Gå til innhold

CCNA, LPIC og andre sertifiseringer før studier. Datateknikk, NTNU

olealX

Anbefalte innlegg

Jeg begynner på VG2 studiespesialisering til høsten og vil begynne å ta noen relevante sertifiseringer innen data. Jeg har alltid vært veldig interessert i data og tenker å ta en mastergrad i datateknikk ved NTNU eller tilsvarende etter videregående. Jeg vil gjerne være attraktiv på arbeidsmarkedet og ønsker å ha en, eller være godt i gang med, en CCIE sertifikasjon ved slutten av studiet. Derfor tenkte jeg å begynne allerede nå. Planen er da å få CCNA sertifikasjon gjennom VG2 og kanskje begynne på CCNP. Jeg har også sett litt på linux sertifiseringer, og da spesielt LPIC. I forbindelse med dette har jeg noen spørsmål.

I hvor stor grad vil stoff som er relevant i disse sertifikatene være dekket av pensum på datateknikk?

Det er mange forskjellige CCNA sertifikater (R&S, Security, Wireless osv.) Når folk sier de har CCNA, hvilket har de? Kan noen greie ut om dette?

Hvilket lesestoff er anbefalt? Vil f.eks. en bok som dette dekke alle de forskjellige (R&S, Security, Wireless osv.)? (Må ikke nødvendigvis ta eksamen nå, men vil lære stoffet)

Har ikke lest så mye om LPIC. Er dette et sertifikat som kan være relevant? Andre alternativer?

Er det veldig vanskelig å få LPIC-3 sertifikat?

Har hørt man trenger en del ciscoutstyr til CCNP og CCIE. Er dette noe jeg kan bruke emulatorer til, eller blir det vanskelig?

Vil jeg kunne vente en høyere lønn med disse sertifikatene, eller være mye mer attraktiv på arbeidsmarkedet?

Er det realistisk å få CCIE ved slutten av studiet? Har hørt det er rundt 70 i Norge som har det.

Er det andre ting jeg burde gjøre?

Endret av olealX
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Jeg kan ingenting om LPIC så skal ikke uttale meg om det men heller holde meg til Cisco.

Veldig mye av kunnskapen du trenger for CCNA vil du nok være innom nesten uansett hvilken IT studie du ender opp med. Har selv gått på NITH og har en kompis ifra NTNU og vi var begge innom store deler av hva jeg endte opp med å trenge for "CCNA Routing and Switching" sertifiseringen min.

Når det kommer til det med de forskjellige CCNA sertifiseringen ene så sier de hva du har kunnskap om. Men som en generell regel så kan du gå ut ifra at når noen sier de har en CCNA sertifisering eller CCIE så er det "Routing and Switching" det er snakk om. (Mener at det var rundt 70% i 2012) Noen av sertifiseringen ene vil ha mer til felles enn andre og noen ting finner du i alle. (Da typ OSI og annen grunnleggende kunnskap)

Er veldig vanskelig å svare på det med lesestoff da folk foretrekker litt forskjellige metoder. Jeg har fått mine sertifisering er igjennom jobben så det meste har blitt dekket. Men den boken + Internett vil du nok komme deg langt på vei. Finnes en god del forum og nettsider hvor du kan se store deler av eksamen og det burde gi deg en ide.

Det finnes også "Dynamips" som er en genial emulator for Cisco. Da vil jeg anbefale det uoffisielle "Community" versjonen siden den er oppdatert og langt mer bug free i min erfaring. Med denne og nettet til hjelp skal nok CCNA være mulig å gjennomføre på egen hånd.

CCNP er litt rar siden den krever at du enten har CCNA eller CCIE ifra før. Må innrømme jeg ikke kan så altfor mye om den.

Merk også at noe av Switchingen ikke kan emuleres såvidt meg bekjent. Men eldre Cisco utstyr kan anskaffes for en rimelig penge både på nettet og hos endel bedrifter/skoler. Jeg hadde endel flaks for noen år siden når UKE bygget hadde noen oppgraderinger av infrastruktur og kunne dermed lage min egen lille lab av Cisco 2600 rutere og 3550/3560 switcher.

Du kan nok både forvente bedre lønn og være attraktiv på arbeidsmarkedet. Har ingen tall men vet at jobben min (Atea) er veldig glad i Cisco sertifiserte.

Til slutt kan jeg svare på "Er det realistisk å få CCIE ved slutten av studiet? Har hørt det er rundt 70 i Norge som har det."

Alene ved siden av studiene så tror jeg ikke det er realistisk å gjennomføre en CCIE sertifisering. Det er veldig tidskrevende og den skriftlige eksamen + lab prøven koster vel en 10-12.000 om ikke mer. Og folk flest trenger vel noen forsøk på å bestå.

Derimot så husker jeg noen om at selvskaper som http://www.glasspaper.no/ hadde noen student tilbud hvor de ville koste på seg både kursing og sertifisering av studenter imot at de hadde retten i en stund å skaffe deg jobb. Har en venn som gjorde det og likte det. Vil også tro at hvis du greier å ta CCNA mens du studerer så kan det godt være noen selvskaper er villige til å hjelpe deg med CCIE på visse betingelser.

Lenke til kommentar

Takk for et fyldig svar, Potestas :)

Har kjøpt en bok om CCNA, "Cisco CCNA in 60 Days". Var litt skeptisk til boken, men den hadde fått mange gode anmeldelser så tok sjansen. Lastet også ned Dynamips og det ser ut til å funke greit. Satser på å kunne pensum i løpet av sommeren :)

Hadde visst undervurdert CCIE en god del, men får satse på å ha CCNP i boks i løpet av studiene.

Noen som har lyst å svare på spørsmålene om LPIC, eller eventuelt andre alternativer? Eller er det noen som har forslag til andre sertifiseringer jeg bør ta, eller ting jeg bør lære meg før jeg begynner å studere om noen år, helst noe som vil være utenfor pensum på datateknikk? Setter veldig stor pris på alle svar.

Endret av olealX
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...