Gea Skrevet 17. juni 2013 Del Skrevet 17. juni 2013 I gangen min var det tilkoblet et gammelt 12v anlegg/strømskinne som jeg har tatt ned. Altså har jeg nå "hustrøm" med jording og bryter som nå jeg tenkte koble via en IP20 koblingsboks til ny lampe. Lampen og lampeledningen har ikke jording. Kan jeg da koble lampeledningen og "husledningen" sammen, og bare isolere jordledningen og la den ligge løst i koblingsboksen? Lenke til kommentar
TheHawk Skrevet 18. juni 2013 Del Skrevet 18. juni 2013 I gangen min var det tilkoblet et gammelt 12v anlegg/strømskinne som jeg har tatt ned. Altså har jeg nå "hustrøm" med jording og bryter som nå jeg tenkte koble via en IP20 koblingsboks til ny lampe. Lampen og lampeledningen har ikke jording. Kan jeg da koble lampeledningen og "husledningen" sammen, og bare isolere jordledningen og la den ligge løst i koblingsboksen? Husledning? Den var ny! Det du snakker om er en vanlig kabel som fører ~230V og ja, du kan isolere bort jordingen når det ikke er et tilkoblingspunkt til denne i lampen som du ønsker å montere. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 18. juni 2013 Del Skrevet 18. juni 2013 Selv om det reint fysisk er mulig for deg å koble dette, har du ikke lov til å røre faste el-installasjoner uten å ha de rette kvalifikasjonene. Derfor får man ofte svar på sånne spørsmål at dersom man trenger å spørre, skal man få en elektriker til å gjøre jobben. Om du tukler med med dette selv, koble ut sikringen først. Og vær sikker på at du har valgt riktig sikring. Og begge om du har skrusikringsskap med to porselens-sikringer per kurs. Det er ikke nok å skru av lysbryter, den er gjerne enpolet, den bryter bare den ene lederen, og kommer du borti den andre med strøm i og jord samtidig får du en karamell. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå