Dr_Ost Skrevet 24. september 2003 Del Skrevet 24. september 2003 Heisann! Skal sette opp brebånd hjemme, og trenger hjelp i forbindelse med dette. Jeg har 4 datamaskiner av forskjellig kaliber som alle skal ha tilgang. På 3 av disse har jeg planer om kabel (tp), mens den siste skal utstyres med trådløst nettverkskort. Hvis det spiller noen rolle er tele2 valgt som leverandør. (704/128) Det jeg lurer på er ganske enkelt hva jeg trenger av hardware utover ruter, adsl-modem og 4 nettverkskort? Og hvordan kobles dette opp mot omverdnen. Skal modemet kobles i et av de mange uttakene rundt i huset slik som telefonen, eller skal det kobles til "boksen under trappa"? Blir telefonen forstyrret av dette slik at en av isdn linjene på den forsvinner, eller går adsl "uteom"? Hadde også vært fint om noen kunne fortelle meg hva slags ruter jeg skal kjøpe. Har kikka rundt på forskjellige nettsteder, men jeg drukner rett og slett i spessifikasjoner. Hva er det viktigste? For å summere: Hvordan kobles adsl opp rent teknisk? Hva slags kabel kobles hvor? Hva gjør dette med eksisterende isdn linje? Hvilken ruter er den beste? (tp og trådløs kombo) På forhånd tusen takk til hele forumet! Dr_Ost Lenke til kommentar
agvg Skrevet 24. september 2003 Del Skrevet 24. september 2003 Heisann!For å summere: Hvordan kobles adsl opp rent teknisk? Hva slags kabel kobles hvor? Hva gjør dette med eksisterende isdn linje? Splitteren _MÅ_ kobles før ISDN-boksen og du må strekke en to-pars ledning mellom splitter og ADSL-modem. Du merker ikke noe til ADSL-en på ISDN-linja. Lenke til kommentar
Dr_Ost Skrevet 25. september 2003 Forfatter Del Skrevet 25. september 2003 Hva er en to-pars ledning? Annet ord for tp (twisted pair)? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 25. september 2003 Del Skrevet 25. september 2003 En vanlig nettverkskabel (CAT5) fungerer fint mellom splitter og modem. Men det holder i grunnen med ett par, det er bare pin 4 og 5 i RJ kontakten som er koblet til. Lenke til kommentar
Dr_Ost Skrevet 25. september 2003 Forfatter Del Skrevet 25. september 2003 Kan jeg bruke en isdn ledning mellom splitteren og adsl modemet? Har nemlig en ferdig isdn ledning lagt opp i huset som hadde passet udmerket til oppgaven. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå