wassup Skrevet 17. juni 2013 Del Skrevet 17. juni 2013 (endret) Hei! Som tittel sier, har jeg tenkt å bygge data om en stund. Går for å jobbe en del denne sommeren, og PC´en skal antakeligvis bygges litt utpå nyåret. PC´en skal først og fremst brukes til gaming og skolearbeid. Er ikke så viktig å kjøre alle spill på max; klarer den de fleste nye spill på medium med en 40-50 FPS er jeg fornøyd. Aktuelle titler er BF4, AC3, Metro: Last Light og Minecraft. Budsjett er vedlagt. Noen ting til informasjon: JA, den skal høyst sannsynligvis overklokkes. Vet noen om den klarer 4.0 GHz med vedlagt kjøler uten å bli ALT for varm? Planen er å sette grafikkortet i SLI med et til om et par år, når jeg trenger mer kraft. Lar det seg gjøre med hensyn til HK og PSU? Jeg er åpen for forslag til bytte av komponenter, men jeg prøver å holde meg mest mulig til budsjett. I utgangspunktet ca. 12k, men kan strekke meg til 13k hvis jeg får noe veldig bra. Jeg prøver å holde en "rød linje" over det hele (røde detaljer på hovedkort, rødt bakgrunnsbelyst tastatur, osv.) Ta hensyn til det hvis dere foreslår andre komponenter. Noen andre ting: Har noen erfaring med den musa? Sett på Newsegg; den har litt blandede omtaler. Tok den "mest" fordi den var rød. Åpen for forslag her. Trenger jeg å kjøpe flere kabler? Det skal vel stort sett følge med, men bl.a SSD var OEM; trenger jeg en ekstra SATA-kabel? På forhånd takk for svar! Budsjett.doc Endret 17. juni 2013 av wassup Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 17. juni 2013 Del Skrevet 17. juni 2013 Vil på det sterkeste anbefale: GTX titan, GTX 780, Asus Radeon HD 7970 3GB MATRIX Platinum samtlige skjermkort er bedre en SLI/Crossfire av den grunn at et slik oppsett blir veldig raskt varmt og fare for microslutting som føles som dårlig bildeflyt. Godt mulig en coolmaster 212 klarer 4 Ghz med i5 4670k selv om jeg ville anbefale f.eks Noctua NH-D14. 1 Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 17. juni 2013 Del Skrevet 17. juni 2013 Ser bra ut det der, "eneste" jeg ville endret er Win8 til "Upgrade" og HDD til 2TB 1 Lenke til kommentar
Akrapovic Skrevet 17. juni 2013 Del Skrevet 17. juni 2013 Hvorfor så svak GPU? Hvis du klarer det, kjøp GTX 670 for ca 2500kr 1 Lenke til kommentar
wassup Skrevet 17. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2013 (endret) Vil på det sterkeste anbefale: GTX titan, GTX 780, Asus Radeon HD 7970 3GB MATRIX Platinum samtlige skjermkort er bedre en SLI/Crossfire av den grunn at et slik oppsett blir veldig raskt varmt og fare for microslutting som føles som dårlig bildeflyt. Godt mulig en coolmaster 212 klarer 4 Ghz med i5 4670k selv om jeg ville anbefale f.eks Noctua NH-D14. Vet at ett enkelt grafikkort er å anbefale, men det er ikke for å kjøre spill superbra at jeg har tenkt på det. Det er å "booste" det da gamle grafikkortet mitt med et til når det er for svakt til å kjøre alene. Blir mer økonomisk på den måten. I tillegg skal ikke SLI være så ille når det kommer til Microstuttering, har derimot noe Tearing. Men det skal jeg overleve er bra ut det der, "eneste" jeg ville endret er Win8 til "Upgrade" og HDD til 2TB Går det an å installere clean med en upgrade, da? 1 TB holder til mitt bruk foreløpig. Kommer ikke til å ha så alt for mye på dataen; kan eventuelt sette inn en til. Men skal vurdere det Hvorfor så svak GPU? Hvis du klarer det, kjøp GTX 670 for ca 2500kr Som sagt, trenger ikke noe supergrafikk akkurat. 670 blir straks 1000 kr dyrere Har ikke all verdens kapital nå, så det blir heller noe i retning 770 og 120 Hz skjerm om et par år. Men jeg kan legge ca. 500 kr mer i GPU; hvis noen har noen anbefalinger...? EDIT: I tillegg har den 660´en jeg har ført opp et ganske lukrativt tilbud. Jeg får med AC3 og Metro: Last Light på kjøpet. Relativt god deal, altså. Endret 17. juni 2013 av wassup Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 17. juni 2013 Del Skrevet 17. juni 2013 (endret) Hvorfor så svak GPU? Hvis du klarer det, kjøp GTX 670 for ca 2500kr Du tuller nå? 770 Koster 3K... Vet at ett enkelt grafikkort er å anbefale, men det er ikke for å kjøre spill superbra at jeg har tenkt på det. Det er å "booste" det da gamle grafikkortet mitt med et til når det er for svakt til å kjøre alene. Blir mer økonomisk på den måten. I tillegg skal ikke SLI være så ille når det kommer til Microstuttering, har derimot noe Tearing. Men det skal jeg overleve Går det an å installere clean med en upgrade, da? 1 TB holder til mitt bruk foreløpig. Kommer ikke til å ha så alt for mye på dataen; kan eventuelt sette inn en til. Men skal vurdere det Som sagt, trenger ikke noe supergrafikk akkurat. 670 blir straks 1000 kr dyrere Har ikke all verdens kapital nå, så det blir heller noe i retning 770 og 120 Hz skjerm om et par år. Men jeg kan legge ca. 500 kr mer i GPU; hvis noen har noen anbefalinger...? Se i signaturen min?2TB koster marginalt mer! 770 med 120Hz er waste http://www.dustinhome.no/product/5010653276/asus-geforce-gtx-660-ti-top-2gb-pci-e-dvi-hdmi-dp/ ? Endret 17. juni 2013 av MariusJS 1 Lenke til kommentar
otl Skrevet 17. juni 2013 Del Skrevet 17. juni 2013 Går det an å installere clean med en upgrade, da? Ja 1 Lenke til kommentar
Akrapovic Skrevet 17. juni 2013 Del Skrevet 17. juni 2013 (endret) Du tuller nå? 770 Koster 3K... Ja.. Men jeg sa 670 Endret 17. juni 2013 av iFire 1 Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 17. juni 2013 Del Skrevet 17. juni 2013 Ja.. Men jeg sa 670 Akkurat det som var poenget!770 = 680, bare ca. 10% bedre, til "kun" 500,- mer enn 670... 1 Lenke til kommentar
wassup Skrevet 17. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2013 (endret) Du tuller nå? 770 Koster 3K... 670 ≠ 770 En gigabyte versjon av 670 koster 2600 på Dustin. Sjekket nylig. 760 kan kanskje være et alternativ, venter og ser når det kommer ut. EDIT: Så den nye posten din nå. 770 kunne absolutt være et godt valg det; men budsjettet har ikke plass til uten videre å doble prisen på grafikkortet, uansett om jeg får en bedre deal... Ja Så en upgrade versjon av Windows er omtrent akkurat som en vanlig Hvis det er sant er det gode nyheter for budsjettet! EDIT: Så jeg kan installere denne som OEM, hvis jeg har forstått rett? Endret 17. juni 2013 av wassup Lenke til kommentar
Akrapovic Skrevet 17. juni 2013 Del Skrevet 17. juni 2013 Akkurat det som var poenget! 770 = 680, bare ca. 10% bedre, til "kun" 500,- mer enn 670... Men da må han utvide budsjettet enda mer, noe han ikke vil. 1 Lenke til kommentar
wassup Skrevet 17. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2013 (endret) For noen hundrelapper ekstra får jeg 660 Ti, men etter det jeg har sett av benchmarks, ligger den ikke noe særlig høyere enn "vanlige" 660. Og jeg får ikke med AC3 Tror egentlig jeg nøyer meg med 660. Kan vurdere 760 hvis pris og ytelse ligger fornuftig til. EDIT: Se i signaturen min? 2TB koster marginalt mer! 770 med 120Hz er waste http://www.dustinhom...-e-dvi-hdmi-dp/ ? Smarte meg så posten din først nå Nei, i og med at jeg får med AC3, virker det der som en god oppgradering, det! Takker masse for tips! Nyttig guide btw Endret 18. juni 2013 av wassup Lenke til kommentar
wassup Skrevet 18. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2013 Har da byttet OS til Upgrade versjon, HDD til 2 TB og GPU til Ti-versjon. Har stort sett fått svar på det jeg lurte på, så setter tråden som løst, hvis ingen har noe mer å si. Kommer sikkert til å ta opp emnet nærmere byggetid. Takk for alle gode råd; +1! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå