Elgmus Skrevet 17. juni 2013 Del Skrevet 17. juni 2013 Hei folkens! Jeg har en Dell inspirion 7720 se og har vært veldig fornøyd med denne bærbare maskina. Nå er det på tide å bytte til en ssd og da trenger jeg litt assistanse. Tenkte kanskje noen kunne gi meg råd i forhold til hvilken ssd som passer (blir godt ytnyttet i denne maskina) og hva jeg bør kjøpe for å bruke hd som ekstern disk. Som dere sikkert skjønner har jeg begrenset med kunnskap om dette og trenger det inn med teskje. Er det en enkel jobb for en som har bygget en pc for 10 år siden? Ser for meg at jeg vil gjøre dette ganske billig og trenger ikke stor kapasitet. Da jeg har nok med den eksterne disken. Et siste spørsmål: Ryker garantien his jeg gjennomfører dette? Dette er meget mulgi svart på før men jeg er som sagt litt treg:) Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 18. juni 2013 Del Skrevet 18. juni 2013 Har selv denne maskinen og både 7mm og 9.5mm disker passer. Selv har jeg en Crucial m4 som jeg er godt fornøyd med, men i dag hadde jeg kjøpt en Samsung 840 eller 840 PRO og du har råd til å betale litt ekstra. (du skal ikke ha mSATA format, de passer ikke). eks på disk som passer: http://www.prisjakt.no/product.php?p=1441706 Maskinen har plass til to disker så om du har den vanlige modellen med kun en HDD har du plass til både SSD og HDD internt. Operasjonen er enkel, du trenger et lite stjerneskrujern, skru av bunnplaten, skru ut disk med ramme, skru disken ut av rammen, sett i SSD i rammen, sett disken på plass igjen. Ønsker du å bruke HDD'en internt trenger du 4 skruer som med rett skrugang og svært flatt hode, ellers passer de ikke, maskinen kommer allerede mend ramme for montering i den andre diskplassen, kun skruene som mangler. Mulig garantien ryker, det skal jeg ikke uttale meg om, men har du kjøpt maskinen privat har du fremdeles 5 års reklamasjonsrett, etter norsk forbrukerkjøpslov, som du beholder selv om du bytter HDD. Ønsker du å bruker gamle disken eksternt trenger du et 2.5" kabinett, anbefaler usb 3.0: http://www.prisjakt.no/category.php?o=produkt_pris_inkmoms&l=s130214671 Lenke til kommentar
DellCare Skrevet 18. juni 2013 Del Skrevet 18. juni 2013 Hej Mustage Du kan sagtens udbytte til en SSD, uden at det går ud over din garanti. HDD/SSD går under betegnelsen CRU, hos os. Hvilket står for "Customer Replacement Unit". Du skal dog være opmærksom på, at skulle der ske skader under udskiftningen, er disse naturligvis ikke dækket af garantien. Du kan finde hjælp til udskiftningen i manualen: ftp://ftp.dell.com/Manuals/all-products/esuprt_laptop/esuprt_inspiron_laptop/inspiron-17r-se-7720_Owner%27s%20Manual_no-no.pdf Med venlig hilsen Karina Hansen Dell | Social Media & Communities Professional Følg os på Twitter: @DellLytter Lenke til kommentar
Elgmus Skrevet 18. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2013 Har selv denne maskinen og både 7mm og 9.5mm disker passer. Selv har jeg en Crucial m4 som jeg er godt fornøyd med, men i dag hadde jeg kjøpt en Samsung 840 eller 840 PRO og du har råd til å betale litt ekstra. (du skal ikke ha mSATA format, de passer ikke). eks på disk som passer: http://www.prisjakt.no/product.php?p=1441706 Maskinen har plass til to disker så om du har den vanlige modellen med kun en HDD har du plass til både SSD og HDD internt. Operasjonen er enkel, du trenger et lite stjerneskrujern, skru av bunnplaten, skru ut disk med ramme, skru disken ut av rammen, sett i SSD i rammen, sett disken på plass igjen. Ønsker du å bruke HDD'en internt trenger du 4 skruer som med rett skrugang og svært flatt hode, ellers passer de ikke, maskinen kommer allerede mend ramme for montering i den andre diskplassen, kun skruene som mangler. Mulig garantien ryker, det skal jeg ikke uttale meg om, men har du kjøpt maskinen privat har du fremdeles 5 års reklamasjonsrett, etter norsk forbrukerkjøpslov, som du beholder selv om du bytter HDD. Ønsker du å bruker gamle disken eksternt trenger du et 2.5" kabinett, anbefaler usb 3.0: http://www.prisjakt.no/category.php?o=produkt_pris_inkmoms&l=s130214671 Setter stor pris på dette. Takk! Jeg har nok den modellen med 1 hd og har plass til en ssd. Jeg vil gjerne ha en "clean" win7 og hvordan gjør jeg det da etter at ssd er inne? Er du forresten fornøyd med din? Hej Mustage Du kan sagtens udbytte til en SSD, uden at det går ud over din garanti. HDD/SSD går under betegnelsen CRU, hos os. Hvilket står for "Customer Replacement Unit". Du skal dog være opmærksom på, at skulle der ske skader under udskiftningen, er disse naturligvis ikke dækket af garantien. Du kan finde hjælp til udskiftningen i manualen: ftp://ftp.dell.com/Manuals/all-products/esuprt_laptop/esuprt_inspiron_laptop/inspiron-17r-se-7720_Owner%27s%20Manual_no-no.pdf Med venlig hilsen Karina Hansen Dell | Social Media & Communities Professional Følg os på Twitter: @DellLytter Takk for svar. Kan dere kontaktes hvis jeg står fast i prosessen? Lenke til kommentar
DellCare Skrevet 18. juni 2013 Del Skrevet 18. juni 2013 Ja, naturligvis. Du er altid velkommen til at kontakte mig, så skal jeg se, om jeg kan hjælpe dig. Hvis du skal lave en clean re-install, gøres dette lettest via den recovery disc du fik med i ordren (såfremt du bestilte med medie). Har du ikke længere mediet, og der stadig er garanti på computeren, kan du sende mig en privat besked med servicetag, så ser jeg om jeg kan sende dig en ny, omkostningsfrit. Med venlig hilsen Karina Hansen Dell | Social Media & Communities Professional Følg os på Twitter: @DellLytter Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 18. juni 2013 Del Skrevet 18. juni 2013 (endret) Setter stor pris på dette. Takk! Jeg har nok den modellen med 1 hd og har plass til en ssd. Jeg vil gjerne ha en "clean" win7 og hvordan gjør jeg det da etter at ssd er inne? Er du forresten fornøyd med din? Stort sett fornøyd med min ja, synd at dell ikke leverer den med bakbelyst tastatur dog. Ellers er det god valuta for pengene. Jeg laget selv gjennopprettingsdisker via dell sin installerte software før jeg tok ut den gamle disken, så installerte jeg fra disse til SSD'en. Heldigvis har ikke dell alt for mye unødvendig programvare inkludert i gjennopprettingen, eneste man må kvitte seg med er mcafee antivirus som gir lag i spill. Endret 18. juni 2013 av OC-Freak Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå