Slai Skrevet 17. juni 2013 Del Skrevet 17. juni 2013 Når jeg spilte Half-life for første gang hadde jeg aldri anelse hva jeg holdt på med, hvor jeg skulle, hva som lå bak neste hjørne. Jeg husker enda å krype gjennom en ventil og høre soldater rett før det ble skarpe smell og en lysstråle plutselig dukket opp foran meg. Jeg husker at jeg tenkte "hva skjer?" i et millisekund før det kom flere smell og flere lysstråler og jeg innså at de skyter på meg fra rommet under, og jeg startet rygge tilbake men ventilsjakten røk under vekten min og jeg falt ned. Fantastisk øyeblikk. Nå spiller jeg Final Fantasy IV. Med en walkthrough. Jeg aner ikke hvorfor jeg ender opp i Mysidia igjen, jeg bare vet at det er X kister jeg bør hente der. Grunnen til at jeg bruker walkthrough på rpgs som final fantasy er fordi jeg føler at hvis jeg ikke gjør det ender jeg opp med en underutviklet karakterliste som bare er subpar i tillegg til at jeg muligens går glipp av ekstremt mye. Jeg hadde feks ikke tenkt på å åpne kister i Chrono Trigger i fremtiden for så å ta de i nåtiden og så i fortiden, for å få samme items flere ganger og i bedre versjoner. Vurderer å droppe walkthrough på FFene som jeg skal gjennom videre (vi til xii). Hva tenker dere godtfolk om Walkthroughs? Bruker dere dem? Hvis dere gjør det, er det kun for visse spilltyper eller kun ved andre gjennomgang? Lenke til kommentar
moby_duck Skrevet 17. juni 2013 Del Skrevet 17. juni 2013 En god generell regel er vel å holde seg unna walkthrough og cheats til spillet blir kjedelig uten dem. Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 17. juni 2013 Del Skrevet 17. juni 2013 Jeg har ingenting imot å bruke guides til spill som Final Fantasy, da det er gøy å bygge opp karakterene, og prøve seg på alternative bosser. Jeg runder alltid spillet uten guide først, deretter har jeg øyeblikkelig startet på nytt, med guide. 1 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 17. juni 2013 Del Skrevet 17. juni 2013 Greit ved andre gjennomspeling der eg har lyst å få med meg alt, men aldri på første runde. Lenke til kommentar
Slai Skrevet 17. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2013 (endret) I et spill som er såpass langt og utilgivelig som Final Fantasy handler det sjelden (for meg) om å bli lei, du må liksom ofte starte på nytt for å bruke walkthrough, og da er det lett tyve+ timer du må gjøre om. I feks GTA eller Yoshis World eller Mega Man X3 er det ikke like ille. De er ganske korte spill med lite du kan gjøre såpass galt at det ikke kan korrigeres ganske lett. Jeg ville dog aldri spilt feks The Last of Us eller Half-life 3 med walkthrough på første play through. Endret 17. juni 2013 av Slai Lenke til kommentar
IcedInsanity Skrevet 17. juni 2013 Del Skrevet 17. juni 2013 Spiller gjennom Darksiders 1 nå med en YT guide. Men det er min andre gjenomspilling for å få med meg alle småting som eg trenger for Platinum. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 17. juni 2013 Del Skrevet 17. juni 2013 Bruker walkthrough hvis jeg sitter fast for lenge. Livet er for kort til å kastes bort på dårlig spilldesign. Lenke til kommentar
""" Skrevet 18. juni 2013 Del Skrevet 18. juni 2013 Greit ved andre gjennomspeling der eg har lyst å få med meg alt, men aldri på første runde. This. Har aldri brukt walkthrough selv, dog, og kommer nok aldri til å gjøre det. Lenke til kommentar
Slai Skrevet 18. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2013 Gjelder det innholdsrike spill som feks FF og metal gear da eller tenker du på ting som liksom... turok og Half-life? Lenke til kommentar
Demon_Hunter Skrevet 18. juni 2013 Del Skrevet 18. juni 2013 hvis jeg ser en walkthrough så ser jeg ingen grunn til å spille spillet. man får ingen overaskelser eller følelsen av exploration. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 18. juni 2013 Del Skrevet 18. juni 2013 Jeg kan fort bestemme meg for walkthrough i andre runde hvis spillet er et der man fort mister noe viktig hvis man ikke opptrer akkurat som spillet vil man skal opptre. Lenke til kommentar
LMH Skrevet 18. juni 2013 Del Skrevet 18. juni 2013 Det kjem veldig an på kva spel det er snakk om for min del. Tidlegare var eg kategorisk motstandar av walkthroughs, men den haldninga har mjukna opp litt i seinare tid. Dette har sikkert litt med at eg har betrakteleg mindre tid til å spele no enn før og helst ikkje vil kaste vekk tid på å stå fast på grunn av noko eg ofte tilfeldigvis ikkje har sett. I lange spel, typisk i RPG-sjangeren, kan ein jo ofte bli stilt i situasjonar som kan ha stor konsekvens utan at ein har noko særleg grunnlag for å bestemme seg for kva som fører til kva. Dette kan jo også sjølvsagt vere noko av poenget, men eg kjem sannsynlegvis ikkje til å spele spelet om igjen i og med at det tar så lang tid, og vil jo då gjerne vite konsekvensane på førehand. Av og til i alle fall, det kjem frykteleg an på situasjonen merkar eg. Det viktigaste er at ein speler på ein måte som kvar enkelt synest er mest morosam! Lenke til kommentar
hopp1a Skrevet 18. juni 2013 Del Skrevet 18. juni 2013 Bruker veldig sjeldent, lager ganske ofte. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 18. juni 2013 Del Skrevet 18. juni 2013 Skal sies at jeg f.eks. er utrolig lei av at jeg mister Ramuh i hvert bidige FFVII-spill fordi jeg glemmer at han er i Chocobo Jockey-rommet... Lenke til kommentar
Iza_ Skrevet 18. juni 2013 Del Skrevet 18. juni 2013 Runde 1: Uten Runde 2: med, for da vil jeg alltid finne alt Lenke til kommentar
Lykketrolling Skrevet 18. juni 2013 Del Skrevet 18. juni 2013 Er svært, svært sjelden jeg gidder ta en runde to, så bruker let's play og YT-guider om det er noe jeg sitter fast på. Det jeg misliker mest med walkthroughs are at de som regel spolerer hvor mye som er igjen av spillet, og mange går ut ifra at du har fulgt de slavisk hele veien. I diverse JRPGs og sånt jeg har sittet fast i, har jeg brukt nesten like lang tid på å finne ut hvor jeg er i walkthroughen som å faktisk komme videre. Det er dog delvis fordi jeg gjør så godt jeg kan for å finne løsningen 'rett vei'. Dvs står jeg fast foran en dør vil jeg vite hvordan man åpner døren, ikke hva som skjuler seg bak den. YT-guider er meget bra på begge områdene. De viser deg nøyaktig hvor de er (og dermed er det lett å finne ut hvor du er), og det er lett å slå av filmen med en gang døren åpnes. Da spoleres fint lite. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå