Gå til innhold

Hummermuseet på Espevær

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg må vel være ærlig å si at jeg aldri har hørt om et slikt museum før, Astrid - men det høres jo spennende ut.

Jeg opplever vel at du ikke får formidlet helt den magiske stemningen som du sikkert følte da bildet blir såpass mørkt at det blir mye negative flater i bildet.

Det lyset som henger over bassengene og speiler seg ser jo forlokkende ut, og spesielt for en med kamera :)

Lenke til kommentar

Hummermuseum var noe utenom det vanlige, ja.

Av disse tre utgavene, så vil jeg si at #3 er den som faller best i smak; da det er med alle lysrefleksjonene som bryter med de grønne rutene. Det som trekker ned for min del er litt for mye mørke flater ut mot sidene; jeg ville nok beskjært noe på alle kanter - litt mer på toppen enn resten.

Lenke til kommentar

Jeg må vel være ærlig å si at jeg aldri har hørt om et slikt museum før, Astrid - men det høres jo spennende ut.

Jeg opplever vel at du ikke får formidlet helt den magiske stemningen som du sikkert følte da bildet blir såpass mørkt at det blir mye negative flater i bildet.

Det lyset som henger over bassengene og speiler seg ser jo forlokkende ut, og spesielt for en med kamera :)

Hummermuseum var noe utenom det vanlige, ja.

Av disse tre utgavene, så vil jeg si at #3 er den som faller best i smak; da det er med alle lysrefleksjonene som bryter med de grønne rutene. Det som trekker ned for min del er litt for mye mørke flater ut mot sidene; jeg ville nok beskjært noe på alle kanter - litt mer på toppen enn resten.

Takk til Birger og tomsi42 for fine tilbakemeldinger - veldig fint å få innspill som gir et inntrykk av hvordan andre opplever bildet. :)

Det som er tingen her er at dette muséet er som et enormt digert båthus, hvor hummeren ligger gjemt og hvor det er gitter som hindrer den i å rømme. Huset ble tidligere brukt til lagring av fanget hummer og det er fra midten av 1800-tallet. Veldig høyt under taket og lysluker som gir de grønne rutene på vannet. Man fraktes rundt i det store bassenget på en liten treflåte som dras rundt omkring ved hjelp av et nettverk av tau. Lyset er ganske dunkelt, men man ser jo mer enn det som kommer frem på bildet.

Så her er det relativt mørkt og kjølig, romfølelsen er som i en diger katedral, høyt over og rundt seg ser man gammelt treverk og tau, enkelte lysglugger, skimmer i vannet -

Så her har jeg forsøkt å fange det som for meg skapte atmosfæren - mørke og grønt lys i vannet :) Selv liker jeg bilder hvor motivet er omsluttet av mørke, men om det fungerer i andres øyne er jo en annen sak ;)

Jeg skal finne flere bilder fra dette spesielle stedet og presentere med litt flere detaljer og mindre mørke - kanskje det fanger stemningen bedre når det kommer til stykket! :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...