Thitorkin Skrevet 17. juni 2013 Del Skrevet 17. juni 2013 Viss jeg fører en båt og båten blir ført ut på sjøen vekk fra kai, gjestene drikker og noen av disse er mindreårige, er dette ulovlig allerede? Hvordan er reglene dersom gjestene er over/under 16/15? Hvem har ansvaret for reddningsvester? Hvem har ansvaret for reddningsvester dersom gjestene er over/under 15/16 og er påvirket av alkohol? Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 17. juni 2013 Del Skrevet 17. juni 2013 Du kan ikke servere alkohol til mindreårige bare fordi dere er på sjøen, kanskje i internasjonalt farvann, men så langt har dere nok ikke tenkt. Båtfører kan ikke ha promille over lovlig grense, som er relativt lav i Norge. Så ingen alkohol på den personen, redningsvester er påbudt, minst at det skal være nok til alle i båten, det er nok båtførers ansvar at det er i orden. Høres generelt ut som en latterlig dårlig ide hele greia. 5 Lenke til kommentar
Thitorkin Skrevet 17. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2013 Du kan ikke servere alkohol til mindreårige bare fordi dere er på sjøen, kanskje i internasjonalt farvann, men så langt har dere nok ikke tenkt. Båtfører kan ikke ha promille over lovlig grense, som er relativt lav i Norge. Så ingen alkohol på den personen, redningsvester er påbudt, minst at det skal være nok til alle i båten, det er nok båtførers ansvar at det er i orden. Høres generelt ut som en latterlig dårlig ide hele greia. Blir ikke servert alkohol og det står ingen plass at fører drikker. Takk for svar ang. reddningsvester og dette er ikke aldersbetinget slik som setebelter i bil er fører ansvarlig frem til gjesten er over 14? Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 17. juni 2013 Del Skrevet 17. juni 2013 Loven om redningsvester er litt slapp, det skal være nok vester til alle om bord, og hvis det er folk ute på dekk/åpen båt skal de helst også være på, men det er ikke påbudt. Hvis dere alle er 16 og skal ut på vors i båt er jo sjangsen for å møte politibåt ganske lite, men blir dere funnet derimot, regn med en god samtale, inkludert foreldre 1 Lenke til kommentar
Thitorkin Skrevet 17. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2013 Loven om redningsvester er litt slapp, det skal være nok vester til alle om bord, og hvis det er folk ute på dekk/åpen båt skal de helst også være på, men det er ikke påbudt. Hvis dere alle er 16 og skal ut på vors i båt er jo sjangsen for å møte politibåt ganske lite, men blir dere funnet derimot, regn med en god samtale, inkludert foreldre Ok takk, nei vi er alle 17+ så da skal det vel gå greit Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 17. juni 2013 Del Skrevet 17. juni 2013 Ok takk, nei vi er alle 17+ så da skal det vel gå greit Greit går det nok, har selv aldri møtt en eneste politibåt, de satser ikke akkurat på det punktet der. Lenke til kommentar
Macklemore Skrevet 17. juni 2013 Del Skrevet 17. juni 2013 Hvis jeg +4 15åringer kjører båt, alle har vest, motoren er ikke for stor og båten er lovlig sånn ellers, hva slags konsekvenser blir det hvis vi drikker og blir stoppet av politiet? Får jeg bot/prikk på rullebladet? Lenke til kommentar
emeritus Skrevet 17. juni 2013 Del Skrevet 17. juni 2013 Promillegrensen for båtkjøring er 0,8, så det er en dårlig idé å drikke mye hvis man skal føre båten. Husk også at om du er under 16 år så gjelder følgende regler: -Båten kan ikke være lengre enn åtte meter -Båten kan ikke ha større motor enn 10 hk -Båten skal ikke gå fortere enn 10 knop Dette er uavhengig av hvor drita du måtte være. Hva som skjer ved møte med politiet er vanskelig å si, men de pleier vel ikke å være så veldig happy når mindreårige drikker, og tror ikke at det akkurat gjør saken noe bedre når man er i en liten båt. Mulig det ville blitt noen telefoner til foresatte. Hvilke reaksjoner utover det avhenger nok av situasjonen vil jeg tro. Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 17. juni 2013 Del Skrevet 17. juni 2013 Hvis dere er i båt og drikker som mindreårige, kommer de GARANTERT til å kalle hele fette gjengen inn til et kjempekjekt møte inklusive foreldre, dette er en taktikk de liker å kjøre på sånt, og kan se for meg at det er lite ønskelig for gjengen Men så har det seg også slik at sjangsen for dette er så knøtte fette liten at den nesten ikke eksisterer, dessverre. Lenke til kommentar
Macklemore Skrevet 17. juni 2013 Del Skrevet 17. juni 2013 Samtale med foreldre er ikke så farlig, bare jeg ikke får noen prikker på rullebladet:P Lenke til kommentar
Sakiko Skrevet 17. juni 2013 Del Skrevet 17. juni 2013 Hvem har ansvaret for reddningsvester? Det er "reder" altså den som eier båten sammen med den som fører båten. Slik at man kan ikke låne en båt å skylde på eieren for at det ikke er nok vester om bord. Lenke til kommentar
Loff1 Skrevet 17. juni 2013 Del Skrevet 17. juni 2013 (endret) Du kan ikke servere alkohol til mindreårige bare fordi dere er på sjøen, kanskje i internasjonalt farvann, men så langt har dere nok ikke tenkt. Så fremt han ikke er salgs- eller skjenkeberettiget, er det ikke ulovlig for ham å servere mindreårige alkohol. http://www.diskusjon...owtopic=1343845 http://www.diskusjon...owtopic=1443901 Endret 17. juni 2013 av Loff1 Lenke til kommentar
process Skrevet 17. juni 2013 Del Skrevet 17. juni 2013 (endret) Brudd på Lov om fritids- og småbåter kan straffes med bøter eller fengsel opp til ett år. Brudd på denne regnes som en forseelse og vil vises på en uttømmende politiattest. Det vil også kunne få konsekvenser for vedkommendes mulighet til å ta båtførerbevis. Båteier og båtfører er iflg. §27 ansvarlig for at loven overholdes. Er du under 15 år er du ikke strafferettslig ansvarlig og vil ikke kunne straffes. Her vil andre instanser (barnevern) kunne kobles inn i saken. Merk at det alikevel vil kunne få konsekvenser for retten til å ta båtførerbevis og andre sanksjoner som kan oppleves som straff. Avhengig av saksforholdene vil også andre lovverk kunne benyttes, dersom det anses å være fare for liv og helse eller andre alvorlige forhold. I praksis er det ofte dårlig med sikkerhet i norske småbåter, men jeg ble stoppet i promillekontroll på sjøen i forrige uke, så man må ta høyde for at det kan skje dersom man ikke bryr seg om sikkerheten men kun om straffereaksjonene. Endret 17. juni 2013 av process Lenke til kommentar
Thitorkin Skrevet 18. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2013 Hvis dere er i båt og drikker som mindreårige, kommer de GARANTERT til å kalle hele fette gjengen inn til et kjempekjekt møte inklusive foreldre, dette er en taktikk de liker å kjøre på sånt, og kan se for meg at det er lite ønskelig for gjengen Men så har det seg også slik at sjangsen for dette er så knøtte fette liten at den nesten ikke eksisterer, dessverre. Men jeg er ikke 13 slik som deg, og jeg er ikke redd for at pappa skal gi meg husarrest Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 18. juni 2013 Del Skrevet 18. juni 2013 Men jeg er ikke 13 slik som deg, og jeg er ikke redd for at pappa skal gi meg husarrest Hvis du hadde trykket på profilbildet mitt hadde du sett jeg er 21, men hei, jeg skal ikke hindre dere fjortisser i å drive rundt i en båt mens dere drikker eplecider. Lenke til kommentar
Fibonacci Skrevet 18. juni 2013 Del Skrevet 18. juni 2013 Kan dere ikke heller gå opp i skogen og drikke eller noe? Fulle mindreårige i båt er en dårlig kombo. Overlat drikking til sjøs til oss erfarne Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 18. juni 2013 Del Skrevet 18. juni 2013 Hvis jeg +4 15åringer kjører båt, alle har vest, motoren er ikke for stor og båten er lovlig sånn ellers, hva slags konsekvenser blir det hvis vi drikker og blir stoppet av politiet? Får jeg bot/prikk på rullebladet? Fyllekjøyring med båt vil gi bøter og/eller fengsel opp til eit år. Dette vil sjølvsagt komme på rullebladet då det er snakk om bot og ikkje berre eit forenkla forelegg. Du vil også kunne risikere å få problemer med å ta sertifikatet for bil seinare sidan politiet kan bruke dette som grunnlag for å nekte å godkjenne søknad om førerkort med begrunnelsen av at du ikkje har tilstrekkelig edruelighet (les: du blir ikkje vurdert som egna til å få lov til å kjøyre bil). Forøvrig så vil eg anbefale at trådstarter finner ein anna plass å drikke en på sjøen. Ikkje berre utgjer det ein risiko for drukning å være full på sjøen, men frå eit meir praktisk perspektiv så auker sannsynlegheita for å bli oppdaga betraktelig. Som mindreårige så antar eg at dere vil drikke i fred utan at nokon oppdager det? På sjøen er alt mykje meir oversiktelig, dere vil bli sett både frå land og frå andre båter. Dersom det skjer noke uventa så vil det nok bli oppdaga at dere drikker/har drukket alkohol (det uventa kan være alt frå ulykker til at dere får motorstopp). Så som Fibonacci seier, kan dere ikkje drikke i skogen i staden for? Eventuellt ta båten ut til ein holme/øy og ikkje åpne flaskene før dere er framme? 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå