TomTucker Skrevet 17. juni 2013 Del Skrevet 17. juni 2013 Hei. For hamstring av verktøy og motor-relaterte ting til vinteren (viktig å starte tidlig) er jeg på utkikk etter sveiseapparat til bruk i aluminium (0,4-3mm tykt) og stål i samme dimensjoner. Skal brukes til å sveise MC rammer, plater, henger,bil, innsug i alu, motorfester, osv osv osv. Garasjen har ikke 3fas, å derav sitter jeg med et ønske om å unnlate dette. Jeg har bare sveiset med pinnsesveis da jeg en gang i tiden jobbet som snekker. Aldri rørt TIG eller MIG tidligere, men har hørt og lest at det er TIG jeg skal satse på. Sveisehastighet er ikke så relevant for meg. Har all tid i verden til å sveise. Noen tips og triks? Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 25. juni 2013 Del Skrevet 25. juni 2013 (endret) Det finnes noen gode ESAB apparater. HandyTig, DTF (tror jeg det var) og AristoTig. Det skal være noen 1 fas 230V utgaver av disse, det er litt gamle modeller så de burde dukke opp på bruktmarkedet av og til. På den gammle arbeidsplassen min hadde vi AristoTig (de het noe mer på tre bokstaver som jeg ikke huser og 160). De kunne kjøre AC (du bør absolutt ha AC til alu) og DC og hadde 1-fas. Lite feil på de også, men aner ikke hva de kan ligge på i pris. Ulempen med TIG er at du MÅ ha dekkgass. Bruker du MIG/MAG-apparat kan du bruke tråd med noe tilsetningsmidler i slik at du slipper bruke gass når du sveiser stål. Er dog usikker på om den typen tråd finnes til alu. Endret 25. juni 2013 av Nedward Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 26. juni 2013 Del Skrevet 26. juni 2013 TIG er også mye værre å lære seg, og mer krevende å sveise da man selv må mate tråd. Men resultatet blir da også finere. Elelrs vil jeg tipse om at du burde _kjøpe_ deg en 10 liters flaske, og ikke leie. Sveiser du lite og gassen blir stående lenge så koster det unødvendig mye å ha en halvtom flaske ståennde i 1 år mens ud betaler leie på den, og bortkasta penger å levere inn en halvfull flaske Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå