Gå til innhold

Formatere HP. Ingen w7-cd fulgte med.

Gjest

Anbefalte innlegg

God dag. Jeg ønsker å formatere min HP 620. Jeg har bare formatert PCer før med windows-cd (eventuellt kan jeg finne ut hvordan det blir gjort med USB-minnepinne). Hvordan skal jeg gjøre det nå, uten CD?

Jeg kan ikke mye om formatering, men jeg ønsker at _alt_ blir som nytt -- altså ikke bare en disk eller en del av pcen. Kan alt bli tomt og alle spor og slagg borte?

I tillegg har jeg et spørsmål: Datamaskinen går sakte for tiden. Om jeg formaterer, vil den virkelig bli like rask som da den var ny? Hvis nei, som jeg antar er svaret, hvor mye vil en slik formatering ha å si? Om den fortsatt går sakte, hvilken del bør jeg bestille (f.eks prosessor, harddisk, ...) for å gjøre den som ny?

Er blanke ark og renessanse noe jeg kan glemme?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange bærbare kommer med en gjenopprettingsfunksjon. Når maskinen starter opp trykker man da noe slikt som Esc, F9, Del (det står på skjermen under oppstart, det var Esc på en HP jeg satt med i går).

Man kommer da til en meny hvor man kan velge å sette maskinen tilbake til fabrikkoppsett, dvs slik den var da den kom fra butikken.

I teorien skal den da være god som ny. Evt støv på prosessor/vifte er vel eneste som vil være en forskjell.

Om du har muligheten ville jeg da først ha avinstallert alt av HP-greier som kommer med, og evt antivirus som følger med (typisk norton) før du installerer det antivirusprogrammet du ønsker å bruke.

Hvis den går sakte ville jeg bestilt en SSD-disk, evt mer RAM. Du skriver ikke hvilke specs maskinen har, det hender at like maskiner (modellnumre) kommer med ulikt oppsett på ram etc., så er litt vanskelig å svare på.

Men for en 3 år gammel maskin er det vel ikke så mye som skal til før et vil være like greit å kjøpe en ny.

Lenke til kommentar

Takk for godt og hjelpsomt svar! Med HP-softwaren kommer det en helt del buisness-ting som jeg ikke har bruk for, ja. Jeg bestilte buisness-pc fordi man får veldig god kundeservice, i forhold til privatperson og familieting osv. Helt gratis har det tre ganger kommet en reparatør i bil og gitt meg helt nye deler gratis og byttet dem ut med det som er i dårlig stand! 😮 (Prosessor, lader, batteri, og flere andre ting.) Anbefales. Så HP-tingene får jeg avinstallere, ja, når jeg formaterer.

Jeg ønsker å beholde maskinen fordi den utvendig er i veldig god stand (og delvis fordi jeg vil gjøre et poeng ovenfor kjæresten min og flere venner som til tider uoppfordret har gjort poeng ut av at deres MacBooker fortsatt er raske. Når deres maskiner begynner å arbeide sakte ønsker jeg å ha en mye eldre HP i super form).

Her er specsene om det avslører noe avgjørende. F.eks om hvilke deler jeg bør anskaffe.

Operativsystem: Windows 7 Home Premium 64-bit (6.1, build 7601)

System model: HP 625 (WT143EA)

Prosessor: AMD Athlon II P320 Dual-Core Processor (2 CPUs), -2.1GHz

Minne: 2048MB RAM

Page file: 1879MB used, 169 available

Da formaterer jeg og rapporterer tilbake om noe fortsatt går sakte.

Takk

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå formaterer jeg ved å bruke system recovery. Men det hele stanset nå først etter jeg har valgt språk, oppdateringsinnstillinger, dato og liknende. Det står at jeg skal sette inn disk. Hva er dette for noe?

Lenke til kommentar

Mulig du har bedt om at det skal tas sikkerhetskopi av personlige filer (bilder, dokumenter etc). Da blir recovery-programmet å be deg sette inn CD/DVD for å brenne dette på. Prøv igjen men huk vekk alternativet for sikkerhetskopiering om det skulle vise seg at dette er problemet ditt.

Lenke til kommentar

Et annet alternativ som jeg nylig har utført på en tre år gammel Acer:

Lastet ned offisiell ISO av Windows 7.

Aktiverte med produktnøkkelen som står på klistremerket (ofte under maskina).

Fikk dermed en "clean install" uten masse unødvendig programvare. For meg var det ikke nødvendig å hente ned driver fra produsenten. Eneste som manglet var driver for trådløst kort. Koblet til med kabel og hentet ned via Windows Update.

Noen flere detaljer: Jeg lastet ned norsk 64-bit Professional og installerte via USB ved å bruke Microsofts verktøy for å overføre ISO til minnepenn. Slettet så fila ei.cfg fra mappa support på minnepennen. Slik fikk jeg valgt Home Premium under installasjonen.

Når jeg kom til steget hvor man velger disk/partisjon, trykket jeg SHIFT + F10 for å åpne et kommandovindu. Her kjørte jeg følgende kommandoer for å nullstille hele disken, siden jeg ikke hadde behov for å ta vare på noen av partisjonene (recovery bl.a.).

diskpart
list disk
select disk 0
clean
exit
exit

Når jeg så trykket på Oppdater, kom disken opp blank. Trykket Neste og setup partisjonerte og formaterte automatisk.

Lenke til kommentar

Når det gjelder oppgradering av maskinvare, så er det stort sett arbeidsminne (RAM) og harddisk man kan bytte ut på en bærbar.

Slik jeg forstår det etter litt rask googling, så har maskinen to minnespor, hvorav det sitter en 2GB brikke i det ene sporet. Du kan kjøpe en brikke til av samme type, eller evt. bestille et kit med to identiske brikker. Maskina skal støtte maks 8GB RAM.

Når det gjelder harddisk, regner jeg med at det er en SATA 3Gbps og at maskina ikke støtter nyeste SATA 6Gbps. Du vil derfor ikke få utnyttet en SSD fullt ut (overføringshastigheter blir begrenset til rundt 270MB/s), men den raske responsen som en SSD gir vil du uansett oppleve (oppstart av Windows og programmer).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...