jobben, og har utvilsomt bedt om å få noe som sikrer hennes inntekt (og posisjon) etter valget.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Nå viste det seg at en helt annen person ble utnevnt til ny styreleder i Kings Bay enn den personen NRK annonserte i dag morges. (Artikkelen er oppdatert. Litt.) Er denne personen også en venn av Giske?

Om den nye personen er en venn, vet jeg ikke. Men jeg må holde med Skatteflyktning i at dette ser ut som en snuoperasjon, selv om jeg ikke kan bekrefte det. Uansett er det klanderverdig av Giske å kaste den sittende styrelederen uten saklig grunn midt i perioden og ansette styreledere etter kjønn.

Lenke til kommentar

Uansett er det klanderverdig av Giske å kaste den sittende styrelederen uten saklig grunn midt i perioden og ansette styreledere etter kjønn.

Styrelederen må jo ha et kjønn, tross alt. Er det et problem at den nyutnevnte styrelederen er kvinne?

Hva er egentlig grunnen til at den forrige styrelederen ble kastet?

Bare så flere kan vurdere om de mener at grunnen er saklig eller ikke, mener jeg.

Selv har jeg ikke fått med meg at det er gitt noen begrunnelse.

Lenke til kommentar

Eh, er dere virkelig overrasket over at yrkespolitikere verner om yrkespolititikere?

Som fylkesmann (kvinne) er Hill-Marta Solberg regjerningens representant i Nordland.

Hun har nå sannsynligvis kun måneder igjen i den jobben, og har utvilsomt bedt om å få noe som sikrer hennes inntekt (og posisjon) etter valget.

Helt enig. Blir så oppgitt over at folk ikke skjønner sånt.

Lenke til kommentar

Styrelederen må jo ha et kjønn, tross alt. Er det et problem at den nyutnevnte styrelederen er kvinne?

Problemet er at styrelederen er utnevnt fordi hun er kvinne.

Hva er egentlig grunnen til at den forrige styrelederen ble kastet?

Bare så flere kan vurdere om de mener at grunnen er saklig eller ikke, mener jeg.

Selv har jeg ikke fått med meg at det er gitt noen begrunnelse.

La meg omformulere: Det er klanderverdig av Giske å kaste den sittende styrelederen uten noen kjent, saklig grunn midt i perioden.

Lenke til kommentar
Da heller jeg mer til teorien om at noen ville drite ut NRK's reporter, som nå sitter med panneluggen i postkassa.

Du burde vel legge til "konspirasjons-" foran "teorien" din?

NRK meldte tirsdag morgen at Giske ønsket å sette inn tidligere Ap-nestleder Hill-Marta Solberg som styreleder i det statlige selskapet Kings Bay, og hadde tre ulike kilder på at departementet planla å sette inn Solberg.
http://www.nrk.no/okonomi/unni-steinsmo-blir-kings-bay-leder-1.11086942
Lenke til kommentar

Haha. Det ble angivelig gjort som et ledd for å "øke andelen kvinnestyrte selskaper for regjeringen". Det kan godt være at det faktisk er eneste argument som tåler dagens lys fra regjeringen sin side. Etter valget sitter forhåpentligvis ikke samme mann i regjering, og argumentet "vi økte antallet kvinnelige ledere i statseide selskaper til xx". Som om en kvinnelig leder automatisk er en god leder - vi har alle sett hvordan pusekatter oppfører seg i media...

Lenke til kommentar

Dette er ikke så vanskelig. Solberg hintet til sitt nettverk at hun trengte makt og penger. Politiker verner sine egne. Når det ble lekket før tilsettelsen av Solberg så kaster man seg rundt og finner en annen kandidat. Og i dag blir det minst bråk når man skal kjempe mot de onde menn som utfører arbeid.

Men, etter sommeren så har Solberg en ny jobb.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...