Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvem skal betale for service på varmepumpa?

oscrue10

Anbefalte innlegg

Jeg leier en hybel hvor jeg har varmepumpe, og nå skal det komme en service-mann som ser på pumpa én gang i året. Jeg leier inkludert strøm, uten leiekontrakt. Er det utleier eller jeg som skal betale for dette? Finnes det noen hjemmel/dokumentasjon jeg kan vise til, hvis det er utleier som skal betale?

Utleier mente at dette kommer på over to tusen kroner totalt for to pumper, hennes og min. 50 % avslag for pumpe nr to. Hvis jeg skal betale, skal jeg da betale 50 % av kostnaden på min egen, som blir "pumpe nr to", mens hun betaler fullpris for sin?

(Hun betalte dette ifjor, men klager over at hun har dårlig råd nå som hun har blitt enke. Spurte om hun skulle selge bilen til mannen, men nei da, den skal sønnen hennes trolig få, selv om han allerede har svær bil, motorsykkel og et svært hus hvor han leier ut flere hybler).

Endret av Brickwall
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du finner lover og regler i forbindelse med leie av hybel og sånt på nett.

Om jeg ikke tar feil, så er det utleier som skal betale for reparasjoner, service og lignende sett at det ikke er leietaker som er grunn til utgiftene. Typen du ganske tydelig har ødelagt noe.

• Liker 1
Lenke til kommentar

tja, det er jo nå det begynner å bli problematisk uten kontrakt!

Neppe. Vi har blitt enige om at jeg skal undersøke dette, og hvis det er hun som utleier som står ansvarlig for slike utgifter, så betaler hun.

Håper flere kan svare på trådens tema etter hvert.

Lenke til kommentar

Såvidt jeg vet skal ikke du betale for noe som leietaker med mindre du ødelegger noe såklart.. Om en lyspære går skal utleieren stå for dette. samme gjelder alt av batteriet til brannvaslere osv. Har værtfall vært slik når de årene jeg bodde på hybel. Hvordan det blir uten kontrakt har jeg ikke snurring på...

Lenke til kommentar

Er det utleier eller jeg som skal betale for dette?

Jeg heller mot utleier, men er ikke 100% sikker.

§ 5-3. Vedlikehold

Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å holde utleid husrom og eiendommen for øvrig i den stand som leieren har krav på etter reglene i lovens kapittel 2.

Er ikke annet avtalt, plikter leieren å vedlikeholde dørlåser, kraner, vannklosetter, elektriske kontakter og brytere, varmtvannsbeholdere og inventar og utstyr i husrommet som ikke er en del av den faste eiendommen. Leieren plikter også å foreta nødvendig funksjonskontroll, rengjøring, batteriskift, testing og lignende av røykvarsler og brannslukkingsutstyr. Må gjenstander som tilhører utleieren skiftes ut, påhviler dette utleieren hvis annet ikke er avtalt.

Utbedring av tilfeldig skade regnes ikke som vedlikehold etter annet ledd.

http://www.lovdata.n...17-005.html#5-3

Den uklare biten er "inventar og utstyr i husrommet som ikke er en del av den faste eiendommen". Inkluderer det varmepumpe? Hvis "ja", er "vedlikehold" ditt ansvar. Jeg heller altså mot "nei". (Det at utleier betaler for strømmen, og dermed er den som tjener på varmepumpa, taler etter min mening også for at utleier betaler vedlikeholdet.)

Selv om du skulle ha vedlikholdsplikt er jeg ikke overbevist om at årlig service er nødvendig for å oppfylle den.

Lenke til kommentar

Min tolkning :

Husleieloven kom før varmepumper var vanlig.

I lovens ånd ligger at huseier normalt er ansvarlig for de kostnader som man med rimelighet kan forvente og forutberegne mens leietaker skal ta de plutselige funksjonsfeil som følger av slitasje, hvor funksjonsfeilen relativt enkelt kan repareres.

Jevnlig service - dette har huseier visst om i god tid i forveien - faller da på utleier, fordi huseier - hvis dette skulle falle på leietaker - måtte være klar over at utgiften ville komme og gjøre leietakter oppmerksom på at dette ikke ville dekkes av leien, allerede ved avtaleinngåelsen.

Feel free to arrest me!

Endret av sofokles
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...