Kortsluttning Skrevet 17. juni 2013 Del Skrevet 17. juni 2013 Hvordan er muligheten for sommerjobb på verft om man har elektrisk eller mekanisk erfaring? Hørt flere som har søkt og ikke fått noe svar.. Men er jo mye utenlansk arb kraft der. De vil jo selvfølgelig være lettere å ha med å gjøre da de i teorien går på dobbel lønning pga levekostnadder i dems land, men hva med sikkerheten og alt slurvet som blir gjort. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 18. juni 2013 Del Skrevet 18. juni 2013 Hvordan er muligheten for sommerjobb på verft om man har elektrisk eller mekanisk erfaring? Hørt flere som har søkt og ikke fått noe svar.. At du søker sommerjobb tilsier at erfaringen din er begrenset (skoleelev?). Dog er det jo vanskelig å si hvordan mulighetene er de stedene du kunne tenkt deg å søke. En annen sak er hvorvidt det faktisk er behov for sommervikarer der du søker. Men er jo mye utenlansk arb kraft der. De vil jo selvfølgelig være lettere å ha med å gjøre da de i teorien går på dobbel lønning pga levekostnadder i dems land, men hva med sikkerheten og alt slurvet som blir gjort. At det er utlendinger betyr ikke at det blir slurv. Jeg vil tro de som jobber på et verft mer eller mindre fast vet hvordan du skal gjøre en god jobb. Som oftest er "slurvet" pga. kommunikasjonsvansker og ikke pga. at utlendinger ikke vet hvordan de skal gjøre en god jobb. 1 Lenke til kommentar
Sopps Skrevet 24. juni 2013 Del Skrevet 24. juni 2013 Hvordan er muligheten for sommerjobb på verft om man har elektrisk eller mekanisk erfaring? Hørt flere som har søkt og ikke fått noe svar.. Men er jo mye utenlansk arb kraft der. De vil jo selvfølgelig være lettere å ha med å gjøre da de i teorien går på dobbel lønning pga levekostnadder i dems land, men hva med sikkerheten og alt slurvet som blir gjort. Alt dette handler egentlig om tid. man vil alltid ha den beste løsningen, altså de som jobber mye selvstendig og gjør en god jobb innenfor tidsbruken. de gangene jeg syns det er greit med sommervikarer/nye lærlinger er i starten av et prosjekt/nybygg. da har jeg tid til å gi opplæring noe jeg ikke alltid har da jeg har så mye å gjøre. det har sin ulempe å vere sjef for arbeidere på mitt område. jeg har merket de siste årene at at bedrifter ikke gir seg tid til å behandle søknader om jobb forløpende. engang fikk jeg en standard avvisnings epost på epost etter 6 måneder etter jeg søkte. verft styrer som regel ikke med den elektriske installasjon selv, de bruker som regel et annet firma. men noen konsern har et eget elektrofirma som man foretrekker på sine verft. verft tar mye av de mekaniske jobbene selv alt ettersom kompetansen og tid. men her blir det også brukt eksterne firmaer. mange trur at polakker gjør en dårlig jobb, dette uten å vite jobben selv. jeg har møtt mange flinke og erfarne polakker innenfor skipselektro. det som derimot skaper problemer og feil er kommunikasjonen mellom nordmenn og polakker som ikke snakker engelsk. noen er flinke å peike, men andre drar deg med til en som snakker engelsk. at mange ikke forstår engelsk er et stort problem syns jeg. det er ikke alt man kan peike fram. polakkene som har jobbet mye på polske skipsverft har ikke det leveringspresset den norsk bransjen har, derfor er de også vant med å levere kvalitet på bekostning av timene. de tenker heller ikke så altfor mye på det elektriske egenskapene som blir svekket ved kabling og kobling. om man trenger sommervikar blir om det er nok arbeid, tid, penger, om man trenger høyere bemanning osv. har de mange innleide så er det et tegn på mye jobb, men også dårlig tid. dermed lite/dårlig opplæring. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå