Gå til innhold

Får ikke 5.1 lyd på htpc

Anbefalte innlegg

Bare for å si det først som sist, jeg er evneveik når det kommer til pc ting som ikke virker, og det er derfor jeg må henvende meg her.

Problemet er at jeg har en htpc som er koblet til en surround- reciever via hdmi og jeg får ikke ut surroundlyd. Vanlig stereo fungerer helt smertefritt, men ikke faen om jeg får ut noe mer enn det.

Ut i fra "Enhetsbehandling"-vinduet består htpc av:

- Hovedkort fra Gigabyte (har ikke snøring på hvilket)

- AMD A10-5700 med Radeon HD Graphics

- AMD Radeon HD 7660D (står under "skjermadaptere")

- Windows 7 (64bit)

Recieveren er en Onkyo TX-NR609

Hva jeg har funnet ut så langt:

- Når jeg går inn på "lyd" i Kontrolpanelet kommer det opp ett vindu med forskjellige avspillingsenheter. Den som står som standard er "Digital lyd (HDMI)". Dersomjeg velger den og trykker på "konfigurer" kommer det opp en meny med lydkanaler, men her finnes bare stereo. Det burde vel også vært 5.1 her?

- Når jeg åpner "AMD Vission Engine Control Center" finner jeg TX-NR609 under "D2esktop and displays" hvor den står oppført som en skjerm Under menyen "Audio" står det: "Your display does not support audio". Nedenfor kan jeg velge mellom 2 stk S/PDIF og Høytaler evt en deaktiver Hodetelefon. Altså ingen HDMI.

Er det noen måte å fortelle pcen at recieveren er ingen jævla skjerm og at den bare skal sende ut lyden ukritisk så kan recieveren få gjøre resten av jobben etterpå? Evt en annen løsning som kan gi meg lyden jeg fortjener?

Noen som har vært borti noe lignende?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Du kjører vel hdmien til forsterkeren og så fra forsterker til tv??

Du må også ha software som støtter bitstreaming, lurer på om nyeste xbmc har dette...tror det. Hvis ikke har jo diverse kommersielle medieløsninger slik som PowerDVD, Total media theatre osv støtte for bitstreaming av hd lyd.

Kan også være at den reciveren din trenger en firmware update. Har ikke 609 selv men 608 og der fungerer det utmerket.

Jeg ville også ha innstallert siste driver for skjermkorttet ditt.

Har også mye å si hvilken avspiller du bruker. Bruker du for eksempel XBMC så må du sette opp at den skal bruke HDMI porten til å bitstreame til, det kan være at den for eksempel står på stereo et eller annet at det ikke har blit huket av for at reciveren støtter 5.1.

Men begynn med driver software først, både til hovedkort og skjermkortet på cpuen.

Er helt sikkert et software problem da Apuen din skal støtte HD lyd over Hdmi.

Enkel måte å sjekke dette på er jo å laste ned en xbmc live cd ( du trenger ikke innstallere noe...starer fra cd/minnepinne) og se om du får 5.1 lyd da (linux bassert støtter dts og ac3 lyd men ikke HD lyd), får du 5.1 lyd i linux/xbmc men ikke i iwndows er det 100 prosent sikkert at det er software relatert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...