Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ulovlig depositum - neste steg

Krups

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har brukt store deler av dagen på å google og lese om dette, men finner ikke et konkret svar på det jeg lurer på.

Fra 1. november flyttet jeg inn i en leilighet. På grunn av store geografiske avstander møtte jeg ikke huseier før ved overtagelse.

Jeg spurte om opprettelse av depositumskonto i banken, men dette ble avslått som noe de ikke praktiserte.

På dette tidspunktet var jeg ikke klar over at dette er en ulovlig praksis, og gikk med på dette grunnet et ekstremt press i leiemarkedet.

Kort tid etter starter problemene.

I annonsen fremgår det at Internett er inkludert i husleien. Dette er også noe vi har en muntlig avtale om, men uheldigvis er ikke dette nevnt i kontrakten.

Jeg får ikke koblet meg opp og kontakter huseier ang dette.

Jeg blir lovet at dette skal sjekkes opp i. Da det ikke skjer noe ila et par uker, purrer jeg videre på huseier. Fortsatt ingenting.

Ved overføring av husleie for desember spør jeg huseier i en tekstmelding om hva jeg kan trekke fra husleie. Jeg får til svar at det vil komme en montør og se på dette, og at jeg i mellomtiden kan få 100 kroner i kompensasjon for problemet.

Jeg er avhengig av nettilgang i forbindelse med jobb og tegner et mobilt bredbåndsabonnement til 299 i mnd.

Da dette har fungert helt OK i en periode purrer jeg ikke mer på huseier før i mars. I mellomtiden har jeg blitt gjort oppmerksom på at huset skal selges, men at vi som leier vil få beskjed i god tid og at oppsigelsestiden vil gjelde slik det fremgår i kontrakten.

Da får jeg til svar at utstyret må byttes, men at dette blir alt for kostbart for huseier nå som huset skal selges allikevel.

På dette tidspunktet begynner jeg å bli rimelig lei, og kontakter forbrukerrådet for råd. Jeg blir rådet til å trekke hele beløpet på 299 fra hueleien og å gi huseier en skriftelig beskjed om dette.

Da jeg ikke har en fungerende skriver, kopierer jeg teksten fra forbrukerrådet i en mail. Huseier har derfor fått dette skriftlig.

Dagen etterpå får jeg oppsigelse i retur. Oppsigelsesgrunnen oppgis å være at huseier trenger å disponere rommet selv under flytting og at det har vært manglende renhold (trappevask, som forøvrig aldri har blitt nevnt hverken med et ord eller i skrift)

På siste leie trekker jeg fra hele summen jeg totalt sett har lagt ut for Internett. 299*6.

Nå til sakens kjerne. Husleier nekter å utbetale fullt depositum.

Hun vil nå trekke fra alt som har med utgifter til Internett å gjøre, ettersom det ikke er kontraktfestet at det skal inkluderes. Hun mener også at utvasken har vært for dårlig, enda det ikke var vasket ut da jeg flyttet inn.

Jeg glemte å vaske hjørnetskapet og der sto det et rødvinsglass og en boks med kosttilskudd. Dette har fungert som en pendlerleilighet, så dette skapet har ikke vært nevneverdig i bruk.

Dette har ikke blitt nevnt med et ord før jeg etterspurte depositum, halvannen uke etter at jeg flyttet ut.

Vi avtale et møte forrige fredag, der jeg dukket opp og ingen var hjemme. Telefoner ble heller ikke besvart.

Etter å ha lest meg opp på her på forumet i dag, har jeg sendt huseier forbrukerrådets skjema der jeg har krevd tilbakebetalt ulovlig depositum.

Etter det har det haglet inn usaklige tekstmeldinger, og det virker ikke på meg som om dette er noe hun kommer til å etterfølge.

Hva er neste skritt for min del? Kommer jeg ikke utenom å betale 850 kroner for å få drøftet dette i forliksråd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil ikke disse 850 kronene bli noe hun må dekke uansett? Har du advart henne om at forliksråd blir det neste steget?

Det er forsåvdt ikke kostnaden som er problemet, dårlig formulert av meg.

Jeg har informert om det, ja, men hun hevder at hun har alt på det rene ettersom jeg har godtatt depositumsordningen. Jeg svarte da at det var hun som huseier sitt ansvar å sette seg inn i de lover og regler som til en hver tid gjelder huseier, men fikk bare til svar at 'dette blir for dumt.'

Spørsmålet var vel egentlig om det er noen jeg kan kontakte før jeg evt. kontakter forliksrådet?

Og har jeg alt mitt på det rene, og i et forliksråd - vil begges utfordringer felles en dom over?

Lenke til kommentar

Forliksklagen koster vel omtrent 850 kr + omtrent samme sum om saken går opp i forliksrådet.

Vil anbefale deg å kontakte finn, de har trolig annonsen liggende og kan gi deg en kopi av denne.

Endret av Nasciboy
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Godt råd den over mhp internett i annonsen.

Også mulig at linken du hadde fra den gang funker fremdeles om du har tatt vare på den.

Dokumentere alt er også godt råd, SMSer, samtaler, tidspunkt etc.

Bare en ekstra detalj. Hva var avtalt ang oppsigelsestid i kontrakten? Standard er 3mnd, hvilket betyr om at du ble sagt opp i mars så skal du kunne bo ut juni. Tenker bensin til bålet om du skal lage en liste med fremstilling av at du har blitt behandlet ureglementert i leieforholdet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg har informert om det, ja, men hun hevder at hun har alt på det rene ettersom jeg har godtatt depositumsordningen. Jeg svarte da at det var hun som huseier sitt ansvar å sette seg inn i de lover og regler som til en hver tid gjelder huseier, men fikk bare til svar at 'dette blir for dumt.'

Jeg er ganske sikker på at dette ikke blir for dumt :-P. Irregulært depositum har vel ikke huseier noen rett til å beholde uansett slik jeg forstår det. Du kan når som helst kreve depositumet tilbakebetalt + forsinkelsesrenter på ca. 9 % (husleieloven § 3-7).

Jeg er ikke noen advokat, men dette virker jo ganske klart og tydelig i loven. Det er utleier sitt ansvar å følge loven på dette punktet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...