Gromle Skrevet 18. juni 2013 Del Skrevet 18. juni 2013 Hei. Bare ett kjapt spørsmål, vil en STM-versjon av en linse fungere bra på ett eos 600d? Skjønner det slik at at må ha ett 650d eller nyere for å dra full nytte av en slik linse, men at det hovedsaklig gjelder fokus under filming. Dvs at til vanlig knipsing vil det ikke være noe særlig forskjell. Har jeg skjønt det riktig? Lenke til kommentar
xRun Skrevet 18. juni 2013 Del Skrevet 18. juni 2013 Hvis jeg ikke har misforstått er STM-objektivene både raske, nøyaktige og ekstra stillegående ift. fokusering, og avgir vesentlig mindre lyd til mic på kamerahuset under filming. Sånn lyd kan være plagsom hvis man ønsker å unngå det. Såvidt jeg vet er det hele fortrinnet, men det funker nok like godt til foto på både 600D og 650D. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 18. juni 2013 Del Skrevet 18. juni 2013 (endret) STM-objektivene er laget for å fungere bedre med autofokus i liveview-modus med 650D eller nyere enn andre objektiver. Autofokus i liveview-modus blir fremdeles ikke like kjapp som når du bruker søkeren, men den skal fungere bedre enn annen optikk. Det er ingen store fordeler med hus som ikke støtter dette, som 600D og eldre. STM-objektivene fokuserer tregere enn "vanlig" optikk når du bruker søkeren - dette gjelder både nyere og eldre hus. De fungerer helt fint; de har bare ikke den lynkjappe responsen som annen optikk. Har selv kjøpt EF 40/2.8 STM til min 5DmkII, og den fungerer helt greit. Endret 18. juni 2013 av Trondster Lenke til kommentar
Cilleron Skrevet 18. juni 2013 Del Skrevet 18. juni 2013 STM-objektivene fokuserer tregere enn "vanlig" optikk når du bruker søkeren - dette gjelder både nyere og eldre hus. De fungerer helt fint; de har bare ikke den lynkjappe responsen som annen optikk. Jeg var under den oppfatning av at STM var tregere enn USM, men raskere enn en vanlig af-motor? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 18. juni 2013 Del Skrevet 18. juni 2013 Jeg var under den oppfatning av at STM var tregere enn USM, men raskere enn en vanlig af-motor? Tror ikke den er noe kjappere enn "vanlig" ikke-USM - den er i alle fall merkbart treig på min 5D, hvor diverse USM-optikk jeg har hatt har "øyeblikkelig" fokusering sammenlignet med langsomme EF 40/2.8 STM. Skal du først og fremst ha objektivet til video og bruker mye liveview - gå gjerne for STM. Skal du derimot ha optikk til kjapp "sports"-fotografi - så er STM litt treig, og du vil heller ha USM. Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 18. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2013 Det jeg tenkte var å bytte ut kitobjektivet (18-55) med 18-135 objektivet fra canon, da jeg savner litt mer tele innimellom. Og synes det virker som om STM-utgaven har noe bedre byggkvalitet enn den forrige versjonen. Og i tillegg er mer stille under fokusering. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå