Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hvor kjøpte du vibrasjonsfritt feste?

http://www.mytrendyphone.no/shop/sony-ericsson-xperia-43047p.html

 

Den tar litt plass, men sitter som støpt. Alternativt kan du plukke opp en slik en: http://www.mytrendyphone.no/shop/universal-bilholder-svart-86106p.html

 

som kan modifiseres ved at du legger en bit plastikk e.l. mellom festemekanismen og holderen. Tving det i klem ved enten lim, tråd e.l. Dette fungerer også veldig greit, og er billig nok til at du kan gjøre det flere ganger. Har begge og er fornøyd med begge to.

 

Det øverste festet sitter som støpt, men som sakt så tar det litt mer plass.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

På oppkjøring, kan man da spørre om hvor man skal kjøre, feks: "inn her?", "til høyre i rundkjøringen", osv, eller blir man strøket da? Takk for hjelpen smile.png

Mye jobb i det siste, så dette er muligens i siste liten?...

Men ja du kan be sensor reptere en tilsigelse. Du kan spørre om hva du vil, men sensor skal ikke svare på noe som er direkte hjelp til kjøringen din. Hvor du kjører er ikke så viktig, som hvordan:)

Håper det gikk veien, eller går veien hvis det er forestående!

Lenke til kommentar

Mye jobb i det siste, så dette er muligens i siste liten?...

Men ja du kan be sensor reptere en tilsigelse. Du kan spørre om hva du vil, men sensor skal ikke svare på noe som er direkte hjelp til kjøringen din. Hvor du kjører er ikke så viktig, som hvordan:)

Håper det gikk veien, eller går veien hvis det er forestående!

Setter pris på om du svarer idenne tråden:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1535564

 

Kort:

"En moped kan kjøre fortere enn 45km\t i en nedoverbakke, viss det feks er en 60-80km\t sone"

 

JA eller NEI? :)

Lenke til kommentar

Slik jeg ser det er ikke hovedpoenget i den tråden at mopeden beveget seg fortere enn 45km/t, men at mopedisten aktivt hindret en forbikjøring og dermed konstruerte en farlig situasjon. Dette er direkte ulovlig i forskrifter, uansett hvor fort en moped har lov til å kjøre.

§ 12. Forbikjøring

4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.

Dette forutsetter at trådstarter faktisk gjorde følgende;

2. Før forbikjøring skal kjørende forvisse seg om at

a) vegen er fri for hinder på tilstrekkelig lang strekning framover,

noe som han etter egne ord gjorde.

Ordlyden sier at moped:

a) Moped: Motorvogn med to hjul (motorvogn gruppe L1e) eller tre hjul (motorvogn gruppe L2e) som har en høyeste konstruksjonshastighet som ikke overstiger 45 km/h og som har motor som oppfyller vilkårene angitt i annet eller tredje avsnitt.

Noe som skal tilsvare at mopden skal ikke kunne gi selvdrift nok til å overskride 45km/t. Konstruksjonshastighet betyr at kjøretøyet er konstruert for hastigheter opp til 45km/t, og er derfor ulovlig å kjøre fortere med. Det samme gjelder for lett-motorsykkel, der noen kan ha konstruksjonshastighet til 70-80km/t, registrert i vognkortet. Om du stoppes for å ha kjørt fortere enn disse hastighetene, og politi ser i vognkort, kan du bøtelegges for det. Av På samme grunnlag skal traktorer med konstruksjonshastighet mindre enn 20km/t ikke registreres. Kjører man fortere enn dette med disse traktorenen, kan man igjen straffes.

På lik linje har tung motorsykkel krav om konstruksjonshastighet på over 100km/t. Mopeder er særskilt da de ikke har lov til å kjøre fortere enn 45km/t. En personbil med henger uten bremser har f.eks ikke lov til å kjøre fortere enn 60km/t uansett hva fartsgrensen er (avhengig av tillatt totalvekt).

§ 13. Særlige bestemmelser om kjørefarten

5. Motorvogn som har tilhenger uten bremser, må ikke kjøres fortere enn 60 km i timen når tilhengeren har aktuell totalvekt 300 kg eller mer.

På lik linje som at kjøretøy med tillatt totalvekt over 3500kg ikke har lov til å kjøre fortere enn 80km/t uansett fartsgrense.

4. På vegstrekninger med særskilt fartsgrense høyere enn 80 km i timen må motorvogn med tillatt totalvekt over 3500 kg eller motorvogn med tilhenger ikke kjøres fortere enn 80 km i timen.

Jeg ser ikke at ordlyden i forhold til moped er noe annerledes. Det står veldig spesifikt at
Moped: høyeste konstruksjonshastighet som ikke overstiger 45 km/h.

Endret av Halsoy
Lenke til kommentar

Her var det litt motstridende informasjon.

" En personbil med henger uten bremser har f.eks ikke lov til å kjøre fortere enn 60km/t uansett hva fartsgrensen er (avhengig av tillatt totalvekt)."

§ 13. Særlige bestemmelser om kjørefarten

5. Motorvogn som har tilhenger uten bremser, må ikke kjøres fortere enn 60 km i timen når tilhengeren har aktuell totalvekt 300 kg eller mer.

Hva med en tom 250 kilos henger og fører har førerkort kl.BE tatt FØR 1. mars?

Lenke til kommentar

Her var det litt motstridende informasjon.

 

" En personbil med henger uten bremser har f.eks ikke lov til å kjøre fortere enn 60km/t uansett hva fartsgrensen er (avhengig av tillatt totalvekt)."

 

§ 13. Særlige bestemmelser om kjørefarten

 

5. Motorvogn som har tilhenger uten bremser, må ikke kjøres fortere enn 60 km i timen når tilhengeren har aktuell totalvekt 300 kg eller mer.

 

Hva med en tom 250 kilos henger og fører har førerkort kl.BE tatt FØR 1. mars?

Så lenge den er under 300kg i målingsøyeblikket, så er alt OK. Jeg blandet to begrep, noe som er min feil. Skulle unlatt å bruke "tillatt" i parantes.

 

http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+forerkort/Hva+har+jeg+lov+a+kjore/Begreper

 

 

Endret av Halsoy
Lenke til kommentar

Bra tilltak! Og jeg har et spørsmål rundt tilhenger vekter og klasse BE ift. "Campingvognregelen".

 

Hva er hensikten med å ha en bestemmelse som sier maks 750kg inkl henger. Når det finnes en annen regel som overkjører denne?

 

Eller har jeg misforstått noe? (antar egentlig det)

Kan hende jeg misforstår deg, men hengerregelen er at du kan trekke henger på størrelser som tilsier at tillatt totalvekt av henger+bil ikke overskrider 3500kg, om du ikke har BE.

 

Om du har BE er det kun vognkort som bestemmer hva du har lov til å trekke, opp til 7500kg samlet totalvekt. Om du har bil som har tillatt totalvekt på 3499kg (som en Van f.eks), har du i tillegg lov til å trekke en henger på opp til 750kg tillatt totalvekt (om du har B 96 (nyklasse)), slik at store tunge biler skal kunne trekke lett last i tillegg.

 

I alle tilfeller, er det bilens vognkort som begrenser hvor mye du faktisk har lov til å trekke, men med mindre du har BE, så kan uansett ikke vekten overskride totalt 3500kg. Og det gjelder om du kjører med tom henger eller ikke.

 

http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+forerkort/Diverse+krav+til+forerkort/Trekking+av+mindre+tilhenger

 

http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+forerkort/Hva+har+jeg+lov+a+kjore/Personbil+(klasse+B+og+B+96)

Endret av Halsoy
Lenke til kommentar

Slik jeg ser det er ikke hovedpoenget i den tråden at mopeden beveget seg fortere enn 45km/t, men at mopedisten aktivt hindret en forbikjøring og dermed konstruerte en farlig situasjon. Dette er direkte ulovlig i forskrifter, uansett hvor fort en moped har lov til å kjøre.

 

 

 

Jo, hovedpoenget i tråden var fartsgrensen til mopeden. Derav emne tittelen: [Løst] Fartsgrense moped. Noen som har god peiling?

Lenke til kommentar

Hei! Tenkte jeg kunne spørre her inne istedenfor å sende en småflau Paint-illustrasjon til byråkratimaset hos Vegvesenet. Takknemlig for ethvert synspunkt!

Jeg skal prøve å forklare ryddig og punktvis.

I Sarpsborg så har vi ei rundkjøring som ser slik ut (ved Hafslund Hovedgaard, like etter fossen om du kjører ut av byen).

rta8.png
- Den blå bilen (her tegna i to posisjoner) skal rett fram
- De andre bilene skal til høyre
- Skal den blå bilen følge fila den ligger i i rundkjøringa helt igjennom eller kan den blinke seg ut til ytterfila?
- Dersom den røde bilen kjører ut i rundkjøringa og kolliderer med den blå bilen som legger seg i ytterste fil, hvem får da skylda?
Spør gjerne om det er uklart. At jeg er noen Photoshop-mester skal jeg ikke prøve å skryte på meg.
I denne rundkjøringa må ofte bilene (som i illustrasjonen står i kø) til høyre vente ei god stund på å kunne kjøre ut grunna biler nedenfra som legger seg i ytterfila og dermed blokkerer. Det virker for meg som om at det er meninga at de skal følge den stiplede linja og vente med å blinke seg inn til høyre fil først etter å ha kjørt ut av rundkjøringa.
Jeg har også et bilde ovenfra fra Google. Den blå bilen i illustrasjonen kommer fra nede til høyre på bildet. Du kan også se merkene i veien etter tidlig filskifte midt imellom avkjøringa oppe til venstre og oppe til høyre istedenfor følging av venstre fil helt gjennom rundkjøringa.
luu2.jpg

 

Lenke til kommentar

Hei! Tenkte jeg kunne spørre her inne istedenfor å sende en småflau Paint-illustrasjon til byråkratimaset hos Vegvesenet. Takknemlig for ethvert synspunkt!

Jeg skal prøve å forklare ryddig og punktvis.

 

I Sarpsborg så har vi ei rundkjøring som ser slik ut (ved Hafslund Hovedgaard, like etter fossen om du kjører ut av byen).

rta8.png

- Den blå bilen (her tegna i to posisjoner) skal rett fram

- De andre bilene skal til høyre

 

- Skal den blå bilen følge fila den ligger i i rundkjøringa helt igjennom eller kan den blinke seg ut til ytterfila?

- Dersom den røde bilen kjører ut i rundkjøringa og kolliderer med den blå bilen som legger seg i ytterste fil, hvem får da skylda?

 

Spør gjerne om det er uklart. At jeg er noen Photoshop-mester skal jeg ikke prøve å skryte på meg.

 

I denne rundkjøringa må ofte bilene (som i illustrasjonen står i kø) til høyre vente ei god stund på å kunne kjøre ut grunna biler nedenfra som legger seg i ytterfila og dermed blokkerer. Det virker for meg som om at det er meninga at de skal følge den stiplede linja og vente med å blinke seg inn til høyre fil først etter å ha kjørt ut av rundkjøringa.

 

Jeg har også et bilde ovenfra fra Google. Den blå bilen i illustrasjonen kommer fra nede til høyre på bildet. Du kan også se merkene i veien etter tidlig filskifte midt imellom avkjøringa oppe til venstre og oppe til høyre istedenfor følging av venstre fil helt gjennom rundkjøringa.

 

 

luu2.jpg

 

Jeg bor i sarpsborg å kjører i den rundkjøringen hver dag. Leste også en artikkel på sa.no når den stripa i rundkjøringen kom.

 

Det var ifølge SA en ledestripe/linje. Kommer du fra byen og skal rett frem, skal du følge fila helt til du er ute av rundkjøringen. Det er/var en prøveting fra vegvesenet for å minske køen.

Om man kommer fra årum og skal til høyre i rundkjøringen, kan du ifølge dem kjøre ut.

 

Desverre er det svært mange som ikke har fått med seg det :(

 

Skal se om jeg finner artikkelen.

(sorry for ræva norsk. Skriver fra mobil, så gidder ikke å lese over)

 

Jeg fant jeg fant! :D

 

www.sa.no/lokale_nyheter/article6320596.ece

Endret av probin
Lenke til kommentar

Takk for svar og lenke! Begynte å tvile på meg selv i og med at så godt som 100 % faktisk legger seg ut for tidlig. Men fortsatt litt nysgjerrig på hvem som har skylda ved et eventuelt uhell. Er jo en god tanke fra Vegvesenet for å lette trafikken her, men ingen som vil prøve å tilpasse seg nye ordninger dersom du ender opp skyldig.

(Ikke at jeg vil begynne å kjøre på retta mi uten hensyn - bare greit å vite)

Endret av Vierett
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...